Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
Tämä on nyt sitten diagnoosi.
Yli vuoden olen kärsinyt mitä erilaisemmista fyysisistä oireista, jotka ovat tuoneet mukanaan huolen ja ahdistuksen ja jatkuvan kuolemanpelon tai kuoleman ajattelemisen.
Ihan alkuperäistä syytä en tiedä miksi sairastuin, masennusta minulla on joskus nuorena ollut, mutta ensimmäisen (todella traumaattisen) synnytyksen jälkeen en ollut ihan normaali, vaan pelokas, ylihuolehtiva ja stressaantuntu.
Pääsin psykoterapiaan joka kesti 3v, mutta sen aikana käsiteltiin lähinnä menossa olleita elämäntilanteita.
Nyt reipas vuosi sitten sain kohtauksen, jossa meinasin pyörtyä, joka paikkaa pissteli, tuntui että taju lähtee. Nist´kat menivät ilmeisesti jumiin eräästä työstä jota olin tekemässä, mutta oireet olivat niin rajut että pelästyin saavani aivoverenvuodon. Siitä lähtien minua tutkittiin yhden sun toisen lääkärin toimesta, olin muutaman viikon toimintakyvyttömänä, paikat alkoivat nykiä, en saanut nukuttua, itkin vain ja pelksin mikä tauti mulla on.
Sitten selvisi ettei mulla ole mitään neurologista, ja huimauskin loppui puudutuspiikeillä. oireet helpotti ja olin onneni kukkuloilla kunnes muutaman kuukauden päästä moottoritiellä autoa ajaessani tajusin että nyt pitää muuten pysäyttää. Puhuin kaverin kanssa puhelimessa ja sanoin että tuli huono olo, hoiopuin ulos autosta ja istuin pientareelle miettimään että tässäkö se nyt oli. Selvisin siitä, mutta taas sama ihmeellinen oirekierre alkoi. Pahin kohtaus tuli muutaman kuukauden päästä, kramppasin ja tärisin kolme tuntia, sydän hakkasi ja oksetti
. Sitten taas helpotti mutamaksi kuukaudeksi, kunnes eräänä iltana se tuli taas. Vapina, pistely, kauhu. Kuolen. no, ei riittänyt että se tuli iltaisin, aloin myös herätä siihen. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa, tunsin että kuolen just nyt. Lopulta en saanut nukuttua, vapisin päivisin, pelkäsin iltaa ja yötä, sydän teki jatkuvaa rytmihäiriötä ja kammion lisälyöntejä. Jouduin tai pääsin osastolle pariksi viikoksi lepoon. Sain unilääkkeitä, ja vihdoin muutaman viikon jälkeen sainnukuttua vähän paremmin, kotona en ole uskaltanut aiemmin edes ottaa lääkkeitä kun lapset ovat minun vastuullani ja olen niin ylihuolehtiainen kaikesta, sellainen vastuullisuuden perikuva.
Olin onnellinen kun olo alkoi edes vähän kohentua, ja nyt taas viime yönä heräsin siihen kauhuntunteeseen. Edes rauhoittavat ja beetasalpaajat eivät auta. Pelkään että sydän pysähtyy, välillä kammiolisälyötejä tulee kuusikin putkeen, Se on kamalaa, ja mitään vikaa ei sydämessä muka ole.. Ahdistaa, ahdistaa ja pelottaa. Pelkään kuolemaa niin paljon että pelkään elää koska joskus kuolen.
Olenko mä ihan sairas? Tai olenhan mä. Mielisairas ☹️