Hei Annette ja muut!
Onpa harmi, että maalla asuminen on alkanut ahdistaa! Mikä on tilanteesi nyt, oletko vielä samassa pisteessä? Olisin utelias tietämään minkälaisella maaseudulla asutte ja minkä syyn takia olette sinne muuttaneen (esim. työ, talo, sukulaiset)?
Itse olen maalle muutama vuosi sitten muuttanut miehen perässä ja nyt meillä onkin maatila ja lapset hoidettavanamme. Välillä on jo ehtinyt elo tuntua yksinäiseltäkin ja työntäyteiseltä, mutta onneksi jaksetaan vielä porskuttaa eteenpäin. Sen olen kuitenkin saanut huomata, että hyvät ihmissuhteet ovat mahdottoman tärkeä voimavara, joita ilman olisin varmaan toinen jalka haudassa...
Tuli kirjoituksestasi mieleeni, että saatatte asua harvaan asutulla maaseudulla, missä on suuret haasteensa välimatkojen ja vähäisen ihmismäärän vuoksi. Eikö sieltäkin kuitenkin löytyisi hengenheimolaisia? Meillä on omalla paikkakunnallani "muualta paikkakunnalle muuttaneiden äitien" -vertaistukiryhmä, on MLL:n toimintaa ja kyläyhdistyksiä. Tähän asti suurin apu on ollut löytää muita muualta tänne muuttaneita, joiden kanssa sai jakaa samankaltaisia kokemuksia. Valitettavasti tällaisia ryhmiä ei taida monella paikkakunnalla olla, eikä edes täällä meillä ole mitään omaa ryhmää muualta muuttaneille miehille tai perheettömille.
Toisaalta olisiko mahdollista muuttaa muualle? Lähemmäs asutusta, mutta silti pysyä maaseudulla? Olen itse muuttanut elämäni aikana niin monia kertoja, etten ole koskaan oppinut kiintymään mihinkään paikkaan, ainoastaan ihmisiin - ja ihmisiä voi aina mennä tapaamaan tai kirjoittaa kirjeitä. Lapsuuden kesät vietin suvun maatilalla, koulua kävin kaupungissa. Nyt tuntuu itselleni sopivammalta asua maalla ja käydä "hengähtämässä" kaupungissa kavereiden ja sukulaisten luona. Kovasti yritän myös tuttuja houkutella meillä käymään, mutta se on jostain syystä haasteellisempaa. Vaikka kyllä sitä väkeä meille koko kesän ajaksi riittikin, vierasvuode aina pedattuna valmiiksi.
Yksinäisyydestä vielä sananen. Mieleeni on jäänyt seuraava lause:
"Saatanan tavoite on pitää ihmiset yksinäisinä ja onnettomina."
Mielestäni on jo yksi erävoitto se, että olet löytänyt tiesi tänne tukinettiin, toivottavasti saat tarvitsemaasi vertaistukea! Sitä en taida pystyä (ainakaan vielä) täysin tarjoamaan, mutta ehkä edes jonkun auttavan sanasen. Voimia ja iloa! 🙂