Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 17.08.2016 klo 21:55

Pompula kirjoitti 16.8.2016 22:45

Desper, se Helvi Juvosen runo oli pelottava. Syystä, jota en kerro, mutta liikaa yhteneväisyyksiä. Mitä/mistä se sulle kertoo? Ylipäätään tykkään kyllä Helvi Juvosen tuotannosta.
---

Pompula, kiitos kommentista runoon. En osaa oikein selittää, mitä se minulle kertoo. Se ilmaisi tunnelmaa, jota samassa viestissä itse yritin vajavaisesti selittää. Se kuvaa minulle valaistumisen ja oivalluksen hetkeä, kun kaikki loksahtaa kohdalleen ja tietää miksi elää - täysin latteasti sanottu, runo sanoo sen oikein. Tunne on hyvä ja positiivinen, mitään pelottavaa siinä ei ole. Mietin, mikä siinä voisi pelottaa. Tulisiko "rikkaasta luopumisretkestä salaiseen rauhaan" jotenkin mieleen kuolema?

Lahjoista itselle: ostimme (sittemmin poismenneen) kumppanini kanssa aina lahjat kumpikin itsellemme, yleensä ne olivat kirjalahjoja. Se oli ihan mukavaa, lahjat olivat aina mieluisat. Tuli sitä kai lahjoja toisellekin ostettua.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.08.2016 klo 22:33

Lukossa: Juu, tiedänhän mä joitakin itseäni nuorempia, jotka seurustelee ja joilla on lapsi/lapsia..tai ovat yksinhuoltajia.
Mutta tiedän myös mua vanhempiakin, jotka seurustelee, muttei ole lapsia. Ja myös sellaisiakin tiiän, jotka ei seurustele.

Lisäksi tämä toinen kavereista (joka asuu noin 300 km päässä), niin ei ole myöskään töissä. Tällä hetkellä ko. kaveri huolehtii koirastaan ja sen 4 pennusta (seropeja kaikki).

Mutta sitten taas toinen kaveri (joka myös asuu noin 300 km päässä), niin onkin töissä kotona, koska heillä on navetta.

Kotitöistä sen verran, että kyllä niitä välilä teen (esim. tyhjennän tiskarin, siivoan yläkerran/yritän piettää sen siistinä..)
Tänäänkin iskän kaverina vein tavaraa ekoasemalle.

Mutta olenhan mä miettinyt yhen opiston kursseja, mut en oikein tiiä.. aina vähän mietityttää nuo ryhmähommat.

Mutta joo..sain taas hävetä noita koiria lenkillä. Jokaiselle koiralle, joka tuli vastaan, niin piti räkyttää. Kaiken lisäksi vielä tuli tämä yks tuttava (jonka kans on se tapaaminen perjantaina) myös koiransa kanssa vastaan..mitähän lie aatteli noista mun räkyttävistä koirista. Tän tuttavan koirahan siis meni ihan nätisti ohi..
Nyt ehkä jännittää vähän normaalia enemmän tän kohtaamisen takia tuo perjantain tapaaminen..

Mutta no, jospa huomenna se jännittys tasottuis..ku on ratsastustunti ja tunnilla yleensä keskityn siihen ratsastamiseen..

Käyttäjä Rina kirjoittanut 18.08.2016 klo 10:37

Lukossa ☺️❤️, juu, en törsää ja törsään. Tarkoitan, että tunnen huonoa omatuntoa laittaessani rahaa itseeni. Saatan silti salaa ostaa puseron😉😋, mutta haaalllvvaaalla😎. Enkä kallista osta lainkaan😋. Mutta nyt lähden shoppaileen mamman kanssa eli tod.näköisesti hypistelen rättejä ja toimin makutuomarina. Mukavaa päivää kaikille 🌻🙂🌻. Ps. Voikun pääsis ratsastamaan kans, niin kuin Delffi. Pompula, mites smoothien teko😉?

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 18.08.2016 klo 12:05

Minä käyn täällä lukemassa edelleen juttujanne. Elämäni on kyllä niin kiireistä yleensä, että hyvä kun selviydyn päivästä toiseen. Nyt kyllä vähän helpottaa ja ostinkin saikkupullat😀 Lukossa ainakin muistaa tämän tapani aiemmista kirjoituksista ja miksei muutkin tällä palstalla pyörineet. Jäin siis saikulle.

