Ylikierroksista elämää
Ehkä minäkin kirjoittelen ajatuksiani ja tuntemuksiani tällä lailla muidenkin nähtäväksi. Tuntuu hyvältä lukea teidän muiden juttuja, ja hyvältä tuntuu myös ajatus kirjoittamisesta. Kirjoitin parikymppiseksi asti päiväkirjaa ja se oli varmaan aika tärkeää mielenterveyteni kannalta.
Jos tämä olisi päiväkirja, niin kirjoittaisin siihen nyt ehkä näin: Tähään ahdistaa tosi paljon ja hävettää, että join itseni eilen illalla humalaan kotona. Se on todella tyhmä tapa paeta arkea. Jos on liikaa tekemistä ja ahdistaa, niin voisi vaikka soittaa kaverille, käydä kävelyllä, katsoa miehen kanssa telkkaria tai muuta vastaavaa. Miten tällainen muka-järkevä ihminen voi oikeasti sortua juomaan alkoholia yksin? Yäk.
Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä, että alkoholin väärinkäyttö on se varsinainen ongelma, josta seuraa ahdistusta sun muuta. Että mitään muuta ei kannata oman hyvinvointinsa eteen tehdä ennen kuin lopettaa alkoholin käytön kokonaan. Minusta tuntuu, että ongelma on muualla ja oire siitä alkoholin käyttö, mutta ehkä tämä on väärinkäyttäjän itsepetosta.
Tässä välissä pitää ehkä huomauttaa, että en minä siis juo mitenkään hirveästi, eikä työelämä, vanhemmuus tms. kärsi juomisesta. Mies kärsii, koska hänen isänsä oli jonkinasteinen alkoholisti eikä mies pidä edes viinilasin näkemisestä. Olen stressaava ja ahdistuva tyyppi, ja tunnen tosi usein itseni vähän liian kuormittuneeksi ja ylikierroksilla käyväksi. Se viinilasi rentouttaa… Olisi minulla Opamoxejakin, mutta niiden käyttöä yritän välttää. Eikä Opamox vie mieltä sillä lailla pois arjesta.
Sekin on tosi tyhmää, että nykyinen ahdistus johtuu osittain siitä, etten osaa käsitellä vanhemmuuttani. Olen halunnut lapsia ja saanut niitä kaksi kappaletta, ja ensimmäisen syntymästä lähtien olen ollut ihan hukassa vanhemmuuden musertavan vastuun ja sitovuuden kanssa. Työelämässä olen kouluttanut itsestäni tosi hyvin pärjäävän osaajan, mutta henkilökohtaisessa elämässä en tunnu ollenkaan samalta ihmiseltä.
Miten tähän aikuisen elämään velvoitteineen ja sitoumuksineen voisi sopeutua? Miten kouluttaa itsestään hyvä äiti, joka vieläpä nauttisi perinteisestä perhe-elämästä, eikä haluaisi koko ajan paeta siitä? 😯🗯️
Ainakin alan meditoida vähän joka päivä, jos vaikka sillä saisi päässä pyöriviä kierroksia hidastettua. Ja ehkä listata hyviä asioita lapsiperheestä ja ruuhkavuosista, jos tätä päätä voisi vaikka kouluttaa suhtautumaan omaan elämään vähän myönteisemmin. 🙂