yrttejä masikseen?

yrttejä masikseen?

Käyttäjä Surku78 aloittanut aikaan 18.10.2008 klo 13:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Surku78 kirjoittanut 18.10.2008 klo 13:24

Minulla on uupumus- , masennus- , ja ahdistusoireita. Lääkärissä en ole asiasta käynyt. Olen nyt aloittanut mäkikuisman ja kauranversouutteen kokeilun. Olen vasta ottanut näitä viikon verran, nukkuminen on parantunut ja sydämentykytys vaimentunut, muuta en osaa vielä sanoa. Minulla ei ole mitään muita vakituisia lääkkeitä.

Olisin myös kiinnnostunut kuulemaan muiden kokemuksia luontaislääkkeistä.

Käyttäjä Cii kirjoittanut 17.12.2008 klo 23:43

Moi.Minulla on ollut ahdistusta masennusta ja joitain paniikkikohtauksia lapsesta saakka. Olin niin masentunut etten pystynyt lähtemään mihkään enkä hakea apua. Niinpä päätin yrittää hoitaa itseäni ja luin että miten aivot toimivat ja mikä aiheuttaa mitäkin. Käytin Gabaa (gamma aminovoihappo) en ole varma onko se lääkelistalla tilasin jenkeistä ja karnosiinia jota käytän vieläkin.

En tiedä auttoiko se tai ne mutta tuskin sellainen masennus itsestään parantuu kun on vuosia mistä en juuri mitään muista olin vaan ihan sekaisin (se tuskin oli pelkkää masennusta) enkä saanut omilta ajatuksiltani rauhaa, enkä pystynyt nukkumaan. Nämä aineet aluksi pahentivat oloani todella paljon ja sain paniikki kohtauksia. Käytin niitä jonkun yli vuoden ja oli parempia ja huonompia jaksoja.

En tiedä enkä muista miksi ne lopetin mutta jotenkin tilanne pareni. Pahempiakin jaksoja on vielakin mutta nyt ehkä puoli vuotta sitte aloitin Carnosiinin uudelleen ja pari ekaa viikkoa oli ihan helvettiä, mutta nyt olen sen verran peremmassa kunnossa että en elä enää siinä pelottavassa ja epätodellisessa maailmassa mutta olen edelleen todella ahdistunut ihmisten seurassa ja siihen olen nyt hakemassa apua.

Siitä olen varma että ainenkin Carnosiini on auttanut ahdistuksen fyysisiin oireisiin enkä voi kuvitellakkaa elämää ilman sitä.

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 19.12.2008 klo 14:33

Hei

Mie juon kamomilla-teetä, kera maidon ja hunajan, iltaisin ennen nukkumaan menoa.
Se rauhoittaa mukavasti=) Sitä juodaan "kuurina", eli noin 2vk. sitten 2vk taukoa ja
uudestaan. Nyt olen ajatellut aloittaa sen uudelleen, kun olen nukkunut niin
levottomasti yöni. Se tosiaan saa olon rentoutumaan. Juon sen yleensä siinä iltapalalla,
samalla siinä jotenkin rauhoittuu myös nukkumaan, kun suo itselleen sellaisen hiljaisen
hetken.

Myös laventeli rauhoittaa ja rentouttaa. Poltan usein sen tuoksuisia kynttilöitä ja se on
niin sensuelli tuoksu..

Minttua käytän aika paljon stressivatsani hoitoon. Juon teetä tai käytän tuoretta
minttua.

Mutta kannattaa muistaa että aina jos käyttää jotain yrttiä, sitä pitää käyttää
kuuriluontoisesti! 2vk käytössä ja 2vk ilman. JOtkin yrtit ovat voimakkaampia kuin
toiset ja niitä on käytettävä lyhyemmän aikaa!

On myös hyvä muistaa että kaikki yrtit eivät sovi kaikille. Jos jostain yrtistä tulee
huono olo, tai "sivuvaikutuksia", tervejärkikin sanoo että kannattaa lopettaa yrtin
syöminen siihen. Esim. Jos sinulla on astma, tai olet allerginen penisiliinille.. Et saa
missään tapauksessa käyttää mäkikuismaa!

Jos olette kiinnostuneita tutkimaan yrttejä ja käyttämään niitä, suosittelen että
lainaatte kirjastosta kirjoja aiheesta ja tutustutte niihin. Muistakaa kuitenkin että
kirjassa tiedot vaihtelevat paljon.. sen mukaan mitä kasveja kirjan kirjoittaja on
tottunut käyttämään. Hyvi kirjoja ovat:

Virpi Raipala-Cormier
Luontoäidin kasvilääkintä ja luontaishoidot, kotiapteekki

Anna-Liisa Enkovaara, Naisten rohdot

Aromaterapia opas, Joan Radcord

Anu Ranta,
Porkkanaa iholle nokkosta hiuksiin,
kauneutta ja puhtautta puutarhasta

Lisäksi jos kiinnostusta riittää voi käydä Yrttikurssilla joita järjestävät mm.
kansalaisopistot. Sieltä saa hyvin tietoa, siitä miten yrtit vaikuttavat ja miten niitä on
hyvä käyttää ja mikä yrtti sopii tarkoituksiisi. Myös luontaistuote kaupoista saa hyviä
ohjeita sekä apteekista, kun kysytte yrteistä. Huom! apteekista saa myös yrttejä,
kannattaa kysä mitä yrttejä on saatavilla ja mitä maksaa.

