Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Lalluska kirjoittanut 14.06.2016 klo 17:22

Heissan. Oon uus täällä ja kattelin tänään näitä keskustelupalstoja ja ne näyttää niin piristäviltä et ajattelin tulla avautumaan.
Tänään on ollu hirvee fiilis. Oon joutunu asumaan ny pari viikkoo isäpappani luona, joka ei oikeen oo mikään maailman kivoin vanhempi jos ymmärrätte mitä meinaan. Jutut menee jatkuvasti huudoks eikä oikein voi evakuoitua kavereiden luo ku niillä on muita kiireitä. On pitäny muuttaa jo kaks viikkoo mut se vaan venyy ja venyy koska on vaikeuksia milloin kelan ja milloin sossun kanssa. Aiempaa kokemusta ei kämpän hankinnasta tai mistään vuokrasuhteista sun muusta oikeestaan oo niin kaikki on yhtä sotkua.
Ja tänään sit ajattelin et ku saan uutisia vuokranantajalta ni et saisin viimeinkin jotain kivaa tietoo. Eipä käynytkään näin vaan sen sijaan mulle sanottiin, et ne ei kelpuuta mun takuuvuokravakuuta vaan haluu sen rahana.
Tuntuu siltä ettei enää jaksa yhtään mitään ja haluun kuolla/nukkua seuraavat 50 vuotta. Isäpapan särkylääkkeet houkuttelee.
Eihän tässä sillee mitään hätää ois jos ois vaan tänään tää väsymys mut tätä on jatkunu ny varmaan parikin kuukautta. Hyvä et jaksan hoitaa asioita enää yhtään mihinkään suuntaan. Pieniki paperisota tuntu puhtaalta helvetiltä ja ykskin huuto isältä ja purskahdan itkuun.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 14.06.2016 klo 17:59

Tänään on ahdistuspäivä, eilenkin oli 😞 Minullekin on joskus ehdoteltu tuota, voiko joku tulla kanssasi ja se on kuulostanut oudolta. Olenhan aikuinen ja hyvin itsenäinen ihminen. Olen minä tietyissä tilanteissa ottanut jonkun johonkin mukaan. Silloin, kun edes ahdistuslääkkeet eivät ole riittävät.

LonelyWolf kirjoitti 12.6.2016 23:50

Onko teillä selvänä mielessä, mitä ovat omat arvonne?
Itsestä tuntuu, että niitä on vaikea tarkkaan määrittää, kun osa on niin itsestäänselviä asioita (esim. rehellisyys, uskollisuus, aitous, hyvyys jne).
Väitetään kuitenkin, että masentunut ei eläisi arvojensa mukaista elämää ("Ilman arvoja elämä on arvotonta"). Ehkä niitä pitäisi osata määrittää vähän konkreettisemmin.

Kyllä omat arvot on aika selvät. Vaikkakin esim. aitous muuttuu sen mukaan, onko vastapuoli aito. Hyvyys on niin laaja käsite. Se voi merkitä niin suuria ääripäitä itse kullekin, että en lukisi sitä arvoksi. Se pitäisi terminä olla enemmän avattu. Mitä tarkoittaa minulle hyvyys?

Lukossa lähtikin syvemmin pohtimaan arvoja ja monia eri arvokysymyksiksikin luokiteltuja. Sekä aukaisi tuota masentuneen mielenmaisemaa.

Rehellisyyteen perustuu myös iso osa hyvyyttä, minun mielestäni. Uskollisuuskin, kuten rakkaus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Pinta raapaisuja kaikki, enkä haluakaan niitä sen kummemmin lähteä pohtimaan. Kasvokkain asia on eri.

Uskaltaisikohan tästä kahvia keittää, vai heittääkö ahdistusta lisää pintaan 😠 Suihkussa täytyy muistaa edes käydä. Sen merkitys on paljon suurempi, kuin yleensä edes muistaa.

Arvot myös elävät omaa elämäänsä, oman kasvun ja kokemuksen kautta. Ne ovat muuttuvia, eivätkä sido ihmistä mihinkään. Koska elämänarvot muokkautuvat elämän ja tilanteiden mukaan.

Pähkinä: muokkaavatko arvot ihmistä, vai ihminen arvoja? 😋 😋 Tulipa tästäkin sekava sepustus.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 14.06.2016 klo 18:15

Jäin miettimään, että kirjoitinko edelliseen viestiini oikean sanan 😀

Hyvä, että palastelu auttoi Lukossa! Kyllä minä pidän Tom Hanksista, mutta en tiedä miten noita leffoja voi esim. netin kautta katsoa. Kaikki videovuokraamot taitaa olla eilisen päivän lumia 🙄 Joitakin yritin löytää YouTubesta, mutta en löytänyt.

Tervetuloa vaan kaikki uudet nimimerkit, joiden perässä en tapani mukaan pysy! 😀

Lallukka, tiedän miltä se kinaaminen ja aggressiot tuntuvat masentuneena 😞 🤕 Voimia!

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 15.06.2016 klo 15:00

Tervetuloa Lalluska & Haidieh!

