Yöheräily

Yöheräily

Käyttäjä Hauras aloittanut aikaan 31.10.2011 klo 06:50 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Hauras kirjoittanut 31.10.2011 klo 06:50

Oon nyt noin viikon verran joka yö herännyt siinä 3-4 välillä ja sen jälkeen on kamalan vaikea saada unta. Tänäänkin herännyt jo puoli neljä, eikä sen jälkeen uni vaan tullut enää. Kouluun pitäis kuitenkin jaksaa lähteä ja koulua neljään asti, joten saa nähdä miten jaksaa.

Mutta siis, mistähän tämmöinen heräily voisi johtua? Ensimmäisillä kerroilla heräsin aina lähes samaan aikaan. Voisiko olla esim masennus taustalla? Kaikista eniten pelottaa masennuksen paluu. Tosin minulla masennus on näkynyt aina liiallisena nukkumisena ja väsymyksenä, eikä koskaan näin..

Entäpä olisiko vinkkejä siihen, miten saisi nukkua koko yön rauhassa? Tiedän, ettei siihen mitään yhtä konstia ole, mutta jos jollain olisi ollut samanlaista heräilyä, niin olisi kiva kuulla kokemuksia. 🙂

Käyttäjä Kartastrofiina kirjoittanut 31.10.2011 klo 21:04

Olen maatalousyrittäjä ja lisäksi käyn muualla päivätöissä, 47v äiti-ihminen. Olen pohtinut ihan samaa, miten saada nukuttua kokonainen yö. Illalla otan nukahtamislääkkeen, etten jää pää tyynyssä hikisenä piehtaroimaan ja suremaan menneitä ja tulevia. Unet loppuvat kuitenkin samoihin aikoihin kuin sinulla. Kuvaavaa mielestäni, ettei minulla ole kahteen vuoteen ollut mitään herättävää, ei herätyskelloa. Puhelimen herätystä en ole koskaan edes käyttänyt...

Unien loputtua jään vain odottamaan, että kello tulee kuusi. Se on mielestäni kohtuullinen aika nousta, että ehdin tekemään aamutallin ( 9 hevosta), saan lapset koulutielle, yhden päiväkotiin ja itseni työpaikalle kello kahdeksaksi kuta kuinkin ihmisen näköisenä.

En tiedä, olenko väsynyt tai nukunko liian vähän tms. Mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän asiaa mietin, varsinkin niinä valvottuina aamuyön tunteina. Olen ehkä tottunut jo tähän elämisen rytmiin, koska pystyn ahdistumatta odottelemaan aamua. Nukun pienimmäiseni vieressä, katselen häntä ja kuuntelen pienen unista hengitystä.

Nukahtamislääkkeen sain alun alkaen vähän kuin vahingossa, mutta ehkä sen avulla pysyy jonkinlainen unijärjestys.

Kuullostaako tämä kenenkään muun elämässä tutulta jutulta? Hyviä unia kaikille maailman unettomille...

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 01.11.2011 klo 11:13

Eipä minulla noita yleisiä "kikkoja" (sopivasti liikuntaa, rauhallinen ja hyvin tuuletettu makkari, murehtiminen pois (helppo sanoa...)) lukuunottamatta ole keinoja, mutta oman mielipiteeni sinulle sanon. Olet kirjoituksesi perusteella aiemminkin, joskin eri tavalla, kärsinyt masennukseen aika olennaisesti liittyvästä uniongelmasta. Ikäsi ei käy selville, mutta koululainen/opiskelija näytät olevan, joten minun mielestä kannattaa ottaa yhteys terkkariin/lääkäriin tms. vaivan selvittämiseksi ja mahdollisen lääkityksenkin aloittamiseksi. Taustallahan saattaa olla jotain elimellistä, mutta ainakin minulla masennukseen liittyi alkuvaiheessa juuri tuonlaista aamuyö-heräilyä. En missään tapauksessa halua peloitella sinua että kyseessä olisi masennuksen uusiminen, mutta senkin takia suosittelisin ottamaan yhteyttä johonkin terveysalan ammattilaiseen. Kirjoittelehan kuulumisia.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 01.11.2011 klo 17:00

Hei,

Mulla on samanlaista aamuyö heräilyä. Saan nukkumaan mennessä tosi hyvin unen päästä kiinni, mutta herään siinä 3-4 maissa. Toisinaan nukahdan takaisin melko hyvin, mutta usein pyörin sängyssä tunnista kahteen ennen kun saan unen päästä kiinni. Lääkärit tyrkyttävät nukahtamislääkkeitä ja aina saa olla sanomassa että ongelma on juuri tuo aamuyö heräily. Sain jossain vaiheessa Melatoniinia ja Ataraxia, mutten ole huomannut niiden juurikaan auttavan. Diagnoosini on toistuva masennus. Tiedän että se on rankkaa kun pitää herätä aamulla aikaisin. Ota siinä sitten pilleri aamuyöstä, niin koko päivän onkin sitten zombi olo. Mäkin käyn töissä ja jos heräily on joka päiväistä, niin kyllä se käy mielen päälle. Olen joskus kokeillut bentzoja ja ne on auttanut, mutta niitä ei määrätä kovinkaan helposti, mulle ei enää lainkaan. Kokeillut olen myös kaikki ns.normijutut, huoneen tuulettamiset yms. ei auta nekään.

Käyttäjä tinppa-75 kirjoittanut 01.11.2011 klo 19:02

minulla on kans aina sillointällöin vastaavaa että satun vain herään keskellä yötä/ aamuyöstä tai jos lapsi tulee viereen niin senjälkeen en tahdo saada unta. nyt tällähetkellä yöt menee hyvin nukkuessa mutta aina sillointällöin huomaan kans "kärsiväni" samasta asiasta. jo kauansitten kun murehdin yöt läpeensä jotain niin päätin että tuli mitä tuli niin yöllä en ala märehtiä asioista, ne saavatkin isommat mittasuhteet mitä päivällä.... kun täytin 30, päätin että en kelaa öisin enää mitään vaikeita asioita oli kyse sitten rahasta/ töistä tai ihmissuhteista. olen väkisin pitänyt tämän lupaukseni.

VOIMIA KAIKILLE!!!!😴

Käyttäjä Seainajaksava kirjoittanut 01.11.2011 klo 23:54

Hauraalle...
Aamuöinen heräily liittyy yleensä masennukseen...joten Jonesin vastauksessa on perää!

Sinulle, nainen 47 v...
sanoisin kuten itselleni: menopaussi tekee tekojaan, on se sitten ihan varsinaista menopaussia tai sitten sitä pro-menopaussia eli aikaisia muutoksia jotka heiastuvat mm. uneen. Olen 45 v ja saman ikäiset ystävättäreni kärsivät kuten minäkin varsin värikkäästä kirjosta kaikkea mahdollista mitä pro-menopaussiin kuuluu. Moisia hoidetaan ilm. hormoni korv.hoidoilla oireenmukaisesti. Itse selvittelen aihetta. Kirjoittelen lisää kun tiedän jotain ja

JAKSAN!