hei,
olen aiemminkin pitänyt Maanvaivan kirjoituksista.
Ja kateellisena täytyy todeta, että , on se hienoa jos voi valita, missä milloinkin ja minkä aikaa, jossain paikassa, on?
Minä en voi. Kerran vuodessa pystyn matkustamaan ns. Hesaan (olen Espoosta kotoisin) ja rakasta sitä tunnetta on kun on paljon ihmisiä ympärillä. KÄvin yhessä kirjastossa ja nautin suunnattomasti, kun oli termarissa kahvia, hyvä nojatuoli alla ja hyvät tietokoneyhteys ja silmäilin ostoskeskuksen vilinää. Niillä reissuillani olen saanut ene mänä ystävällisiä kysymyksiä ja saanut kysyä enemmän kuin koko sinä aikana mitä kotipaikkakunnallani. Oli mahtavaa juoda aamukahvit rautatieasemalla (älä muuten koskaan osta ihan sentraalista kahvia, vaan kurkkaa vähän sivummalle, siellä on halpoja stand-kahviloita, jossa kahvi maksaa vähemmän), ei mitään hätää, kukin tulossa ja menossa, ihmisten keskellä, ns. rauhassa.Ihan pelkästä utealiaisuudesta kävin esim. raveissa jne.
Voiko niin kaksijakoiselta tuntua jonkun elämä, oma elämä?Kyllä voi, siltä voi tuntua. Koen, että paikkakunnallani ei ole mitään järkeenkäypää paikkaa, ryhmäää tms. johon voisi mennä rupattelemaan. Ja en tarkoita pohjamutia myöten , vaan ihan tavallista arkiåpäiväistä ennakkoluulotonta sanomista, en ole vielä tavannut.
Taloudelliset vaikeudet ovat pakottaneet pitämään yhteydet minimissään entisen elämän henkilöihin, vaikka FB:ssa tiedän suunnilleen mitä tekevät.SE on aika järkkyä, kuinka ihmiset ovat oppineet rahan varassa elämään, että esim. joku ei opi sitä, että mulla ei ole rahaa. Ehdotkset on sitä luokkaan, että en mä pysty sitä sosiaalisuutta toteuttaa. Esim. 2,50:n kahvikuppi on liikaa mun kukkarolle tai kahtena peräkkäisenä päivänä jäätelöllä käynti (=6 päivän opiskelijaruoka). Ei mene jakeluun se.
Pari vuotta sitten pystyin järjestämään lähes ilmaisen reissun Brysseliin. Se oli niin hienoa, se kokemus ja tunne, kun ihmisiä on 20 cm:n päässä jossain metrossa. Olen keskellä elämää ja siihen ei tarvita kannonnokkaa tai jotain saunaa. Mä vaan kävelin siellä ja katselin. Neljän päivän aikana ruokailin 2 kertaa ulkona. Toiset otti aurinkoa ja siemaili juomaa. Minä sinnittelin tunti kerrallaan, olin ainaskin ulkomailla.