Haidieh: Vertaus päihdekuntoutujiin oli mielenkiintoinen. Kyllä tässä toipumisessa on sellaisia ikäviä vaiheita, että välillä tulee myös takapakkeja jne.

Lalluska: Onko sinulla mitään hoitotahoa psyykkisen puolen osalta? Tuo sinun pitkään kestänyt romahdusherkkyys vähän viittaisi siihen, että voisit tarvita psyykkistä tukea ellei sitä siis sinulla jo ole. Tietysti voit myös aloittaa vaikka kirjoittamalla tämän Tukinetin Net-tukeen, josta saat oman tukihenkilön. Uusien asioiden (kuten ensimmäinen vuokra-asunto) hoitamaan opettelu on rankkaa ja välillä tulee turhautumisia. Ilmeisesti saat kuitenkin sossustakin jotain apua. Tsemppiä.

Rina: Kävin tänään tutkimassa Lidlin jäätelöallasta. En löytänyt kreikkalaista jugurttijäätelöä ☹️. Onko se iso vai pieni paketti? Kartonki- vai muovipakkaus? Minkä värinen?

Pompula: Oletko käyttänyt koskaan Netflixiä tai vastaavia? Sieltä kautta saa katsottua vanhojakin leffoja. Ne ovat maksullisia palveluita, mutta uusille asiakkaille on usein ilmaisia kokeilujaksoja.

Eilinen siivoukseni oli yhtä tyhjän kanssa. En saanut melkein mitään aikaiseksi. Haahuilin vaan ja siirtelin tavaroita edestakaisin. Jotenkin mulla on pallo jo monetta päivää kadoksissa. Ahdistusta on nyt ollut enemmän. Ahdistaa tuleva syksy, vaikka nyt pitäisi kai vain elää tässä hetkessä tätä kesää eikä mennä asioiden edelle hermoilussa.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 15.06.2016 klo 17:37

Terveiset kesältä 🙂🌻, nyt taas sään puolesta kelpaa. Mulla ei ole ollut ahdistuspäiviä, mutta kiukkupäiviä kylläkin. Välillä menee ihan kiroiluksi! Silloinkaan ei voi olla varma, onko siihen todellista ulkopuolista aihetta tai siis teenkö kärpäsestä krokotiilin tai pistävän hyttysen😐, eihän tuohon pääpoloon ole luottoa tai jos on, niin on roskaluokkaa😋. Muuten on mennyt ihan jees, mutta edelleenkään en osaa/ehdi pysähtyä. Kesä vilistää silmissä kuin Grillimaisterin mainoksessa.
Voi Lalluska, toivottavasti pääset pian omaan asuntoon. Riitely vanhemman kanssa ei välttämättä lopu, vaikka vuosia tulee lisää;paras on saada vain sitä fyysistä etäisyyttä, niin helpottaa jossain määrin. Onnea sulle sen asunnon löytymiseen.
Lukossa, sitä jätskiä oli aiemmin myynnissä erä Lidlissä, nyt en ole enää itsekään löytänyt sitä. Jos sitä tulee taas jossakin vaiheessa myyntiin, aion haalia niin monta purkkia kuin kukkaro sietää 😉, nopeat syövät hitaat tai siis kreikkalaista jugurttijäätelöä. Se oli sellaisessa 500 ml:n pyöreässä purkissa pakastealtaassa, purkissa oli jotain kellertävää väriä. Mutta hihkaisen taas, kun /jos sitä tulee uudestaan myyntiin.
Tuo arvokysymys sai mut ymmyrkäiseksi. Moni arvo on niin sisäistynyt, ettei sitä tule edes ajatelleeksi. Rehellisyys on monesti se ykkösarvo, mutta toisaalta tutkimuksen mukaan ihmiset puhuvat valkoisia valheita huomattavasti enemmän kuin yleisesti ajatellaan. Valkoiset valheet ovat osa sosiaalista taitoa, sillä "totuuden" tai siis mielipiteen julkituominen negatiivisessa muodossaan voi aiheuttaa melkoisia konflikteja. Ehkä se aitous ja rohkeus vaativat sittenkin madallettua profiilia, mikäli haluaa tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa siis loukkaamatta tai ainakin ilmaisemalla rakentavasti sen, mikä negatiivista on. En tykkää yhtään esim. Poliittisista ympyröistä, missä haukutaan suorasanaisesti vastapuolta. No, ei se edes kuulosta aidolta, vaan keksityltä (kun hakemalla syitä haetaan).
Onko inhimillisyys arvo? Muista välittäminen, yksilön huomioonottaminen. Taustojen ymmärtäminen. Luonnon kunnioittaminen ja suojeleminen. Jotain tämäntapaista tuli mieleeni 🙂🌻.

