Hei!
Minun kumppanini käyttäytyy samalla tavalla kuin aloittaja sinä mainitsit käyttäytyväsi. Kun menee hyvin niin menee hyvin, mutta jos satun sanomaan mitään minkä hän voi tulkita kritiikiksi, hänen arvostelukseen tai hän muuten vain ottaa jonkun kommenttini, tarpeeni tai asiani väärällä tavalla hän kokee, että hyökkäys minua kohtaan on ainoa puolustus. Saan kuulla välillä todella ikäviä kommentteja ja haukkuja häneltä. Olen myös yrittänyt puhua hänen kanssaan, mutta suurimmaksi osaksi käyttäytyminen tämän osalta on pysynyt samana. Paljon hänen toimintaansa vaikuttaa myös hänen oma mielialansa, jos hän on hyvällä tuulella niin uskallan olla rennompi ja puhua miettimättä sen enempää jos hän loukkaantuu. Mutta jos hän on yhtään stressaantuneempi tai huonommalla tuulella (tämä ei aina edes näy ulospäin, joten en osaa varautua) niin riitoja syntyy pienemmistäkin asioista. Eikä mielestäni edes oma huono tuuli oikeuta ilkeyteen toista kohtaan...
Itse koen, että on todella raskasta aina miettiä mitä voi sanoa ja huomaan jo tunnistavani että mistä hän hermostuu ja mietinkin todella tarkkaan miten asiat hänelle tuon esiin. Vaikka kuinka kauniisti puhun, niin minut ymmärretään aina väärin ja koen jääväni alakynteen tarpeideni ja tunteideni kanssa. Olen oireillut jo jonkin aikaa pahaa oloani ja miettinyt onko tämä sen arvoista.
Olemme nyt siinä pisteessä, että muutan yhteisestä kodistamme pois. Hän on ekaa kertaa myöntänyt käyttäytymisensä ja ymmärtänyt, että voin pahoin. Olen miettinyt paljon, että voiko hän muuttua, voiko hän oppia itsestään ja mennä syvälle itseensä ja nähdä mistä hänen paha olonsa kumpuaa ja tuo tarve puolustautua. Olemme puhuneet että jatkaisimme kuitenkin yhdessä ja kävisimme pariterapiassa, katsoisimme onko tässä enää mitään mitä korjata.
Rakkautta on, mutta riittääkö se? Laitanko vain oman hyvinvointini taka-alalle yrittäessäni jatkaa... Näen, että hänellä on paha olla itsensä kanssa, menneisyytensä sekä esimerkiksi isänsä kuoleman takia. Yritän ymmärtää, mutta yritänkö liikaa? Niin, että menetän itseni siinä ohessa...