Ihmissuhteiden vaikeus ja hankalat tunteet
Ihmissuhteet ovat minulle haastavia. Minulla on vaikeuksia solmia minkäänlaisia ihmissuhteita, en halua enkä uskalla. En halua ehkä siksi, että silloin minun ei tarvitse antaa itsestäni mitään (jolloin kukaan ei voi minua satuttaa). Minulla on parisuhde. Koen hyvin haastavia tunteita, joita en osaa nimetä. En tiedä olenko läheisriippuvainen, marttyyri vai narsisti. Yksi hankalimmista tunteista on se, kun puolisoni viettää aikaa muiden ihmisten kanssa, jolloin tulen vihaiseksi/kateelliseksi/mustasukkaiseksi, koska minä en ole ollut mukana/puolisollani on ollut mukavaa ilman minua. Tämä myös silloin, kun minua on pyydetty mukaan mutta en ole halunnut lähteä. Tämä tunne tulee minulle myös silloin, kun puolisoni viettää aikaa omien lastensa kanssa. Täysin järjetöntä ja lapsellista, tiedän, eihän aikuinen voi näin tuntea? Auttakaa minua nimeämään näitä tuntemuksia, jotta tietäisin mitä työstäisin. Minulla on ollut lapsuudessa hylkäämisen kokemus, jota olen miettinyt liittykö se tähän, ihmissuhteiden solmimisen vaikeuteen sekä myös näihin vaikeisiin tunteisiin jos siis pelkään puolisoni hylkäävän minut. Minulla on myös äärimmäisen vaikeaa päästä yli ikävistä tunteista, usein jään vellomaan siihen tunteeseen, joka paisuu ja paisuu sisälläni, vaikka kyse ei olisi isosta asiasta. En kykene päästämään siitä tunteesta irti. Voitte vain kuvitella, miltä puolisostani tuntuu.. ☹ Miten voisin olla siedettävämpi puoliso?