Hei!
Kävin torstaina lääkärissä ja kerroin rehellisesti millä tolalla asiat on ja että pelkään, etten pian pysty käymään enää töissä ym. Laittoi kiireellisen lähetteen psyk. polille ja sieltä jo soitettiin että ens viikolla olis aika sitten sinne. Toivottavasti sieltä löytyisi vihdoin apu. Saisi oikenlaiset lääkkeet ja pääsisi myös sinne psykologille.
Ehkä olis pitänyt ennemmin vaatia kunnon apua eikä vain yrittää omin voimin jaksaa. Ei ehkä olisi mennyt näin pahaksi.
Eli nyt on usko parempaan. Lääkäri määräsi nyt aluksi diapam 5mg ahdistukseen, joita olenkin joutunut ottaa 3tbl/pv, eikä siltikään meinaa auttaa, on vain niin jäätävä ahdistus päällä koko ajan. Se alkaa aamusta kun herään, pahenee päivää myöden ja iltaa kohden onneksi helpottaa. On se erikoista ettei noi diapamitkaan meinaa auttaa?
Mutta toivottavasti sieltä psykiatriselta löytyy apu ja ennenkaikkea jos pääsen sinne psykologille ja se osaisi antaa neuvoja kuinka hallita tätä ahdistusta.
Onneksi on vielä viikko lomaa, että saa kasata itteensä. Sairaslomalle en haluaisi jäädä, vaikka se ehkä olis tässä mun tilanteessa viisainta. Mutta se tarkoittaisi sitä, että mun pitäis töissä kertoa tästä ahdistuneisuushäiriöstä ja en haluaisi kertoa, kun sitten ne alkais kohdella erilailla ja eikä ne varmaan edes uskoisi että mulla voi sellaista olla, kun oon onnistunut ulospäin näyttämään reippaalta ja hyväntuuliselta. Mutta kovin kauaa en enää pysty tätä peitellä, ellen saa tätä sairautta hallintaan.
Oon miettinyt jopa että vain irtisanoutuisin töistä, niin ei tarvisi selitellä kellekkään mitään, mutta se ei ole rahallisesti mahdollista, kun on asuntolainat yms. päällä.. Toki lääkäritkin sanoo, että kolmivuorotyö, jota tällähetkellä teen, pahentaa tätä sairautta. Meillä toki olisi töissä mahdollista tehdä esim. 50% työaikaa ja vaikka pelkkää aamuvuoroa, mutta siihenkin tarvisi lääkärintodistuksen ja sekin merkitsisi sitä, että pitäisi töissä tästä kertoa.
Sekin pelottaa, että jos musta tulee täysin työkyvytön, jos mitkään lääkkeet tai terapiat ei vain auta ja tämä ahdistus vain pahenee? Niin monia lääkkeitä kokeiltu jo, mutta toivottavasti ne vielä jotain keksii. Ja odotan kyllä sinne psykologille pääsyä, kun monille on ollut noista terapioista apua. Onko teillä kokemuksia?
Vielä pääsen itseni pakottamalla liikkeelle. Käyn koiran kanssa lenkillä, rullaluistelemassa ja yritän tavata ystäviä yms. Pakotan itseni liikkeelle, mutta tuntuu pahalta, kun hyvien ystävienkään seurassa ahdistus ei katoa, vaan velloo sisällä kokoajan. En pysty olla oma itseni enää juuri ollenkaan.
Ja on tosi raskasta pitää roolia yllä, että kaikki olisi normaalisti. Ehkä tosiaan helpottaisi kun saisi kavereille sanottua tästä. Edes niille parhaille kavereille, jotka on ollu rinnalla jo lähes 20vuotta. Tästä on vaan niin vaikea puhua. Kumma kun ne ei oo huomannut mitään, mutta oon osannut vetää sitä roolia niin hyvin. Ja meillä on kaikilla vuorotyöt niin nähdään harvoin niin sillä oon varmaan pystynyt aina skarpata kun on nähnyt niitä.
Ja eniten ahdistaa sille miesystävälle tästä sanoa kun ollaan tapailtu vasta vähän aikaa. Oon miettinyt, että pitäiskö vain lopettaa tapailu, vaikka kovasti pidänkin tästä miehestä, mutta välttyisin kertomasta tästä.. Toisaalta se auttaa jollain lailla, kun joudun skarppaamaan aina kun nähdään ja ehkä välillä jopa unohdan ahdistuksen hetkeksi. Ehkä odottelen josko sieltä ens viikon lääkärikäynniltä sais apua taas jaksamaan ja mietin kertomista vasta sitten?
Ja jotain positiivistakin: Eilen oli suht hyvä päivä. Oltiin koiran kanssa rullaluistelemassa ja käytiin moikkaamassa samalla tuttuja eikä siinä kohtaa edes juuri ahdistanu. 😀 Ja sitten illalla käytiin uimassakin miesystävän ja koiran kanssa! Mutta tänään on taas ollut ihan toisenlainen päivä... Ahdistanu tosi kovasti koko päivän, vaikka oon sitä diapamiakin ottanut päivän aikana sen 3tbl... Kai tää sairaus vaan aaltoilee että toiset päivät on parempia kun toiset? Kuinka se teillä menee? Huomista odotellessa, olis juhlat tiedossa illalla eli toivottavasti olis parempi päivä. 🙂
Mielelläni lukisin tarinoita, kuinka te ootte selviytyny ahdistuksesta tai saaneet sitä kuriin? Mutta edelleen ainaki helpottaa kun saa kirjoiteltua näitä ajatuksiaan johonkin ja että täälä on ihmisiä jotka kamppailee samojen asioiden kanssa niin on niinsanotusti vertaistukea🙂🌻