Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 18.09.2023 klo 17:17 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 18.09.2023 klo 17:17

Hei jouduin suljetulle osastolle ja olen täällä ollut jo tovin, tulin vapaaehtoisena ja joka muuttui pakkohoidoksi, kaveri sanoi että pitää tulla syntymäpäiville ja nyt olen täällä jumissa, kuitenkin kävin äidin kanssa vähän ulkoilemassa, tää ei ole kivaa, sanat eivät tule suusta ulos, vaikka liittyy tähän kaveriin, psyg sairaanhoitaja sanoi että pitää ajatella itseään. Mitä teen? Kirjoitin paperille ja annoin hoitajalle, mutta ei ole sitä todellista syytä vielä selvillä hoitajat ei tiedä, minä olen aivan henkisesti loppu. Kaveri piti minua/ tai pitää avustajan tai ohjaajana. Ei enään kun estin sen, ihan kokonaan. Tympeetä kun sanat eivät tule suusta ulos. Jos en avaudu itsestäni niin jään tänne ja minut siirretään toiseen paikkaan en halua semmoista.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 18.09.2023 klo 20:43

Hei!

Onpa hyvä, että vaikka sanat eivät tule suusta, pystyt ilmaisemaan itseäsi kirjoittamalla.

Ymmärränkö oikein, että olet henkisesti loppu siksi, että kaveri piti/pitää sinua avustajana? Onneksi olet sen nyt estänyt. Se on jo sitä itsen ajattelemista, josta sairaanhoitaja on puhunut. Ihmisen ei kuulu suostua kaverisuhteissa sellaiseen, mikä ei tunnu itsestä hyvältä. Mikähän on se todellinen syy, mitä hoitaja ei vielä tiedä. Sen kertominen hoitajalle on tärkeää, mutta haluaisitko ensin kertoa siitä täällä minulle? Kirjoita siitä lisää.

Käyttäjä ask kirjoittanut 19.09.2023 klo 18:32

Joo kiva kun vastasit, on asia jo purkautunut silleen kun kerroin hoitajalle vaikka pelotti. Kun kaikki kysyi mikä on menin omaan maailmaan, mieli suojeli minua luulin aluksi että se oli psykoosi. Mutta joku muu asia se oli en muista tarkalleen. Hoitaja antoi paperia että saan kirjoittaa asiaita paperille, niin olen kuulut että muutkin ovat osastolla tehneet. Ja tajusin kans etten pääse täältä pois jos en avaudu asioista. Mutta minun pitää miettiä itseään, eikä kaveria kun netistä luin kaikki diagnoosit mitä tiedän hänestä.

Käyttäjä ask kirjoittanut 19.09.2023 klo 18:36

Eilen uskalsin tosin hoitajalle siitä sanoo, pala kerrallaan siitä se lähtee...

Käyttäjä ask kirjoittanut 19.09.2023 klo 18:40

Minulle neuottiin päivystyksessä että nyt täytyy estää se kaveri, ja niinhän tein, kauheeta estää diagnoosin takia mutta oma hyvinvointi on nyt varmaan kaikkein tärkein kun olen täällä jotain pitää keksii, mietin miten sen syömishäiriö kestää, mutta eipä taas ole minun ongelmani.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 19.09.2023 klo 21:26

Hienoa, että olet puhunut asiastasi. Usein sekin jo helpottaa.

Nyt toivotan sinulle rohkeutta ja voimia ottaa itsellesi apua vastaan sekä tehdä rajat sellaisille asioille, jotka vievät voimiasi!

 

Käyttäjä ask kirjoittanut 21.09.2023 klo 19:13

No tuntuu turhalta olla täällä kun täällä  ei mitään tapahdu, no toisaalta, mulle sanottiin että minut riiretään toiselle osastolle, onkohan sekin pakkohoito, missä joudun olemaan..😬 pakkohoito ei ole kivaa, jotain pitää kehitellä, mä vähän luulen että sinnekin on pakkohoitoa kun olen lääkärin määräyksellä ollut pakkohoidossa jo aika pitkään.. no näkee eripaikkoja ja erilaisiin ihmisiä. Vähän jännittää mitä mulle tapahtuu. Mutta erivaihto ehtoja pitää kehitellä. Eiköhän se selvi..

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 23.09.2023 klo 17:24

Hei

Ei tietysti ole kivaa olla sairaalassa tahdosta riippumattomassa hoidossa, ei ehkä missään. Mutta jospa siellä kuitenkin olisi jotakin, mistä voisit ottaa hyödyn itselleesi, vaikka keskustelut hoitajien kanssa tai vertaistuki muilta potilailta.