Lääkäri väläytti fibromyalgian mahdollisuutta. Onko teille jollekin se tuttu? Triptyl 10 mg aloitan. Toivon todella että se ei kuivata suuta ja silmiä eikä lihota☹️

Koirahaave elää ja etenee, olen tutustunut rotuihin ja mikään ei ole tuntunut vielä täydelliseltä rodulta. Mutta asiallahan ei ole kiire joten pohdin asiaa edelleen.

Mukavaa viikonloppua kaikille 😎

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.08.2016 klo 18:51

Joo, Desper siinä oli kuolema efekti ja jotain muuta. Delffi: excuses, excuses. Pyörit liikaa oman pääsi sisällä (<- voiko noin sanoa, no sanon kuitenkin 😋 ). Meet rohkeesti ja altistat itsesi ryhmätilanteihin, niin kaikki joutuu tekemään. Ainakin ne jotka mä tunnen 😀 Kaikki oikeasti aluksi jännittää niitä, mutta joka kerta se vähän helpottaa. Rina, mikä smoothie? 😋 Mä haluan pureskeltavaa. Muutenhan mä olen samantien nälkäinen. Ostin rehuja. Saa nähdä päätyykö ne lautaselle, vai roskiin 😳 Luin ketjua sairaudentunnottomuus. Olisin halunnut jotain kommentoida, mutta päässä on sähköjänis.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 18.08.2016 klo 23:46

Rina, ratsastaminen on kyllä todella mukavaa.
Toivottavasti pääset jossain välissä hevosen selkään..

Tänään oli kyllä taas oikein mukava tunti.
Pakko mainita tässä ohimennen, että aika paljon nous kyllä tunnin aikana syke tänään..maksimisyke oli nimittäin 179 ja keskisyke oli 144, ja kaloreitakin meni yli jotain yli 400.
Varmasti tuo maksimisyke johtuu siitä, että me laukattiin aika paljon tunnin aikana.
Vaikka meninkin reippaalla ponilla, niin kyllä siltikin joutuu sellä ponin/hepan selässä tekeen töitä.

Enkä kyllä pahemmin hevosen selässä huomista miettinyt, vaikka kyllähän ennen tuntia huominen oli aika paljon mielessä (koska mahassa väänsi)..mut onneksi se pahin jännitys on nyt ohi..tai ainakin toistaiseks

Pitää vain nyt yrittää piettää tämä hyvä fiilis yllä, mikä on tullut ratsastuksen jälkeen..

Vois myös pikkuhlijaa yrittää mennä nukkumaan, että jaksaa aamulla herätä..

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 19.08.2016 klo 10:16

En ehdi nyt uusimpia viestejä lukea, kun kiirettä on. Hoidan ikäviä juttuja, mutta äsken oli hyvä mieli kun oli niin ihana auringonpaiste ja leuto tuulenvire. Sadetta ollut jo riittävästi. Päällä on uusi ihana (19,99e) puuvillamekko, joka piristää. Rinalle erityisvilkutukset mekosta iloitsevalta Lukkikselta 😉 Palaan, kunhan ehdin.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 19.08.2016 klo 11:56

Tapaaminen onkin nyt ohi ja ihan hyvä fiilis jäi tapaamisesta.

Aika paljon tuli mietittävää ja pohdittavaa viikonlopuksi, kuten SoKu-hanke ja lisäksi sain myös semmosen vertaistukiryhmä jännittäjille -esitteen.
Elikkä noita pitää nyt pohtia viikonlopun, että lähtiskö tuohon SoKu-hankkeeseen mukaan, ku se on vähän kiikun kaakun tällä hetkellä.. sitten tuota vertaistukiryhmääkin pitää mietiskellä ja pohtia.
Täällähän on joskus aiemmin vissiin puhuttu noista vertaistukiryhmistä.

Lisäksi mainisin myös tuosta kiusaamistaustasta tälle tuttavalle ja ymmärsi asian..
On kyllä mukavaa, että on tuommoinen tuttava, joka on oikeesti ymmärtäväinen, mutta mutta myös kannustava/rohkaiseva. (Hmm..ehkä oon kiintynyt liikaa tähän tuttavaan..mut en tiiä)

Mutta joo, seukki kerran tämän tuttavan näänkin sitten 1.9, kun on työkkärissä tapaaminen, niin hän tulee myös sinne.
Vähän kyllä jännittää tuo työkkäri, että osaanko enään soittaa sitä summeria ja mitä mun pitää sit sanoa..
Ku nykyäään on niin tyhmä systeemi tuolla työkkärissä..entinen systeemi oli jotenkin vaan parempi..ainakin musta.
Mutta saas nähä miten sitten työkkärin jälkeen menee/jatkuu asiat..

