Ystäväni käyttäytyminen, onko normaalia?

Ystäväni käyttäytyminen, onko normaalia?

Käyttäjä Isabella3 aloittanut aikaan 15.01.2019 klo 12:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Isabella3 kirjoittanut 15.01.2019 klo 12:29

Olen pidemmän aikaa miettinyt ystäväni käytöstä. Onko tämä normaalia? Mikähän mahdollisesti voisi olla kyseessä? Tunnetteko muut samanlaisia? Apua ja vertaistukea kaipailisin. Listaan alle esimerkkejä hänen käytöksestään:

-Valehtelu tai asioiden liioittelu. Tarinassa voi alku olla totta, mutta jossain kohtaa se lähtee pursuamaan tai muuttuu aivan valheeksi.

-Kuvitelmat itsestä ovat suuria. Esimerkiksi kokee olevansa kaunein, paras työntekijä jne.

-Kehuminen. Yleensä raha-asioissa (hänellä tuntuu olevan paljon rahaa säästössä, tosin summat vaihtelevat päivän mukaan. Toisinaan hän elääkin köyhyysrajan alapuolella ja on köyhä). Hänen talo on maailman paras, samoin auto jne. Samalla hän haukkuu muiden elämää ja valintoja.

-Muiden (naapureiden, sukulaisten, ystävien) ”vahtiminen”. Valittaa esimerkiksi naapureiden äänistä, pysäköinnistä. Tarkistaa esimerkiksi muiden verotiedot, tiedot autoista rekisterinumeron perusteella.

-Ei kestä kritiikkiä. Hänen asioitaan ei saa kommentoida tai heti hyökkää puolustamaan, suuttuu.

-Käy usein lääkärissä ja jos joku hänen tuttava sairastuu, niin hänellä on varmasti ollut kyseinen sairaus paljon pahempana.

Tässä muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Käyttäjä September kirjoittanut 15.01.2019 klo 14:31

Osittain kuulostaa itseltäni, kun olen maniassa. Ainakin siltä osin, että olen kuin maailman omistaja ja harhaluuloinen.

Käyttäjä Isabella3 kirjoittanut 15.01.2019 klo 18:06

Kiitos vastauksesta Sebtember!

Aivan, että sinulla vastaavanlainen käytös liittyy maniaan. Itse olen myös miettinyt, että voisiko olla jotain persoonallisuushäiriötä?

Ja mitenkä tuohon ystävänä pitäisi suhtautua? Se on toisinaan melko uuvuttavaa itselle.

Käyttäjä Willi kirjoittanut 01.02.2019 klo 13:08

Voipi olla narsismia tjms, en tiedä yltääkö persoonallisuushäiriöön asti. Suosittelen tutustumaan aiheeseen ja kattomaan miten paljon ystäväsi peruskäytöksessä on samaa. Älä tässä vaiheessa sulje pois maniaa, samanlaista käytöstä voi tulla myös silloin mutta tarkoitusperät ja käytöksen "pysyvyys" on eri.

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 01.02.2019 klo 14:22

Kuulostaa narsismilta ja jotain muutakin ongelmaa voi liittyä psyykkisesti,ehkä persoonallisuushäiriötä.
Hän ehkä kokee riittämättömyyttä ja omistaa huonon itsetunnon jota sitten yrittää pönkittää muiden arvostelulla ja "haukkumisella" ja saa ehkä jonkinlaisen tunteen, että pärjää kun näkee muilla ongelmia.

Seurustelin kerran miehen kanssa, joka käyttäytyi vähän samalla tavalla. Hänellä oli suhteemme lopussa 35 000 e ulosostossa, summa oli ensin 5000e ja se kasvoi 15 000 suhteemme aikana ja ennen kuin lopetin suhteen sitä velkaa olikin 35 000e. Ja tietysti ne maksuhäiriö merkinnät.
Hän pönkitti itsetuntoaan ja heikkouttaan muotivaatteilla, käytti ulkonäköönsä aikaa 30 min jos oli jonnekin lähdössä.
Hän ihaili itseään peilistä ja oli kovin ulkonäkökeskeinen, ne taisi olla asioita joilla hän peitti epävarmuutensa, pahan olonsa ja työttömyytensä.
Käytös ei ollut suhteen lopussakaan maltillista vaan alkoi mennä överiksi.
Hän pummasi minulta rahaa, söi mun ruuat, sanoi maksavansa takaisin.
Ei siinä niin käynyt, joten mun piti vetää raja. Käskin häntä menemään itse kauppaan ja ostamaan ruokansa. Hän suuttui siitä.

Sanoisin, että ole tarkkana tämän ystäväsi suhteen, jokin laittaisi ainaki minulla hälytyskellot soimaan ja ottamaan etäisyyttä.
Voit kertoa, jos uskallat/haluat että hänen käytöksensä huolestuttaa sua.
Mutta toivottavasti sinulle ei koituisi ongelmia hänen käytöksestään.