Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 18.09.2023 klo 17:17 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 18.09.2023 klo 17:17

Hei jouduin suljetulle osastolle ja olen täällä ollut jo tovin, tulin vapaaehtoisena ja joka muuttui pakkohoidoksi, kaveri sanoi että pitää tulla syntymäpäiville ja nyt olen täällä jumissa, kuitenkin kävin äidin kanssa vähän ulkoilemassa, tää ei ole kivaa, sanat eivät tule suusta ulos, vaikka liittyy tähän kaveriin, psyg sairaanhoitaja sanoi että pitää ajatella itseään. Mitä teen? Kirjoitin paperille ja annoin hoitajalle, mutta ei ole sitä todellista syytä vielä selvillä hoitajat ei tiedä, minä olen aivan henkisesti loppu. Kaveri piti minua/ tai pitää avustajan tai ohjaajana. Ei enään kun estin sen, ihan kokonaan. Tympeetä kun sanat eivät tule suusta ulos. Jos en avaudu itsestäni niin jään tänne ja minut siirretään toiseen paikkaan en halua semmoista.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 31.10.2023 klo 08:07

Hyvää huomenta!

Oletkohan saanut nukuttua, kun olet asioita miettinyt? Tuo yliajatteleminen on hyvä sana kuvaamaan sitä, miten oma ajattelu joskus tekee tepposet ja joutuu vähän kuin jumiin samoihin asioihin. Kaikilla sitäkin väliin lienee, mutta masennus vie sen joskus hurjan rasittavalle levelille. Asiat saattaavat suureta suhteettomiksi mielessä, vaikka oikeasti ovat ihan tavallisia asioita.

Tuo pakkohoito tai virallisesti "tahdosta riippumaton hoito" selkeästi sinun mieltäsi vielä vaivaa. Sen hoidon tarkoitus on aina suojata ihmistä, joka ei sillä hetkellä pysty sairautensa vuoksi täysin itseään suojaamaan. Se lopetetaan aina heti, kun ollaan nähty, että vointi on parantunut. Ikävä, ettei sen päättymistä ole sinulle selkeästi ilmoitettu, joskin pääasia lienee, että olit turvassa ja nyt tervehtynyt.

Nyt ehdotan, että annat itsellesi aikaa tutustua siellä uudessa paikassa ympäristöön ja ihmisiin. Ja niiden ihmisten sinuun. Hienoa, että ensimmäinen päivä sujui hyvin. Toivon, että tästäkin päivästä tulee mukava päivä!

Käyttäjä ask kirjoittanut 31.10.2023 klo 09:26

Joo itseasiassa kyllä se vaivaa minua nytkin sanoit, en tiedä miksi mutta... Tulee vain ajatuksia päähän. Minä luulin koko ajan että en pääse pois, kun ei saanut käydä yksin ulkona, se ehkäpä oli se syy. Minulle olisi voinut tehdä hyvää käydä vaikkapa ihan oven suussa omasta mielestäni. Mutta hoidolla on hyvät ja huonot puolet, ja nyt tiedän sen syyn miksi minua ei päästetty. Se tieto helpottaa tosi paljon, varmaan pääsen siitä eteenpäin..

Käyttäjä ask kirjoittanut 31.10.2023 klo 19:28

On ollut vähän stressiä kun Sini jäi toiselle osastolle(nalle) oon etsinyt sitä kunnes äiti sanoi että se ehkäpä jäi osastolle, hoitajat on pitäneet siitä huolta. Hoitaja rauhoitteli, kiva vain että pitää hakea se takaisin sieltä. Huomenna lähden hakemaan sitä.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 31.10.2023 klo 22:52

Sini on onneksi tallessa ja saanut hoitoa. Iloinen jälleennäkeminen sinulla sitten huomenna Sinin kanssa.

