olen kaupunkilais likka ja puolisoni on maalta. en ole tottunut asumaan sukulaisten kanssa lähekkäin. auttakaa!
meillä kotona on totuttu siihen että sukulaisissa käydään lähes pakosta. joittenkin luona voitin käydä ihan muutenkin vain mutta yleensä mentiin vasta kun oli pakko!
Puolisoni on asunut maalla koko ikänsä (jos ei ote huomioon opiskelun aikaan asumista kaupungissa). Hänen perheensä asui saman katon alla puolisoni isän vanhempien kanssa. heillä oli perjaatteessa omat ”huoneistot”. toisin sanoen sama omakoti talo joista oli jaettu huoneet kahdelle perheel. esim. wc- ja suihku tilat oli yhteiset. tietääkseni anoppi ei ollut aluksi kovin innostunut ideasta muuttaa appivanhempiensa kanssa saman katon alle mutta sopeutui kuitenkin tilanteesee.
ONGELMANI: aloimme säästämään omakotitaloa varten rahaa. tällähetkellä säästöön ei jää paljon mitään, koska elimme niin pitkään opiskelijoiden tuloilla ja rästiin jäi vaikka sun mitä asiota! mutta.. appivanhempani asuu edelleen samassa talossa missä puolisoni vietti lapsuuden. puolison isovanhemmat on kuollut (molemmat) joten talo on nyt kokonaan appivanhempieni. kesäksi he menee mökille. oikeastaan jo parhaimmillaan huhtikuussa(jos on lähes tulkoon kaikki lumet sulanu/ tai ei kovin paljon pakkas ilmoja) ja viipyvät siellä ensi lumiin asti. MUTTA se mökki on ihan lähellä tätä taloa. metsän poikki sinne on pikkuisen vajaa 500m.
no talo jäi tyhjäksi joten he sano että me voidaan muuttaa siihen siksi aikaa kun talo on tyhjillään. sovin anoppini kanssa että he soittaa aina kun tulevat tänne, ja tää talo on nyt meidän koti. MUTTA piha ei ole meidän. ja joka päivä kummasti löytyy pihatöitä joita pitää tulla tekemään.. eli me ei todellakaan saada olla rauhassa.😞 vaikka ovi olisi lukossa (jonka pitäsi olla merkki päiväs aikaan että halutaan/haluan olla rauhassa) haetaan vara avain ja tullaan sisälle.😞 anoppi kyllä soittaa tulonsa muttei appi! hän saattaa pöllähtää millointahansa pihalle😞 vaika sovimme anopin kanssa että tää talo on nyt meidän voiko silti mennä sanomaan että me haluttas olla nyt rauhassa? kun kuitenkin täällä on myös heidänkin tavaroitaan!! jota voi aina tulla hakemaan.. ku mökiltäkään ei löytyny sellaista ja kauppaan ei viitti mennä.. puolisoanikin kyllästyttää koko touhu. mutta ei sitä vuokra kämppää niin vain hankita. olen ehdottanut mutta..😞 joten kertokaa miten saan sovittua yhteisistä pelisäännöistä niin etten loukkaa ketään. ja miten mun pitäs siivota täällä esim? mulla on omat siivous rutiinit ja anopilla omat. joten kumman siivous rutiinit täällä pätee? onko tää meidän koti vaikka niin sanotaan, muttei siltä tunnu? ymmärrän sen että heidän on pakko tulla pihaansa hoitaa (tosin sitä en ymmärrä miksi he ei voi jättää sitä meidän kontollemme?) on perunamaa (omiin tarpeisiin ja vähän muillekkin antaa) ja porkkana maa (omiintarpeisiin), mutta kai heidän poika osaa niitä hoitaa ja voi muakin neuvoa hoitamaan niitä! vai voiko?😐 voiko heille sanoa että jos käy niin me halutaan olla keskiviikkoisin ihan kahden (esim.) tai jotain vastaavaa. joskus appi kutsuu myös tuttujaan pihalle. en tunne heitä! pitäisikö minun pyytää heidät sisälle ja tarjota kahvit?!!vaikka olen ujo ja tuntuu etten halua enkä uskalla tehdä niin!