Yleistynyt ahdistushäiriö

Yleistynyt ahdistushäiriö

Käyttäjä Tikki86 aloittanut aikaan 14.10.2018 klo 12:49 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tikki86 kirjoittanut 14.10.2018 klo 12:49

Hei.
En oikeen tiiä miten tän kirjottasin, että ei tulisi väärin ymmärryksiä. Tai miten kirjotan niin että jaksan kirjottaa.

Mulla nyt todettiin yleistynyt ahdistushäiriö. Vuosia oon ollu enemmän tai vähemmän masentunut. Rankkaa lapsuudesta asti.. 2v menetin lapsenkin.

Mulla on 4v ja nyt viimiset pari vuotta lisääntynet sairauksien pelot, jotka johtaa kuolemaan. Myös muita pelkoja.

Nuorimman lapsi on nyt 5kk.
Lopulta nyt reilu kk sitten pyysin apua, en ollu oikee kelleen puhunu kuinka paljon pelkään asioita.
Siltä istumalta aloitettiin mielialalääke ja aikapian myös rauhottava. Nyt sit tuli vielä ilta lääkekkin.
Nyt on myös sanottu, että voin mennä vauvan kans sairaalaan lepäämään. Isompia lapsia myös.

Mul on siis kova kuoleman pelko.. mut nyt pyörii päässä itaetuhoiset ajatukset. Olin jo tänään niin ahdistunut, että kävin naarmuttamassa itseäni.

Miehelle oon nyt yrittäny puhua avoimesti. Mut nytki on jahdis ja arjet töissä.. sit ei ymmärrä et ku mietin et mitekän jaksan noiden isompien kans ku sen mielestä on helppoa, ku isommatki nyt syyslomal.

Oon loppu.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.10.2018 klo 21:00

Hei, Tikki86! Hyvä kun löysit tiesi tänne palstalle. Tuo olosi on ehkä totta muillekin. Munulla ei ole kuin yksi lapsi, tyttö. Mutta hänen vauva-aikansa oli karmea. Ei lapsi nukkunut.. Ei. Ennen kuin kävi unikoulussa sairaalassa.

Olen ollut osastoilla, missä on ollut hoidettavana myös äitejä vauvan kanssa. Ehkä siitä olisi sinullekin apua! Olisi varmaan kokeilemisen arvoista. Ovatko isommat lapsesi kotona päivisin vai päivähoidossa? Voisiko miehesi, lastesi isä, jäädä kotiin lasten kanssa. Tai olisiko jostain kotipalvelusta apua?

Mielestäni (siis vain minun mielestäni) tarvitset nyt enemmän tukea kuin mitä saat tällä hetkellä lääkkeistä. Onko sinulla mitään keskusteluyhteyttä hoitona?

Voimia. Tai ehkä haluaisin toivoa, ettet yrittäisi liikaa, vaan antaisit itsesi luovuttaa ja ottaa mahdollisimman paljon apua vastaan! Saat minulta sympatiat! 😍

JP

Käyttäjä Tikki86 kirjoittanut 15.10.2018 klo 11:01

Kiitos viestistäsi. Se jo antaa toivoa, että joku kuulee.. välillä kun tuntuu että olen ihan näkymätön. Käsketään ulkoileen jne. Kun se on nyt ratkasu tähän.

Eilen mies toi mulle vitamiineja, kun kuulemma omega3 on apua ainaki. Käski myös suihkuun, että taitaa hänkin jotain nähdä lappujen läpi.

Mulle on sanottu, että saan mennä heti kun tuntuu vauvan kans osastolle.
Itse välillä mietin, että se olis mun pelastus.
Vanhemmat lapset on 7v ja 8v.. mies ei pysty jäämään töistä pois, rahallisistakaa syistä. Ja tukiverkostoa ei ole oikeastaan. Eli osasto ei ole vaihtoehto, koska mies ei edes nää sitä vaihtoehtona.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.10.2018 klo 12:30

Hei, Tikki86! 😍 Olen pahoillani, että asia on noin vaikea järjestää. Onko kaupungilla, kunnalla jonkinlaista perhetyötä, joka voisi olla päivisin pienempien lasten kanssa kotona ja voisiko miehesi olla illat ja yöt lasten kanssa? Sinä tarvitset nyt lepoa! Ja sinulla on siihen oikeus. Jos sulla olisi umpisuolen tulehdus, ei kukaan kyseenalaistaisi sairaalahoitoa! Ja samoin pitäisi olla nyt, että saisit tarvittavan hoidon.