Kuitenkin nyt on paljon pohdttavaa..

Oishan se kyllä hyvä saada muutakin ohjelmaa päiviin, joten mietintää mietintää..
Olen aika kova nimittäin pohtiin ja miettiin asioita..(sitä tämä tuttavakin on sanonut)

Mutta joo..saas nähä millaista keliä on illalla, että pääsiskö sitä illasta pitkälle lenkille koirien kans. Koirapuistoon kun ei oikein huvita mennä sateen jälkeen, koska siellä on ihan muta lälliä koko puisto nyt, koska festareitten takia puiston pinta on pääasiassa multaa nyt :/

Käyttäjä Rina kirjoittanut 19.08.2016 klo 13:20

Liiza2, Triptyl on tuttu mulle, mutta muiden kipujen vuoksi. Sillä on väsyttävä vaikutus, joten saa nukuttua paremmin. En nyt muista Triptylin kaikkia käyttötarkoituksia, olisiko myös masennukseen? Kipu ja masennus liittyvät kiinteästi yhteen ja usein myös toisinpäin. Käsittäkseni pelailevat samoilla aivo-alueilla. Tuo mainitsemasi diagnoosi on mahdollinen, vaikka pitkään pohdittiin, onko fibromyalgian oireyhtymää itsenäisenä sairautena olemassa. No, ei ne kivut häviä pelkästään sanoja vääntämällä.
Pompula😉, kyllä ruoassa saa olla rakennetta, mutta jos ei ole makua, niin rakennekaan ei auta asiaa😎. Yksi hyvä salaattiresepti mulla on, siihen tulee kikherneitä, paprikaa, tuoretta korianteria, lehtipersiljaa, tilliä, kurkkua, retiisiä ja öljyyn tehty kastike, jossa on myös viinietikkaa ja sitruunaa. Mitähän vielä, en nyt muista. Pitääkin kaivaa kyseinen resepti.
Puuvillamekko Lukkiksella😎, voi että! Vielä on...kesääää jäljellä, että voi mekon pukea päälleen! Onnittelut mekosta🙂. Harminpaikka, että omat koipeni on niin koinsyömät, etten kehtaa näyttää niitä julkisesti😝, voisi kanssakulkijat järkyttyä tai jotain.
Mites tänään meni, Delffi 🙂? Ehkä jännittäminen on nyt takana päin 😀. Joka tapauksessa pääset pian taas hepan selkään🙂.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 19.08.2016 klo 14:07

Rina, ihan hyvää tänne kuuluu. Jännittäminen on tosiaan nyt takana päin.
Piti kyllä tänään vielä tämän tuttavan toimiston pihalla vielä hetken ennen sisälle menoa, niin ns. kasata/koota itseäni (eli hengitellä muutaman kerran syvään), etten liikaa jännittäis.

Mutta ihan hyvin meni tapaaminen ja ihan hyvä fiilis jäi, kuten tuolla edellisellä sivulla jo selitin tuosta tapaamisesta.

Nyt kuitenkin alkoi tuo vertaistukiryhmä mietityttään, kun se päivä näyttikin olevan tiistai, jolloin mulla on ratsastustunti ja menis nuo päällekkäin, joten ratsastustunti voittaa kyllä tuon vertaistukiryhmän. (Tiistaina tosiaan taas ratsastustunti, jota en kyl millään malttais odottaa.. 🙂 )

Mutta tuota SoKu-hanketta pitää kyllä miettiä, ett lähtiskö siihen mukaan..toisaalta ehkä kiinostais, mut toisaalta en oikein tiiä..

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 19.08.2016 klo 15:17

Mietin aika paljon omaa elämääni ja välillä muidenkin elämää, eipä sillä taida paljoakaan olla eroa kenen elämästä on kyse. Välillä kirjoittelen muistiinpanojani ja välillä mietin vaan.
Kun oikein syvennyn mietteisiini en huomaa ajankulumista ollenkaan.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 21.08.2016 klo 12:28

Moi!

