Ihmissuhteet solmussa

Ihmissuhteet solmussa

Käyttäjä random_kriisissä_02 aloittanut aikaan 06.04.2021 klo 02:19 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä random_kriisissä_02 kirjoittanut 06.04.2021 klo 02:19

Hei, 

Koen itse sotkeneeni ihmissuhteita elämäni aikana ja toimineeni väärin muita ihmisiä kohtaan. Tämä varjostaa tämänhetkistä tilannettani merkittävästi ahdistuksen ja syyllisyyden muodossa, ja haluaisin sovittaa kaikki menneet päästäkseni eteenpäin elämässä. En vain tiedä miten toimia asian suhteen.

Pelkään että ihmiset, joita olen satuttanut eivät halua anteeksipyyntöäni, mikä olisi aivan ymmärrettävää. Toisaalta koen olevani todella huono ihminen jos itsekkäästi pakenen todellisuutta yrittämällä vain unohtaa menneet. Haluaisin kertoa että tein väärin ja kaikki on minun syytäni, ei heidän. Tietysti ihmissuhteissa on aina kaksi tai useampi osapuoli mutta koen omalla kohdallani olleeni juuri se väärin toimiva ja epätasapainottava tekijä.

Pahin virheeni oli ihmissuhde X jossa en osannut määritellä suhteen rajoja ystävyyden tai jonkinlaisen kummallisen tapailun välillä. Jossakin vaiheessa kerroin toiselle jopa rakastavani häntä, en tosin tiedä itsekään miksi ja rakastinko oikeastaan vai olinko enemmän vain itsekäs ja halusin huomiota. Suhde kariutui siihen että minä panin välit poikki, koska koin tilanteen todella ahdistavaksi ja koin olevani syyllinen ihmissuhteiden sotkemiseen. Enhän tiennyt mitä suhde oli todellisuudessa ja petinkö kaikkia osapuolia jos samalla tapailin muita ihmisiä. Emmehän me olleet mitään ja samalla meillä oli ollut tapana esimerkiksi silitellä toisiamme. Mitä tämä suhde sitten oli? Jonkilaista tapailua? Ystävyyttä? Riippuvuutta? Jotakin hyvin inhottavaa ja väärää? Todella kieroutunutta? En itsekään osaa sitä määritellä mutt asia kalvaa minua. Tuolloin halusin vaan väit nopeasti poikki ja unohtaa toimineeni niin kuin toimin. Myöhemmin tämä edelleen vainoaa minua ja pelkään, että asia tulee ilmi jossakin. Häpeän toimintaani ja häpeän sitä, että olen sotkenut asiat niin perusteellisella tavalla. Pelkään että vanhat viestit ovat tallessa toisen puhelimessa ja hän voisi niiden avulla osoittaa sen että olen ollut todella kamala ihminen. Haluan kertoa ääneen kaiken lähipiirilleni jottei ole mitään salattavaa ja samalla tiedän, että he eivät edes halua välttämättä tietää.

Lopoujen louksi minun on itse selvitettävä sotkuni mutta en tiedä mitä kautta lähestyä asiaa. Olen ouhunut nykyiselle kumppanilleni siitä ja hän ei oikein tunnu tietävän miten ottaa sen vastaan. Tuntuu että olen pettänyt hänetkin, aloimmehan tapailla samaan aikaan kun olin vielä tekemisissä ihmissuhteen X kanssa.

Käyttäjä Maisa_T (Vapaaehtoinen) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 07.04.2021 klo 10:29

Hei random_kriisissä _02,

Kiitos viestistäsi ja yhteydenotostasi. Kertomasi perusteella on hyvä, että yrität selvitellä ja pohtia tilannettasi, koska se vaivaa sinua paljon.  Koet syyllisyyttä suhteestasi henkilöön X ja mietit oliko välillänne jotain ja jos oli niin minkä laatuista se oli. Kerroit, että tapasit nykyisen kumppanisi kun vielä seurustelit henkilön X kanssa. Seurustelitko myös jonkun kanssa samaan aikaan kun tapailit henkilöä X? Miksi koit asiassa  häpeää kun kuitenkin kerroit, ettei asiassa ollut mitään salattavaa.

Onko suhde ystävyyttä vai rakkautta? Muuttuuko ystävyys joskus rakkaudeksi? Tai liukeneeko rakkaus pelkäksi ystävyydeksi? Näihin kysymyksiin voi vastata vain henkilö itse. Haluaisitko kertoa tilanteestasi lisää? Pohtisin mielelläni tilannettasi enemmän.

Toivottelen sinulle aurinkoisia ja  toiveikkaita kevätpäiviä.

Käyttäjä kirjoittanut 25.08.2021 klo 22:46

Hei,

Sanasi ja kertomasi tuntuu ihan kuin sinä olisit juuri se nainen jota rakastan valtavasti ja kaipaan ja suren valtavasti. Sitä että hän ei halunnut minua, tai ei koskaan selvittänyt minulle avoimesti tunteitaan. Mielestäni sinun kannattaa kaikesta huolimatta keskustella ihmisten kanssa, pitää komnunikaatiota yllä, jolloin ehkä hälvenee epävarmuuden tunteesi. Minä koen huonommuuden ja kelpaamattomuuden tunnetta, kun kerta toisensa jälkeen sain pakit rakastamaltani naiselta mutta välillä kuitenkin hän taas yhtäkkiä halusikin viestitellä. Ja tästä päätellen koen suurta pettymystä, pohjatonta voimattomuutta ja surua. Että en kelpaa kenellekään. En edes jaksa kirjoittaa siitä kun kirjoittaminen vie voimat ja tuo surun. Olen epätoivoinen. Sinä taasen olet vahva, koska pystyt kirjoittamaan.

Kunpa me kaikki saisimme rakastaa ja tulla rakastetuiksi.

 

Voimia sinulle.