JP

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.10.2018 klo 12:43

Vai, olinko ymmrtänyt aluksi väärin, että sinulla on vain kolme lasta. Vauva ja kaksi koululaista?

Käyttäjä Tikki86 kirjoittanut 15.10.2018 klo 12:52

Juu, lapsia on kotona kolme.
Mies kyllä voi olla lasten kanssa kun ei ole töissä. Vauva on vielä täysin rinnalla, niin ei oikeen voi ottaa kunnolla hoitaakseen.

Käyttäjä Tikki86 kirjoittanut 15.10.2018 klo 15:08

Juttelin vähän miehen kans. Sano että jos tuntuu niin sillon pitää mennä osastolle. Oikeastaan yks ison pelon aihe on myös se, että sillon tehdään lastensuojelu ilmotus. Ja mua pelottaa, että mun lapset viedään.

Käyttäjä September kirjoittanut 15.10.2018 klo 17:46

Tikki ymmärrän hyvin tuon sairastamisen vaikeuden. Minullakin on kolme lasta ja jouduin kesällä kieltäytymään osastohoidosta lasten hoitojärjestelyjen takia. Lopulta saatiin viikon osastojakso järjestymään.

Mitä tulee tuohon lastensuojelu-asiaan... lastensuojelua ei tarvitse pelätä. Sen opin menneenä kesänä, kun hoitotahoni teki minusta lastensuojeluilmoituksen, kun en enää pystynyt huolehtimaan itsestäni saatika lapsistani. Lastensuojeluilmoituksen kautta kartoitettiin perheemme avuntarvetta ja sitä, miten sosiaalitoimi voisi meitä auttaa. Kokemus oli ihan hyvä, vaikka itse ilmoitus oli kamalaa luettavaa.

Tsemppiä sinulle.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.10.2018 klo 19:25

Olen ymmärtänyt, ettei lastensuojeluilmoitus johda heti mihnkään huostaanottoon, jos tilanne on lapsille turvallinen. Oletan, että ensin perhettä pyritään tukemaan. Ja teidän kohdalla se voisi olla lisäavun saamista kotiin. Jos pelkäät huostaanottoa, voisitko olla itse yhteydessä ennen sairaalaan menoa sosiaalitoimeen? En tiedä, olenko oikeassa, mutta näin olen ymmärtänyt. Voisiko joku asiat paremmin tietävä kertoa asiasta...

Käyttäjä Tikki86 kirjoittanut 16.10.2018 klo 09:09

Miettiny, että onko se rutiini että tehdään.
Kun eihän meillä lapsilla ole mitään hätää, en ole yksinhuoltaja tms.
Tämäkin pelko johtuu lapsuudentraumoista. Ja varmasti myös siitä, kun meillä on yksi lapsi menehtynyt, niin se menettämisen pelko on suuri.
Kyllähän sen huomaa että en oo kunnossa. Mun pinna on kireänä koko ajan. Ja tulee herkästi korotettua ääntä tai äristyä.
Jo pelkästään esikoinen kuormittaa mua paljon, hänellä kun on omat haasteensa.

Käyttäjä Piiapauliina kirjoittanut 24.10.2018 klo 11:53

Heippa, Monesti ammattilaisilla on lain määräämä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus tilanteessa, jossa on tarpeen selvittää lasten hyvinvointi. Lastensuojeluilmoitus johtaa parhaimmillaan vain siihen, että saatte kotiin enemmän apua. Jos lapsista huolehditaan hyvin, ei ole tarvetta puhuakaan mistään huostaanotoista. Lasten vanhemmillakin on oikeus sairastaa ja lastensuojelu on yhteiskunnan väylä tarvittaessa pitää huolta että lapset voivat silloinkin hyvin. Sitä kautta voi myös saada kunnallista kotiapua, josta saattaisi olla teille apua, kuten aiemmissakin kommenteissa ehdotettiin 🙂