termi kirjoitti 23.8.2009 19:18
Kertokaapa te jotka olette eronneet maatilasta tai isännästä tai emännästä.Kaipaisin neuvoa pattitilanteessa josta pitäisi alaikäisten lastenkin vuoksi selvitä ja ihan toivottavasti hengissä.Olen näiltä sivuilta lukenut niin surullista ja rankkaa tekstiä,etten tosiaan halua joutua samaa kokemaan.Siis ihan käytännön kokemuksia kaikesta mikä eroon liittyy,sekä tunteita että sitä taloudellista puolta.Kiitos etukäteen,jään odottelemaan...
Minä olen eronnut. Eroprosessi venyi vuosiksi.
Tila on ositettu ja rahat jaettu ja olen aloittelemassa uutta elämää, jonka aloitan opiskelemalle ensin uuden ammatin. Raskas ja sitova eläintenhoitotyö saa jäädä. Tevetuloa vapaapäivät ja lomat! Laitoin eron yksipuoleisesti vireille ensin tehtyäni huolellisen pakosuunnitelman - tästäkin on jo pari vuotta- koska exäni oli luonteeltaan mustasukkainen persoonallisuushäiriöinen alkoholisti, joka ei myöntänyt alkoholismiaan eikä muutakaan itsessään -hänhän oli meidän muiden jopa omien lapsiensa uhri- eikä olisi antanut eroa vapaaehtoisesti.
Hänet häädettiin yhteisestä kodista, siis maatilalta, vedoten luonteeseen ja siihen, etten voinut jättää vastuullani olevia eläimiä. Asianajajan sain alkuun oikeusaputoimistosta. Eihän minulla olisi ollut varaa siinä vaiheessa muuhun. Apua olin ennen asianajajan luo hakeutumista saanut myös perheasiainneuvottelukeskuksesta. Sieltä sain lähinnä tukea omiin päätöksiini ja kylmiä faktoja exäni luonteesta ja ongelmien laadusta ja minkään pelastamisen mahdottomuudesta. Kyllä minäkin kaipasin rakkautta, en sitä huutoa ja haukkumista, uhkailuja yms. henkistä väkivaltaa laaja-alaisesti. Kaikille tällaisten liittojen pelastajille haluan tehdä kysymyksen, että voitteko tosiaan tukea jäämään sellaiseen maanpäälliseen helvettiin, jossa todennäköisesti ette itse viihtyisi päivääkään. Ja kun perheessä on lapsia. Kuinka kadunkaan, etten älynnyt lähteä aiemmin vaan annoin exäni antaa lapsilleen vääristyneen miehenmallin. Sain vahtia vuosia, ettei exäni tappanut vahingossa lastaan kovakouraisella käsittelyllä. Olen juossut lumihangessa pimeässä metsässä lapseni perässä, lapsen, joka oli juoksemassa sukkasillaan sisävaatteissa pakoon isäänsä ja joka tunsi ettei pääse pakoon kuin paleltumalla yksin pmeään metsään. Täältä tukinetista sain ensin sellaista avioliitonpelastamisapua ja sitten yksi terapeutti apua hakiessani ajoi samaa linjaa. Huh. Toista lastakin pahoinpideltiin, enkä tiennyt, miten pääsisin tilanteesta. Elin pelossa, alistettuna ja uskoen, ettei kukaan uskoisi, mitä seiniemme sisäpuolella tapahtuu. Vasta perheasianneuvottelukeskuksesta löysin ammatti-ihmisen, joka tiesi heti, mistä on kyse, eikä alkanut pelastaa liittoamme, vaikka exänikin halusi sitä pelastettavan. Exän aloituskysymyksen pariterapeutille muistan loppuelämäni: "Mikä näitä kaikkia muita perheessämme oikein vaivaa, kun ei minussa ole mitään vikaa."
Niin, se pakosuunnitelma maatilalta. Eihän tämä ole tänä päivänä tavatonta. En olisi uskaltanut antaa -tai postihan sen toi ja vahdin postin tuloa- exälleni avioerohakemusta, ellen olisi ollut suunnitellut lähtöäni etukäteen. Säästin rahaa pitkään, vuokrasin siis asunnon,valmistelin lähtöni huolella lopulta auto pakattuna ja lapsemmekin lähtivät omasta halustaan mukaani pakoon muualle, odottamaan häädön täytäntöönpanoa. Eläimiä kävin hoitamassa niin, että mukanani oli ulkopuolinen tukihenkilö, niin etten jäänyt kahdestaan exän kanssa missään vaiheessa. Hän oli täynnä vihaa siinä vaiheessa arvatenkin.
Minä haluaisin sanoa tällä palstalla kohtalotovereilleni, painiessani omien ongelmieni kanssa, että me kaikki olemme ansainneet rakkautta. Jos kukaan muu ei pidä teistä huolta, pitäkää itse itsestänne huolta ja rakastakaa itseänne. Ostakaa ne kukat ja lahjat itsellenne, jos ei kukaan muu sitä tee. Hellikää itseänne. Te olettte kaiken sen ansainneet. Kerätkää se pesämuna itsellenne. Älkää antako pois, vaikka olisitte jo heittämässä toivonne. Kärsimys ja turhaan uhrautuminen toisten hyväksi ei ketään kaunista.