Mulla on nyt vähän huono olo. Kolmatta päivää kurkku kipeänä ja räkäinenkin olo. Yölläkin heräsin kurkun kutinaan ja imeskelin kurkkukarkkeja. Olen silti ulkoillut suunnitelmien mukaan. Tänään tosin tein melkein koko päivän valokuvaprojektiani, kun eilen ratkesi projektin esteenä ollut tekninen ongelma (jippii). Projektini vaikuttaa tällä hetkellä oikeastaan paremmalta kuin mitä kuvittelin. Se on yllättänyt ja uskon projektin valmistuvan, vaikka tarvitsenkin lisää kuvia ja ainakin yksi isompi asia minun täytyy oppia tai ratkaista jonkun kiertoreitin kautta. Tänään polkupyörällä edessäni ajoi nuori nainen, jonka kädessä olevasta puhelimesta näkyi Pokemon Go. En ole siitä pelistä yhtään kiinnostunut, mutta tämä valokuvaprojektikin pakottaa minua ylös sohvalta ja mm. erilaisiin kulttuurikohteisiin. Pisteitä tästä projektista ei tosin saa, eikä kukaan kilpaile minua vastaan. Huomenna on yksi konsertti ja vähän muutakin ohjelmaa. Ensi viikon ohjelma on vielä laadinnassa.
Pompula: Hurraa, nupullesi! Niin se kyllä minullakin meni, että ensin oli yksi yksinäinen nuppu, josta tuli yksinäinen kukka. Mutta sitten alkoi tulla nuppuja tosi paljon ja ne alkoivat myös avautua samanaikaisesti. Nyt kukkia on tosi paljon. Sen sijaan ei yhtään hurraata **tutuksellesi 😠. Minulla on pikemminkin alakulon kuin kiukun/raivon/**tutuksen fiiliksiä. Niitä oli aiemmin paljonkin ja ajoittain ne olivat ihan pelottavan voimakkaita. Nyt on aika paljon tasaisen laahaavan turtaa fiilistä, jonka voimin jaksan suorittaa tätä kesääni. Suorittamista tämä nimittäin suoraan sanottuna on, mutta välillä on ollut ihan kivojakin hetkiä. Joskus olen miettinyt, että ovatko noi lääkkeet turruttaneet mun fiilikset, vai onko syy jossain muussa. Ihailen kuitenkin jollain tavalla sun hieman räiskyvää, mutta rehellisen oloista menoa.
Piiku: Uskoisin että tulet saamaan keskusteluapua joko psykologilta tai psykiatriselta sairaanhoitajalta. Siitä on varmaan sulle hyötyä ja ainakin mulla keskusteluapu on auttanut ahdistukseen. Mä olen myös menossa fysioterapeutin kanssa treenaamaan kehollisia ahdistuksen hallintakeinoja ilmeisesti syksyllä. Myös Mindfullness-kurssille yritän päästä. Sullakin on varmasti vielä useita kortteja katsomatta. Ahdistuneena sitä tulee pyöriteltyä kaikkia pelkoja ja murheita mielessä, mutta siitä ei ole hyötyä, vaan pelkkää haittaa. Esimerkiksi se, että mietit työkyvyn menetystä, ei auta sua hallitsemaan ahdistustasi. On hyvä, että pakotat itseäsi liikkeelle, tekemään asioita ja tapaamaan tuttavia. Sillä tavalla saat muuta ajateltavaa, ja ahdistus yleensä väistyy taka-alalle. Kun saat keskusteluapua, niin siellä varmaan konkreettisesti mietitte, millä tavalla ja milloin sun kannattaa kertoa lähipiirillesi mielenterveysongelmista. Samoin työpaikan suhteen. Sun sairaudethan ei työpaikalla tosiaan kuulu sun työkavereille, vaan pelkästään esimiehelle.
Mailis: Tsemppiä sinulle. Oletko miettinyt, voisitko "siivota" lähipiiriäsi niin, että olisit vähemmän tekemisissä sellaisten kanssa, jotka rasittavat sinua, ja enemmän tekemisissä sinua tukevien ihmisten kanssa?
Mitäköhän Laamattomalle kuuluu?