Tekeekö teidän mielestä mielenterveysongelmat ihmisestä yksinäisemmän? Mä olen yksin lähimpienkin kanssa.

Terapeuttikin jotain jutteli että mulla ei ole ollut oikein omaa paikkaa. Ja nyt olen kivasti perheen musta lammas.

Perheissä on paljolti kyse vain valtapelistä. Se inhottaa mua.

Mielenterveysongelmat ei ole oma vika mutta ihan yksin niistä saa kärsiä.

Surullista.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 22.08.2016 klo 11:54

Minä olen ollut pikkureissuissa viime aikoina. Kotona olen käynyt lähinnä kääntymässä ja vaihtamassa kassia. Nyt on kotona sotkua ja likaisia vaatteita. Tällainen sateisen harmaa päivä sopiikin hyvin siivoamiseen, mutta olisi varmaan pakko lähteä ensin kauppaan, kun on pesuaine päässyt loppumaan. Nooh, vähitellen liikkeelle...

Liiza2: Kiva, että seuraat meitä! Minullakin on joskus epäilty fibromyalgiaa, mutta sitä ei ole sitten tarkemmin pohdittu tai tutkittu. Minulla on myös ollut Triptyl käytössä joskus kauan sitten. Sitä kai kokeiltiin univaikeuksien hoitoon. En oikein muista, miten se toimi, mutta suuta muistan sen kuivattaneen. Pastillien imeskelystä oli apua. Toivottavasti sinulle löytyisi kunnon apua, kun ongelmasi ovat kestäneet jo niin kauan.

Desper: Kertoi, että oli oikein tapana ostaa lahjat itselle. Se olisikin myös mielenkiintoista nähdä, mitä toinen/toiset ostaa itselleen. Hyvä idea! Voisi olla vaikka pikkujoulutyyliin joku hintahaitari lahjalle.

Rina: Kyllä ostelu minuakin jotenkin aina kirpaisee. Nyt kun olen yrittänyt vähentää tavaraa, tulee myös mieleen, että "taas yksi roina nurkkiin", vaikka esimerkiksi sopivia vaatteitahan ihmisellä on pakko olla. Rehellisesti puhuen en koe ansaitsevani yhtään mitään, mutta sitä vastaan yritän kapinoida. Joskus nuorempana ostin paljon muille, mikä oli suorastaan hullua opiskelijabudjetilla.

Delffi: Voi sinua! Minusta Pompula puhui totta, kun totesi kaikkia jännittävän. Minä ilmoittauduin opiston kursseille, kuten kerroin, ja niille kursseille meno jännittää ja pelottaa ihan tosissaan. Olen ollut sen pelon edessä tosin monta kertaa. Tuollaiset kurssit voisivat sopia sinulle siinä mielessä, että siellä on yleensä eri ikäisiä kurssilaisia. Itseäsi vanhempien seura voisi tehdä sinulle hyvää. Toisaalta uskon, että se jännittämisryhmä ja Soku voisivat sopia sinulle aivan erityisen hyvin. Voiko ratsastustunnin viikonpäivää vaihtaa? Mitä mieltä tämä tuttavasi on siitä, mitä sinun kannattaisi tehdä?

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 22.08.2016 klo 12:07

Mailis: Kyllä mielenterveysongelmat mielestäni jollain tavalla syventävät yksinäisyyden kokemusta. Minusta aika usein tuntuu siltä, että minua ei ymmärretä. Kaipaisin ehkä enemmän syvällisiä keskusteluita, joihin kaikilla ei tunnut olevan halua tai aikaa. Toisaalta en osaa sanoa, oliko esimerkiksi yksinäisyyden kokemus ennen masennusta vai päin vastoin.

Huom! Oletteko muuten huomanneet, että Tukinetin kautta kerätään tällä hetkellä tutkimusaineistoa keski-ikäisten (35-60v) yksinäisyyden kokemuksista. Kiinnostava tutkimusaihe! Toivottavasti tutkija saa tätä kautta vastauksia.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 23.08.2016 klo 05:27

Lukossa,

Totta, totta. Inhottavinta on, että jos hakee mielenterveystoimistosta apua ja haluisi keskustella syvällisemmin niin yleensä se ei onnistu.
Siellä halutaan mieluummin jutella että oletko ottanut lääkkeesi ja kävitkö lenkillä.

Jatkan ehkä myöhemmin.