Ystäväni saa minut tuntemaan itseni arvottomaksi

Ystäväni saa minut tuntemaan itseni arvottomaksi

Käyttäjä mind free aloittanut aikaan 23.03.2011 klo 14:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mind free kirjoittanut 23.03.2011 klo 14:26

En tiedä miten tämän selittäisin, mutta yritän.
Aina kun minä ehdotan jotain asiaa tai ideaa ystäväni tekee asiasta aivan älyttömän suuren numeron. Asia saavuttaa aivan järkyttävät mittasuhteet, vaikka asia vaatisi vain kyllä tai ei vastauksen.
Hän tutkii, kyselee muilta tutuilta ja penkoo netistä asioita jotta saisi minun mielipiteeni kumottua. Minusta tuntuu todella pahalle kun aina kun minä jotain ehdotan niin samalla minut mollataan ja kyseenalaistetaan hänen toimestaan muille läheisille. En halua hänen kanssaan keskustella kasvotusten, koska hän on erittäin sanavalmis ja hyökkäävä. Hän saa minusta kaivettua aina esiin sen aran pikkulapsen ja tunnen suurta häpeää ja arvottomuutta. Se saa minut inhoamaan itseäni.
Nyt en uskalla enää mitään ehdottaa kun pelkään että tämä sama toistuu. Tätä on tapahtunut jo useammin. Meillä on yhteisiä tuttavia, mutta jos joku on minun kanssani parempi ystävä kun hänen niin hän ei voi tuolloin sietää sitä tai olla missään tekemisissä sen kanssa. Mutta jos hän hyötyy itse jostain ihmisiestä tai niin sitten hän tuputtaa sitä myös minun ystäväkseni. Hän kyllä osaa myös mielistellä ja nuoleskella.

Olen miettinyt onko tämä ystäväni Narsisti. Miten voin olla hänen kanssaan tekemisissä jos minun pitää aina varoa sanomisia tai tekemisiä. Vai olenko vain kateellinen, harhaluuloinen tai mitä. En vain voi näille tunteilleni mitään kun tuntuu pahalle.

Käyttäjä doomchild kirjoittanut 23.03.2011 klo 15:20

Hei,

itse en osaisi tuollaista henkilöä ystäväksi kutsua.. mieleen tulee lähinnä sanonta "kuka tarvitsee vihamiehiä, kun on kaltaisesi ystävä?". Oletko kertonut hänelle, miten koet hänen käyttäytymisensä? Voihan olla, että ystäväsi kokee itse olevansa aivan erilainen kuin millaisena sinä hänet näet.

Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että suhde ystävääsi rasittaa sinua enemmän kuin mitä se antaa. Ehkä olisi hyvä pitää hieman etäisyyttä vähän aikaa, jotta saat aikaa rauhoittua. Sinulla on oikeus omiin mielipiteisiisi, oikeus ystäviin jotka valitset itse, ja oikeus viettää aikaa niiden ihmisten kanssa, joiden seurassa viihdyt. Kenelläkään ei ole oikeutta polkea sua maanrakoon tai käyttää sua omiin tarkoituksiinsa!

Sinä olet sinä, eikä sinua parempaa ole. Ystäväsi menetys, jos hän ei sitä tajua! 🙂🌻