Itse olen kaupungin kasvatti, mutta aina halunnut maalle. Maataloon. Haaveilin, että ikkunasta näkyisi hevosia ja olisi ihan oikea porstua, saappaita siellä sikinsokin. Ja niin kävi, että nelikymppisenä toive toteutui. Nyt on maatalo ja eläimiä pihassa, riittää korpea ratsastettavaksi, on laitumia ja rantasauna. Oikeasti en yhtään kaipaa edellistä elämääni. Meikit ovat kadonneet, tukka kasvanut pitkäksi, kirkonkylän kaupassa voi käydä lantsarit jalassa. Todellista vapautta. Lapset saivat huumeettomat murkkuvuodet ja ovat oppineet omatoimisiksi, kaikki ei ole valmiina tarjottimella. Asioiden eteen pitää nähdä vaivaa. Ja jos kylille kaipaa, se on 40 km:n reissu mopolla.
Mulla on elinkeinona maatilamatkailu ja oon kuullu tosi paljon ihmisten unelmista. Että jos vaan uskaltais, haluis eroon tosta pääkaupungin kuluttavasta oravanpyörästä. Itsekin siinä eläneenä tiedän, että on ihan paskaa, jos elämän sisältö on vaan näyttää, miten makeeta meidän elämä on.. vaikka se ois oikeesti tyhjää täynnä. Ja rahaa palaa.
Pikku hiljaa täällä on masennus hellittänyt ja nautin paskanluonnista ja eläimistä. Eläimet tuovat päivään rutiinit ja sosiaalisen maailman, niin selkeän ja palkitsevan.
Kaupunkielämä on pohjimmiltaan taistelua reviireistä. Naapureiden kanssa ei haluta olla tekemisissä, koska ovat liian lähellä. Niille on pakko kääntää selkänsä, että pystyy suorittamaan omaa elämäänsä. Täällä korvessa on elämiseen tilaa ja naapuria tervehditään ilolla. Täällä pidetään oikeasti huolta; tarkkaillaan, nouseeko piipusta savu ja hoidetaan postit ja eläimet, kun lähtevät reissuun. Kun ei muuten pärjätä ja oikeasti tarvitaan toista. Täällä ei esitetä elämää vaan eletään sitä.
Kaupungin rauha on keinotekoista. Kun sisäkissat mouruavat luontonsa mukaan ulos, niille annetaan masennuslääkettä, että jaksavat. Ja ihmisille myös.
Alan olla viisikymppinen ja olisi kyllä ihanaa löytää joku sielunkumppani, jolle mikään inhimillinen ja epäinhimillinenkään ole vierasta. Joudun syömään masennuslääkkeitä loppuikäni mutta silti koen välillä, että olen tosi onnekas.