Käyttäjä Aliisa36 kirjoittanut 01.01.2009 klo 23:42

Afelia kirjoitti 18.10.2008 13:24

Olen nyt aloittanut mäkikuisman ja kauranversouutteen kokeilun. Olen vasta ottanut näitä viikon verran, nukkuminen on parantunut ja sydämentykytys vaimentunut, muuta en osaa vielä sanoa.
/lainaus]

Onko tuo kauranversouute jotain valmista uutetta luontaistuotekaupasta vai liuotatko sitä itse kaurasta? Mä oon huomannut että marjojen tai marjajauheiden syönti jonkin verran piristää mielialaa.

Käyttäjä Einsame kirjoittanut 02.10.2009 klo 11:48

Hei yrttien harrastajat!
Rupesin selailemaan kaikkia otsikoita ja löysin tämän mielenkiintoisen ketjun, minäkin kun yritän mielelläni kokeilla luontaistuotteita.

Mäkikuismaa minulle neuvottiin luontaistuotekaupassa ja otinkin ostamani uutepullollisen loppuun. Minulla on tavattoman valoherkät silmät ja rupesi tuntumaan, että tilanne huononee. Sitten löysinkin netistä mäkikuisman sivuvaikutukseksi valoherkkyyden lisäämisen - joten lopetin sen.
Nyt kokeilen ruusujuurta. Ostin valmistetta, jossa on myös B-vitamiineja, nehän vaikuttavat hermoihin.
Olen käyttänyt molempia niin vähän aikaa, etten osaa kummankaan tehosta vielä sanoa mitään, ja mäkikuisma sitten jääkin tietämättä.

Netistä löytyy paljon tekstiä yrteistä ja kasveista. Tosin kannattaa pyrkiä lukemaan sivuja, joilla asiallisesti kerrotaan nimenomaan kasveista ja niiden tutkituista ominaisuuksista.

Käyttäjä mata10 kirjoittanut 02.10.2009 klo 13:47

Hyviä depikseen ovat Tryptofaani. Se on aminohappo joka vaikuttaa aivojen serotoniinitasoon. On siis luonnollinen aine. Saatavilla luontaistuotekaupoista. Jauheena on tietääkseni paras.
Kapseleitakin on esim. sellainen kuin 5-htp, Solgarin tuote. Antavat hyvän unen ja vaikuttaa myös syömiseen jos on taipuksia ahmia ruokaa tunnepuolen nälkään.

Aivojen kemia on kovin monimutkainen asia siksi olisi ehkä parempi olla sotkematta kemiaa masennuslääkkeillä. Ymmärrän jos tila on vaikea silloin ei liene muuta keinoa.

Paras keino on tietysti liikunta ja terveelliset elämäntavat. Uskon kaikkein tämän tietävän jo ennestään joten siitä ei sen enenpää.

Käyttäjä mata10 kirjoittanut 02.10.2009 klo 14:00

Lisään vielä. Kyseistä ainetta EI SAA MISSÄÄN tapauksessa nauttia yhdessä
näiden uusimpien SSRI lääkkeiden kanssa. Seurauksena voi ola serotiinisyndrooma.
Eli joko tai.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 02.10.2009 klo 14:05

Jos sinulla on astma, tai olet allerginen penisiliinille.. Et saa
missään tapauksessa käyttää mäkikuismaa!

Piipai! Voitko kertoa tarkemmin? Mitä mäkikuisma aiheuttaa astmaatikolle ja penisilliiniallergiselle? Mulla on nimittäin molemmat ja ne on keskimääräistä vaikea-asteisempia. Kyselin luontaistuotekaupasta masennukseen ja unettomuuteen sopivia tuotteita ja mainitsin myös vaikeasta astmasta.. allergioistakin puhuttiin mut en muista mainitsinko lääkeaineallergioista... silti se suositteli mäkikuismaa!
En oo vielä kokeillut mitään. Ajattelin kysyä mielipiteitä useammalta asiantuntijalta ennen kuin päätän mitä yrttejä alan käyttää. Kyllä mä nyt käytän sellasia, jotka tiedän varmasti turvallisiksi itselleni, esim.kamomillatee,minttutee ja muut yrttiteet. lisäksi poltan tuoksulyhdyssä vähän kaikkee..
Suosittelen kaikille luonnon lääkkeistä kiinnostuneille kokeilemaan eteerisiä öljyjä ja tuoksulyhtyjä. Ne on siinä mielessä turvallinen vaihtoehto,et niitä ei nautita sisäisesti. Lisäksi tuoksu raikastaa huoneilman ja esim.eukalyptus ja teepuuöljy puhdistavat huoneilmaa pölypunkeista ja bakteereista ja on siten hyödyllinen astmaatikolle tai flunssaiselle.Laventeliöljyn rauhoittavan vaikutuksen oon huomannut selvästi. On olemassa paljon erilaisia aromaterapiakirjoja. Mä sain sellaisen pienen opasvihkosen luontaistuotekaupasta kun ensimmäisen kerran ostin eukalyptusöljyä.
Onko kukaan käynyt jonkun luontaistuotteita käyttävän lääkärin/parantajan/poppamummon 🙂 luona? (vai miksi niitä nyt kutsutaan...)

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 04.10.2009 klo 06:02

En olisi ihan varma tuoksujen vaarattomuudesta. Pelkkä tuoksu ei tietty mitään muuta kuin rauhoittaa, mutta kaikki ilmassa olevat aineet menevät keuhkoihin ja imeytyvät sieltä. Vai miksi tupakkaa poltettiinkaan... eli kannattaa miettiä, mitä tuoksuttelee.