Delffi: Onko sinulla ollut jotain riitaa niiden pitkänmatkan kavereidesi kanssa? Vai mihin viittasit viesteissäsi? Minä kannustan sinua molemmat peukut pystyssä kokeilemaan tänä syksynä ainakin yhtä sinulle uutta ryhmäjuttua. Toivon että vastavuoroisesti sinä pidät peukkuja minulle, kun kauhusta kankeana menen omille työväenopiston kursseilleni. Se minun täytyy kyllä sanoa, ettei se ole niin helppoa löytää niiltä kursseilta sellaisia kavereita, joiden kanssa voi viettää aikaa. Tuttuja sieltä kyllä aina saa, sen voin luvata. Minusta tuntuu, että sinulla on ongelmana myös se, että sinun käy aika pitkäksi, kun sinulla on niin vähän tekemistä päivissä. Yleensä aikuisen elämään kuuluu töiden ja/tai opiskelun lisäksi kaikki normaalit kotityöt sekä niiden päälle mahdolliset harrastukset, telkkarin katsomiset jne. Voisit ajatella sitä tämän syksyn ryhmäjuttua siitä näkökulmasta, että se on ainakin säännöllinen (?) lisäohjelma viikko-ohjelmaasi ja lisäksi siitä on se hyöty, että pääset/joudut harjoittelemaan sinulle vaikeita ryhmätilanteita. Voisit myös pyrkiä osallistumaan chatteihin säännöllisesti ja aktiivisesti, vaikka huomasin että se menee nyt yleensä harmillisesti päällekkäin hevostelusi kanssa. Siitä tuttavan käytöksestä vielä: en tiedä millaisia ohjeita yksilövalmentajat ovat saaneet, mutta uskoisin heidän noudattavan samoja ohjeita kuin psykologit, sosiaalityöntekijät yms. He siis saavat tervehtiä asiakkaitaan asiakastilanteiden ulkopuolella, mutta käsittääkseni heitä neuvotaan pidättäytymään muista kontakteista kuten jutteluista jne. Joskus tietenkin voi käydä vaikka niin, että kun psykologi tilaa taksin, niin paikalle kaartaakin hänen oma asiakkaansa taksikuskin roolissa, eikä tällaisia tilanteita voi millään estää. On kuitenkin varmaan parempi, että sinäkään et aloita keskustelua tämän tuttavan kanssa, ettei tilanne johda hankalaan tilanteeseen. Onnea uusista pöksyistä!
LonelyWolf: Ihanaa!!! Siis että joku sanoi ääneen sen, mitä sanoit. Tai siis kirjoitit. On tosi huojentavaa kuulla, että muitakin väsyttää tai että kaikki muutkaan eivät jaksa aktiviteettia toisen perään. Joskus minä kyllä ahmin aktiviteetteja, mutta silloin aktiviteetin täytyy olla minua tosi paljon kiinnostava tai harvinainen ja minulla täytyy olla jossain joustovaraa (esim. kunnon lepäämismahdollisuus ennen tai jälkeen ahminnan). Tämä nykyajan elämä vaan jotenkin vaikuttaa buliimiselta. Tulee mieleen se vanha mainos kaikkien kanssa, kaikkialla, kaiken aikaa, oliko se nyt sitten Elisan mainos. Muistan joskus nuorempana, että koin todella jääväni ulos porukasta kun halusin valikoita rientojani enkä juossutkaan joka paikassa porukan jatkona. Edelleen on kyllä tuo mainitsemasi ongelma: Kuinka paljon pitäisi jaksaa ja miten nopeasti pitäisi palautua. Huvittaa kun monissa tahoissa ehdotellaan, vaikka juuri mainitsemiasi kävelylenkkejä itsensä piristämiseen. Minäkin väsyn sellaisista lenkeistä, vaikka hetkeksi saattaakin tulla pirteä olo. En osaa sinulle antaa mitään vastauksia. Minulla vaihtelee aika paljon. Jos illalla on (klassisen musiikin) konsertti, niin kyllä minä seuraavana päivänä jaksan asioita aika lailla normaalisti. Mutta joku toinen iltameno voi väsyttää enemmän. Kesällä minulla oli hyvä suoritusputki, kun tein kuvaprojektiani. Todellisuudessa tein sitä kyllä koko ajan äärirajojani hipoen. Silloin kyllä huomasin, että jaksan peräkkäisinä päivinä olla aktiivinen, mutta koko aika kertyi väsymystä, vaikka pidin ns. pyjamapäiviäkin.
Liiza2: Niinpä niin. Raha ratkaisisi monia ongelmia
Alarmbelle: Tervetuloa joukkoon. Tämä kirjoittaminen on tosiaan hyvä tapa selvittää ajatuksiaan. Olethan huomannut Net-tuen? Siellä voi kirjoittaa kahdestaan tukihenkilön kanssa.
Argh. Minulla on nyt ihan oikeasti se karmiva paluu arkeen, vaikka siitä jo kuluneella viikolla höpötin, kun en enää osannut lomailla. Yritin tosiaan pitää kuukauden kesäloman, mutta sattuneesta syystä siitä tulikin todella kummallinen epäloma. Onneksi sentään vähän sain kesää vietettyä. Eli nyt on siis kuntoutujan arkeen paluu. Takaisin tekemään rästityölistaani sairaanhoitajan valvonnassa, labrassa juoksemisia, palavereja ja palavereja, lisää tutkimuksia, kertyneiden kotitöiden (mm. tavaran vähentäminen, kaappien siivous) tekemistä ja lisäksi tämän syksyn uusia juttuja kuten työväenopiston kursseja. Yhden uuden omatoimisen harrastuksenkin aloitin, mutta sen kanssa voi ottaa tosi löysästikin jos ei jaksa panostaa. Kaiken kukkuraksi kuolemantapauksen kanssa on vielä paljon asioita hoidettavana ja selvitettävänä. Vähitellen kai tämä suttaantuu vai suttaantuuko?
Olen istunut sohvalla taas useamman päivä. Nyt olen kuitenkin saanut tietokoneella aikaan yhtä sun toista, eikä kulunut aika tunnu niin menetetyltä. Olo on lähinnä pöhnäinen ja ensi viikko ärsyttää jo näin etukäteen. Kaikkea työlästä tiedossa.