Ystävän pettäminen?

Ystävän pettäminen?

Käyttäjä valopilkku aloittanut aikaan 24.09.2018 klo 11:45 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä valopilkku kirjoittanut 24.09.2018 klo 11:45

Minulla on ollut ystäväni kanssa tapana käydä erilaisissa tapahtumissa yhdessä jo vuosien ajan. Se on ollut ”kirjoittamaton sääntö”, kun jotain erikoisempaa on järjestetty. Paitsi tänä kesänä. Kerta toisensa jälkeen on käynyt niin, että ystäväni on ollutkin menossa tapahtumiin jonkun toisen kanssa. Ainahan ei tietystikään kaikkea tehdä samalla tavalla ja on muitakin ihmisiä ympärillä, mutta se on tuntunut tosi pahalta, että hän ei ole edes kysynyt minua mukaan. Hänelle on ollut ihan sama, vaikka minä en ole päässytkään. Eikä hän ole etukäteen mitään sanonut, että on menossa muiden kanssa, että olisin itse voinut mennä mahdollisesti jonkun toisen kanssa. Ja kun olen olettanut, että ollaan taas menossa, niin pettymys on tuntunut tosi pahalta, kun asia on viime hetkellä selvinnyt.

Viimeisin tapahtui pari viikkoa sitten. Laitoin tekstarin, mutta hän oli jo suunnitellut menoa toisen kanssa. Hän vastasi kyllä, että voitaisiin mennä kaikki yhdessä, mutta jos hän olisi oikeasti ajatellut niin, mielestäni silloin siitä olisi voinut minullekin sanoa ennemmin ja yhdessä suunnitella menoa porukallakin. Minä jäin siis itkemään (!) kotiin (herkkä kun olen) ja hän meni viettämään hauskaa iltaa toisen kanssa.

Olen antanut aikaisempien kertojen olla sitten kun on jossain vaiheessa nähty. Mutta kyllä se satuttaa minua. Mietin nyt, jos jossain vaiheessa nähdään, olenko taas ”muina miehinä” vai voinko enää jatkaa näin. Äitini on nukkunut pois vuosi sitten ja suuri pala elämästäni on poissa. Nytkö on taas luovuttava yhdestä ihmisestä? Hän ei ole sen tyylinen, että hänen kanssaan voisi kovin asiasta keskustella, eikä hän varmaan pidä asiaa mitenkään erikoisena. Haluaisinkin jotain ulkopuolista mielipidettä liioittelenko minä asiaa. Ainakin olen kovasti pahoittanut mieleni.

Käyttäjä kirjoittanut 24.09.2018 klo 13:02

Samaistun. Kyse on ns. ghostaamisesta. Antaa toiselle merkityksettömän suhteen hävitä elämästä kokonaan olemalla vaan vaiti. Erittäin huono sopeutumiskeino. Ei siis hoida asiaa millään kunnollisella tavalla. Itselläni käy tuota jatkuvasti ja luulen, että yhden ystävän kanssa käy noin myös juuri nyt. Hän vastaa tekstareihin joo, mutta antaa mielestäni aika selviä merkkejä, että olen nyt liian huonokuntoinen hengatakseen hänen kanssaan. Mitään riitoja tämän henkilön kanssa ei todellakaan kyllä ole. Mutta sama juttu kuin sinulla: kommunikointi ei onnistu, koska hän on niin omaehtoinen introvertti. Minun pitää päätellä toisen käytöksestä mitä hän ajattelee, enkä itseasiassa ole siinä kovinkaan huono.

Mitä voit tehdä asialle? En tiedä, mutta psychologytoday tarjoaa näitä vaihtoehtoja https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-couch/201705/6-ways-deal-the-pain-being-ghosted

Käyttäjä Joie kirjoittanut 24.09.2018 klo 18:54

Minusta kyllä pettämisestä puhuminen on liioiteltua, jos suhteenne on tasaveroinen ystävyyssuhde. Silloinhan ystäväsi on vapaa sielu siinä missä sinäkin, osallistumaan tapahtumiin sinun kanssasi tai jonkun toisen kanssa tai olemaan osallistumatta.

Tuollainen "sanaton sopimus" että aina pitäisi mennä saman ihmisen kanssa olisi minusta aikamoinen pallo jalassa ja kohtuuton vaatimus kenelle tahansa. Ihmekkö tuo, jos kaipaa vaihtelua. Voithan säkin etsiä muita kavereita, joiden kanssa mennä, tai sitten mennä samaan porukkaan tämän ystäväsi kanssa, jos se on heille ok. Tai sitten etsiä jotain muita harrastuksia tai mieluista tekemistä, yksin tai seurassa.

Toki on hirmu ymmärrettävää, että on pettymys ja surettaa, jos itse haluaisit olla enempi tekemisissä ja toinen ei enää halua olla niin paljoa. Saahan sitä surra... aikansa surulla ja sit kun on aikansa surrut, voi jättää taakse ja katsoa mitä uutta ja kivaa edestäpäin löytyy. 🙂