Kuinka päästä yli narsistista

Kuinka päästä yli narsistista

Käyttäjä anna22018 aloittanut aikaan 21.08.2023 klo 13:12 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä anna22018 kirjoittanut 21.08.2023 klo 13:12

Olin sairastuttavassa parisuhteessa, joka päättyi siihen, että minut jätettiin. Tämän jälkeen romahdin täysin ja olen hakenut apua. Avun myötä selvisi, että parisuhde on ollut sairastuttava ja puolison käyttäytyminen narsistista. En kuitenkaan itse pääse hänestä yli. Ajattelen päivittäin että haluan tämän henkilön takaisin. Hän taas leikkii tunteillani ja tiedostan, että hyväuskoisuuttani käytetään hyväksi. Olen nyt puoli vuotta ollut tässä kierteessä ja alan olemaan todella väsynyt. Mitä minun täytyy tehdä.. 

Käyttäjä Maisa_T (Vapaaehtoinen) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 22.08.2023 klo 14:47

Olet avun myötä oivaltanut, että kumppanisi on narsisti. Tällainen henkilö voi olla todella hurmaava kumppani - ainakin halutessaan ja hetken aikaa. Narsistin käytös tyypillisesti lähtee siitä mikä on hänelle itselleen hyödyllistä ja mikä nostaa hänen arvoaan hänen omissa ja muiden silmissä. On todella ihanaa olla ihmisen kanssa, jolta saa ihailua, kehuja ja monenlaisia huomion osoituksia. Mutta kun tilanne muuttuu ja ihailu muuttuu ehdolliseksi ja käytös kontrolloivaksi tilanne alkaa ahdistaa. Kontrollointi voi pahimmillaan johtaa toisen alistamiseen.

Kuten sanoit, tällaisesta suhteessta on vaikea päästä irti. Itsetuntoa nostaa ja on huumaavaa kun tuntee olevansa täysin jonkun ihmisen huomion ja palvonnan kohteena. Tässä piilee ansa: on vaikea luopua puolison hyvistä puolista kaikesta mielipahasta ja hyväksikäytöstä huolimatta.

Olet oivaltanut, että suhteesi on sairastuttava ja että puolisosi leikkii tunteillasi. Tämä on hyvä alku nähdä asioita ja tilannettasi hieman etäämmältä ja myös mitä itse ja omalta elämältäsi haluat. Huomion osoitusten sijaan voi löytää omaa vapautta, riippumattomuutta ja mahdollisuudet kehittää itseään. Loppujen lopuksi oma itse on tärkein mitä meillä on.

Käyttäjä Myyrymanteli kirjoittanut 29.10.2023 klo 18:24

Terapia ja NC(no contact), vaikka kuin pahalta alkuun tuntuu. Narsisti vain imuroi vaikutusvaltaans jotta saa pelin jatkumaan. Eropäätös tulee aikanaan kun oma mieli on siihen valmis. Joskus se vatii aiheen opiskelua. Sulattelemista. Pohtimista mitä elämältä oikeasti haluaa. Narsisti tuskin muuttuu, muutos lähtee itsestä. Kipeä läksy, mutta arvokas. Sitten kun olet valmis eroa turvallisesti ja nc käyttöön heti. Olet tervehenkisen, turvallisen ja antoisan elämän arvoinen.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 29.10.2023 klo 21:40

Omien rajojen löytäminen voi olla vaikeaa, kun narsistisesti käyttäytyvä ihminen on onnistunut ne avaamaan. Rajojen asettaminen vaatii usein energiaa, voimaa sanoa, ettei tämä käy. Jo pienikin kiukku esimerkiksi voi antaa voimaa päästä kultaisesta häkistä, johon narsistisesti käyttäytyvä usein saa kohteensa vangittua. Tuo kontaktittomuus on hyvä siksikin, ettei tule uudelleen häkitetyksi kerta toisensa jälkeen.