Käyttäjä ask kirjoittanut 01.11.2023 klo 12:20

Joo ehkäpä siksi olen täällä hermostuneissani kirjoittanut mitä sattuu anteeksi siitä, hauskaa kun sanoit että se on saanut hoitoa Sini, niin minäkin ajattelen.😃

Käyttäjä ask kirjoittanut 01.11.2023 klo 20:06

Tänään on ollut ihan kiva päivä, kävin saunassa ja pesin hiukset, olin laittanut kännykkään hälytyksen, että muistan mennä saunaan, olin pikkasen etuajassa mutta ohjaaja sanoi tunnin päästä vasta. No ei siinä mitään. Kaikki hyvin tälle päivälle. Kävelyllä kävin ennen saunaa.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 01.11.2023 klo 22:21

Nyt kuulostaa tosi hyvälle ja Sinikin tallessa. Oikein hyvää huomista päivää!

Käyttäjä ask kirjoittanut 02.11.2023 klo 15:06

Kiitos sinulle kyllä avun pyytäminen on vaikeeta ja vielä vaikeampaa on osastolle meno. Mutta tästä oppii aina jotain uutta. Kivaa päivää sullekin😄👍👋

Käyttäjä ask kirjoittanut 03.11.2023 klo 04:20

Sen pitäisi olla välillä helpompaa avun saaminen, ja kerran yritin kanssa mennä osastolle mutta en pääsyt,  sitten unohdin koko asian nyt oli vähän pakkorako sille, omasta mielestäni kanssa ja ohjaajien mielestä. Ja terapiaan meneminen kanssa, että saa terapiaa. Terapia alkaa ensi viikolla, ja tänään on joku aloituspalaveri, mulla aina jännittää nuo palaverit, kun on outoja ihmisiä ja muuta semmoista.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 03.11.2023 klo 05:59

Nyt en tiedä, puhutko aiemmasta osastolle menosta vai olet mennyt sinne uudelleen? Terapia ei varmasti aina ole pelkästään mukavaa, mutta on tärkeä osa hoitoa. Ja ne palaverit ovat sinua ja sinun elämääsi varten. Ikävää tietysti, jos niissä on tuntemattomia ihmisiä, mutta he ovat siellä sinua varten, joten ota niistä kaikki hyöty irti itsellesi.

Hyvää perjantaipäivää!

Käyttäjä ask kirjoittanut 03.11.2023 klo 09:13

Hei. Puhun ihan yleisellä tasolla, hoitoon pääsy on niin vaikeaa nykypäivänä, ja mulla uusi ympäristö vaikuttaa täällä uudessa paikassa en ole oikein saanut nukuttua mutta pikkuhiljaa, kun Sinikin on täällä. Joo en jaksa enään osastosta puhuu olen selittänyt täällä sitä täällä niin paljon, mutta vahvuutta on pyytää apua sen opin. Ja pitää laulella noita mun lauluja, kun se on vahvuutta. Ja taas yhtäkkiä tai ei yhtäkkiä, mutta kuitenkin uusi paikka. Jännittää kaikki tommoisen palaverit.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 03.11.2023 klo 22:37

Kiitos tuosta asioiden selkiyttämisestä.

Sinulla on hyvin persoonallisia vahvuuksia, kuten tuo laulaminen. Siitä voit kyllä olla ylpeä. Ja myös avun pyytämisen tärkeyden oivaltaminen.

Miten aloituspalaveri meni?

Toivon sinulle virkistävää yöunta!

Käyttäjä ask kirjoittanut 04.11.2023 klo 07:16

Hyvin se meni jännitin sitä taas turhaa, olen semmoinen jännittäjä eilen nukuin kanssa vähän huonommin koska jännitin sitä palaveria. No se meni hyvin otettiin äitikin linjoille mukaan, kun sillä kiinnostaa mun asiat. Eilen kävin kaupassa, ohjaajan kanssa, sanoin etten nyt tarvii ruokaa ainakaan tälle viikolle. Kaikki hyvin.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 05.11.2023 klo 10:27

Hei taas! Sinulla olikin hienoa kerrottavaa taas.

Kun oppii tuntemaan itseää, niin omiin tunteisiinsa oppii suhtautumaan niin, ettei niitä tarvitse aina ottaa kovin vakavasti. Tuo jännittäminen turhaan on ehkä yksi niistä. Kun tietää, että suotta helposti jännittää, voi sanoa itselleen, ettei tarvitse, aina ennenkin on selvitty. Mutta sen oppii vähitellen, elämän myötä.

Hyvää sunnuntaipäivää sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 06.11.2023 klo 17:11

Kivaa alkavaa viikkoa sinulle!