Maatila, perhe ja alkoholi.
Hei! Olen hieman alle viisikymppinen maanviljelijä mies. Meillä on kohtuullisen kokoinen maatila ollut jo lähes 30-vuotta. Alkuvuosina laajentaminen ja investoinnit oli rajuja, töitä paljon mutta myös puhtia ja iloisuutta. Avioliitto on yhtä pitkä kuin viljelijäurakin, ja lapsia on ikähaarukassa 28-18v.
Maatalouden sivussa on vielä hieman muuta osakeyhtiöpohjaista toimintaa, lähinnä harrastuksena ja vaihteluna normaali arkeen. Elämä meni hyvin ensimmäiset 20 yrittäjä- ja avioliittovuotta. Sitten vaimolle tuli jonkinlainen väsähtäminen ja masennus, joita hän ei kuitenkaan koskaan itse ole myöntänyt, ja joihin ”avuksi” löytyi sitten alkoholi.
Noin 5- vuotta sitten vaimon alkoholinkäyttö alkoi lisääntyä, johtaen muutamien päivien ryyppyputkiin, jatkuvasti pahentuen. Tällä hetkellä on tilanne, että kaksi viikkoa humalassa ja viikko selvänä, noin karkeasti. Toki viime aikoina selvät kaudet on vähän pidentyneet, koska putken jälkeen yleensä tarvitaan muutaman päivän sairaalakeikka toipumiseen. Viinasta johtuvia sairauksia on ollut mm. maksa- ja haimatulehdus, joista juuri hengissä selvisi, ja joiden jälkeen ”en enää koskaan ota alkoholia”, joka unohtuu hyvinkin 7-10:ssä päivässä.
Viimevuosina kaikki merkittävät tapahtumat, merkkipäivistä lasten ylioppilasjuhliin ja vanhojentansseihin, muistuu mieleen äidin kännistä.
Nyt kun välit sekä lapsiin että myöskin minuun alkaa olla tulehtuneet, ja yleiskunto huonontunut niin että tulee kolhuja ja mustelmia kaatumisista ym. niin selitys on aina että mies (minä) lyö, vaikka olisin tuhannen kilometrin päässä niin syy on minun.
Matkalla on ollut putkaöitä, rattijuopumus ym. joista johtuen olimme lastensuojelun alaisia 4-vuotta, ja joka loppui juuri kuopuksen täytettyä 18 vuotta. Luulin silloin siitä edes saatavan jotakin apua perheelle, mutta ei, koska vaimolla ei ole mitään ongelmaa, ja pakkohoitoon ei ole edellytyksiä.
Lapset, vaikka jo aikuisia, ovat paljon kotona, halukkaita tekemään ja puuhastelemaan tilalla, niin ovat kuitenkin edelleen ”täyspäisiä”, johtuen suurelta osin heidä erinomaisista keskinäisistä suhteista, joita tämä ongelma varmaan on myös pakon edessä kasvattanut.
Minä olen aina jaksanut, hoitanut tilan ja eläimet, ja päättänyt että minähän jaksan.
Nyt alkaa voimat loppua, talous kuralla ja mitään ei saa aikaiseen, pakolliset työt tulee tehtyä viimetingassa kun on pakko. Nyt toukotyöt alkamassa ja aina ennen tähän vuodenaikaan on valtava into pellolle, mutta nyt pelkään miten tulen jaksamaan.
Ratkaisut on vähissä, sillä mahdollinen avioero tulee viemään tilan, ja sitä nyt en haluaisi koska jatkajakin olisi. Alkoholi on muuttanut vaimon luonnetta, vaikka sattuisi olemaan selvinpäin, niin mitään sopuratkaisua on lähes mahdotonta odottaa.
En todellakaan tiedä miten tästä jatkaa, odottaa ihmeparantumista tai kuolemaa….☹️