Toivon vointisi vahvistuvan niin, että voit palata aikanaan kotiin ja elää hyvää elämää. Luulen, etten minä tässä vaiheessa pysty oikein enmpää jelppaamaan.  Siispä toivotan vain paranevaa vointia sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 23.09.2023 klo 19:11

Juttelin siis äidin kanssa minun hoito oli pakko hoitoa koko ajan, luulin vain että se meni noin. Kun en reagoinut mihinkään. Ensin vedin puukolla käteen ison haavan pelästyi, tai tykkäsin syvän ei tarvinnut onneksi tikata sitten minut tuotiin tänne psykoosin takia luultiin että olin psykoosissa, sitten lääkäri sanoi että se oli sulkutila jossa olin. No on sekin vaarallinen tila sen takia olen täällä. Nyt olen vähän paremmassa kunnossa niin korjailen virheitä joita kirjoitin. Tahdosta riippumaton hoito ei ole kivaa, tosin ohjaajat puhuivat osastosta enemmän minulle. Koko ajan olen ollut pakko hoidossa.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 24.09.2023 klo 08:25

Kiitos lisätiedosta ja hyvää syksyn jatkoa!

 

Käyttäjä ask kirjoittanut 25.09.2023 klo 13:24

🍁🍂🍁🍂

Käyttäjä ask kirjoittanut 06.10.2023 klo 20:41

Tänään kotilommille arvostaa enemmän pieniä yhteistä hetkiä äidin kanssa vaikka äiti tunkeutui mun ystävyyssuhteisiin on ennenkin tunkeutunut, mutta nyt tuntuu että arvostaa kotia ja perhettä. On myös tullut mieleen muutto lähemmäs perhettä ja sukulaisii. ❣️

Käyttäjä ask kirjoittanut 08.10.2023 klo 10:35

Yksi yö kotona ja se meni hyvin, nyt odotan että pääsen täältä pois, vertaistukea sain yhdeltä tyypiltä täältä hoidosta kun oli samanlaiset melkein asiat jotka pyörivät mielessäni. Minä en tiedä teinkö oikein ton kaverin kanssa mutta alkaa miettii sitä uudella tavalla kun satutin itseäni. Pitää ajatella itseään. Minä lauloin laulun hoitajalle laulun. Kun laulamisella tuon asioita esille. Sanoin sen äidillekin niin äiti sanoi että TosiHyvä! Kun sanoit mikä painaa mieltä!

Käyttäjä ask kirjoittanut 09.10.2023 klo 06:20

Tänään alkaa viikko, vähän unettomilla öillä, mutta kyllä se siitä, esitin että nukuin kun en halua että minua pilataan vain lääkkeillä. Laulu on laulettu ja eilen vai toissapäivänä, laitettiin kuviot pianoon ( soitan kuvionuoteilla) ihan kiva että semmoinen mahis on. Ja (en kuulemma pilannut pianooa, tuli semmoinenkin asia jostain mieleen) mukavaa viikkoa kaikille!

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 09.10.2023 klo 08:06

Toivottavasti unet paranevat viikon edetessä. Jos sen huonounisuuden takana on jokin asia, jonka tiedät, niin kannattanee jutella hoitajalle. Minkä ene,män avaat pulmiasi hoitajalle, sen paremmin hän ymmärtää sinua ja osaa auttaa.

Mietin tuota äidin tunkeutumista ystävyyssuhteisiin. Miksi arvelet hänen niin tehneen? Voisiko sen takana olla jokin yritys suojata sinua?

Kotiloma taisi mennä hyvin, onnittelut siitä!

Oikein hyvää alkanutta viikkoa myös sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 10.10.2023 klo 08:57

Hei! Kun kysyin äidiltä miksi se puuttuu mun asioihin, eikä mun veljen. Hän ei tiennyt vastausta, mutta mun kaveri kertoi sen, kun hän on niin suojelevainen minua kohtaan. Juttelin kaverin Kaa tästä ja pitää jutella hoitajien, tai voisin tehdä uuden biisin taas, kun tuon vaikeita asioita esille sillä lailla, en hoksannutkaan tuota asiaa että se voi täällä purkaa, kun kävin terapiassa sen läpi, ja omassa päässäni. Tämäkin saattaa johtua kun äiti on niin suojelevainen ja huolehtivainen ja ymmärtäväinen, niin minä kans olen joillekin kavereille semmoinen, minun vanha kaveri oli sokea ja siitä kaikki alkoi (yritin ymmärtää häntä eritavalla kun itselläni on aivovamma ja minua kiusattiin siitä), niin yritin diaksoonin takia ymmärtää ja olla hänen tukena) minun pitää avata asiaa enemmän täällä, tai sitten tuolla toisella osastolla kun siellä ehkäpä ymmärretään minua enemmän. Osastosta toiseen..