yli 50-kymppinen ja pelkää hoitaa lastenlastaan

yli 50-kymppinen ja pelkää hoitaa lastenlastaan

Käyttäjä Onni aloittanut aikaan 03.09.2008 klo 15:09 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Onni kirjoittanut 03.09.2008 klo 15:09

Olen yli 50- kymppinen ja tyttärelläni on (yksinhuoltaja) 5
kk:den ikäinen hyvin temperamentikas ja vaativa vauva.
Vauva sai n. toista kuukautta sitten yhtäkkiä kunnon
itkukohtauksen ja huusi kuin vietävä. Olin silloin yksin vauvan
kanssa. Pelkäsin, että vauva kuolee siihen paikkaan, mutta
onneksi lopetti. On muutenkin aika totinen vauveli, mutta kun
hymy tulee, on se aivan ihana hymy.
Löytyykö ketään muita, jotka ovat arkoja lapsenlapsensa
hoitamisessa ? Pelkään eniten niitä vauvan itkukohtauksia!!
Toivoisin niin, että joku vastaisi tähän kysymykseen tai antaisi
edes minulle jotain neuvoja !!😯🗯️

Käyttäjä rrr kirjoittanut 03.09.2008 klo 16:57

hei,

oliko se kiukkuitkua, vatsakipuitkua, putosiko tutti vai mitä tapahtui.

kai sitä voi pyrkiä rauhoittamaan sitä vauvaa, ei kai se kauhean kauaa kuitenkaan vauva jaksa itkeä, huutaa.
voit kiinnittää se huomiota johonkin toiseen asiaan, taputtaa rauhoittavasti, jutella jne. ottaa syliin ja kävellä jne. kokeilla laittaa istuintuoliin, heiluttaa, keinuttaa, hyssyttää

en tiedä, en ole hoitanut vauvaa kun 6 kertaa elämäni aikana (4-kymppinen)

Käyttäjä kevät 2007 kirjoittanut 04.09.2008 klo 11:36

Hei Onni!

Olen kohta 60 ja minulla on neljä lastenlasta, joista nuorimmainen n. 1,5-vuotias. He ovat olleet mummolassa yökylässä ja viihtyneet kovasti. Tämä nuorimmainen on ollut kova vierastamaan ja viimeaikojen käsivaivojen takia en ole voinut ottaa häntä yökylään, kuin vasta nyt muutama viikko sitten. Toiseksi olen pelännyt ottaa häntä myöskin juuri tämän kovan vierastamisen vuoksi.
Erään kerran talvella hänet jätettiin minulle hetkeksi, kun muut menivät ulos. Tämä vauveli alkoi hetimiten, kun huomasi äidin menneen ulos ja jäätyään kahdestaan kanssani, huutamaan täyttä kurkkua. Mikään rauhoittelu ei auttanut. Oli pakko pukea talvivaatteet päälle ja mennä ulos äitiään hakemaan.

Osittain "pelkoon" vaikuttaa varmasti myöskin, että oma lapseni on saanut vauvana kiukkukramppeja, jolloin hän huusi niin kovin ettei muistanut hengittää ja meni lopuksi tajuttomaksi. Paljon häntä tutkittiin, eikä mitään vakavaa löytynyt. Vasta kouluikäisenä nämä tajuttomuuskohtaukset loppuivat.

Mielestäni kannattaa puhua lapsen äidille näistä "peloistasi", sekin jo auttaa kun hänkin tietää asiasta ja voitte rauhallisesti keskustella milta sinusta tuntuu.

Ei vauvan itku vaarallista ole, aina sille jokin selitys löytyy. Kuten nyt esim. minun lapsenlapsellani vierastaminen ja omalle lapselleni tietynlainen eroahdistus. Kiukkukrampit alkoivat palattuani työhön äitiyslomani päätyttyä.

Yritä nauttia niistä ihanista hetkistä vauvan kanssa, jännittäminen vähenee ja lopulta huomaat kuinka teillä on molemmin puolisesti hauskaa yhdessä. 🙂👍