Sukupolvenvaihos porotilalla
Minä tiedän ukkini (joka on minun ukiksi tullut adoption kautta) odottaa minun jatkavan hänen porotilaansa. Minä käyn jopa koulua sitä varten, toinen vuosi jo menossa.
Ja jotenkin koko suku kai vaan odottaa minun valmistuvan ja ottavan sitten porotilan hoitoonsa. Itse haaveilen tulevani arktisten aluiden tutkijaksi, siitä en kelleen edes puhu.
Nykysin poronhoito on sellaista, että siinä tarvitaan paljon johtamistaitoa ja lisäksi siinä on paljon byrokratiaa ja paperityötä. Minä en tule koskaan saamaan ajokorttia, en esmes voi ajaa moottorikelkalla eli käytännössä minun poron hoitoni olisi kai pelkästään paperityötä.
Kun ukkini alkoi puhumaan minulle porotilansa luovuttamisesta, olin tosi innoissani. Kuvittelin, että hiihtelisin pitkin tuntureita porojen perässä, välillä tekisin tulet ja söisin laavulla poronkäristystä.
Nyt kun olen alaa opiskellut, opetellut tilan hoitoa, niin paskat, olen huomannutkin ettei se ole sellaista mitä kuvittelin kun muutama päivänä vuodessa ja loput ajat se sitten onkin tietokoneella istumista ja erilaisten lappujen täyttämistä.
Mutta, jos minä en ala porohoitajaksi, niin tila lähtee suvulta pois ja loppusi vanhat perinteet. Kai musta kuitenki tulee poronhoitaja, ja sanoin vaan sille asialle suorat sanat, kun tuli tämä uusi osio tänne.
tai voi kai täällä olla joku muukin nuori josta ollaan tekemässä tilallista ja eikä osaa sanoa ettei kuule asia pahemmin kiinnosta.