Käyttäjä Laamaton kirjoittanut 16.06.2016 klo 04:54

Arvoihin on syytä suhtautua vakavasti. Jotenkin ajattelen että ne on kuitenkin (aikuisten) henkilöiden olemassaolon tärkein määritelmä... kirjoittelen siinä toivossa että olisin päässyt pannasta... siitä on jo kauan kun jouduin totaalisensuuriin, vaikka olisin halunnut kirjoittaa vaikka mitä :O Lukossa, sullahan on vaikka mitä kivaa meneillä? Olis kiva kirjoitella joo jos vain sallittais....😎

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 16.06.2016 klo 10:07

Jee, Laamatontakin näkee!

Rina: Ahaa, kyse olikin Lidlin sesonkituotteesta eikä vakiojäätelöstä. Lidlillä on aika paljon sesonkituotteita, joista osaa on jäänyt kaipaamaan. Asuin ennen lähempänä Lidliä ja tuli käytyä enemmän siellä. Silloin ostin usein mm. eri maiden ruokia, joita myytiin vaihtuvina sesonkeina.

Laamaton väitti, että minulla on paljon mukavia juttuja meneillään. Ei siltä tunnu! Tai suunnitelmia on paljon, mutta toteuma on usein heikko 😳. No, onneksi jotain joskus toteutuukin. Eilen ostin keittiövaa'an, jonka avulla voin punnita nettikirpparitavaroita. Lähiaikoina haluaisin pitää patikkapäivän ja saada vaihtelua tähän siivoamiseen yms. Jouduin perumaan yhden päiväreissun, kun ajatus pitkästä bussimatkasta alkoi liikaa ahdistaa. Pelkäsin ettei selkäni vielä kestä niin pitkää istumista ja pelkäsin saavani ahdistuskohtauksen bussissa. Ahdistusta on nyt ollut taas enempi, mutta vielä täältä noustaan. Eilen tuli sellainen olo, että hitto vie mä vielä näytän... Tuli sellainen olo, että minua arvioitiin alakanttiin. Hyvä juttu. Annos päättäväisyyttä ja näyttämisen halua ei ole haitaksi tässä kuntoutumisprosessissa.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 16.06.2016 klo 12:35

Kiva, että arvoista on syntynyt näin paljon keskustelua. Mä oon samaa mieltä Rinan kanssa noista valkoisista valheista. Ne ovat osa sosiaalisia taitoja. Mä olen ollut siinä mielessä vähän taitamaton ja sanonut rehellisen mielipiteeni silloinkin kuin olisi pitänyt turvautua vaiheeseen. Siitä ei ole aina hyvää seurannut. Olen yrittänyt ottaa opikseni! Toisaalta suomalainen kulttuuri on tässä mielessä rehellisempää ja suorasanaisempaa kuin esimerkiksi amerikkalainen tai ruotsalainenkaan kulttuuri. Minulla on yksi ystävä, joka on taitava sosiaalisesti ja hän käyttää aika paljon valkoisia valheita. Olen kuitenkin joskus siitä puhunut, että totuus kiinnostaisi itseäni enemmän ja läheisessä suhteessa pitäisi useammin uskaltaa olla tässä mielessä rehellinen. Jännä ongelma, että ei voi kokea ko. ystävää täysin rehelliseksi em. syystä.

Rehellisyydestä ja muusta puheenollen. Olen alkanut kokea ahdistusta joistakin Tukinetin keskusteluista. En kovin monia ketjuja seuraakaan, mutta ilmeisesti täytyy vielä tarkemmin miettiä mitä viestejä aukoo.

Jotenkin sitä haluaisi päästä eteenpäin. Työkokeilusta on nyt puhuttu enemmän, joten ehkä se on saanut ajatuksia tulevaan. Rinallakin oli jotain ideoita työelämän suhteen. Laamattomalla taas oma akuutti tilanne työelämän suhteen. Huonoja päiviä toisaalta on edelleen ja silloin tuntuu, ettei saa aikaan paljon mitään ja joku työelämä tuntuu tosi kaukaiselta. Onneksi hyviäkin päiviä on.

Tänään sain vihdoin siivouksia käynnistettyä. Kun deadline tulee riittävän lähelle, saa näköjään vihdoin tartuttua toimeen. Siivoilut tehdään nyt kuitenkin tavallista suurpiirteisemmin. Huomasin nimittäin, että kumartelut ja kyykistelyt ovat vieläkin tälle selälle pahasta. Ei tullut vielä kolmessa viikossa kuntoon selkä, mutta aika hyvässä mallissa jo ollaan.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 16.06.2016 klo 13:41

Sori Lalluska muistin taas nimimerkin väärin 😋 En ole Lukossa koskaan käyttänyt Netflixia, enkä muutakaan 😞 Minä aloittelin eilen pöydän raivausta. Kunhan olen sen tehnyt, saan laittaa uuden liinan pöydälle 🙂

Niin kelpaa Rina ☺️❤️ Ihana vesisade! Minustakin tuntui heti, kun oltiin lähellä kesäkuun puoltaväliä, että kesä vilistää ohi. Sitä kreikkalaista jogurttijäätelöä voi näemmä tehdä myös itse! Googletellen vaan: kreikkalainen jogurttijäätelö. Nuo valkoiset valheet kävi myös itsellä mielessä. Itselle en ole oikein suonut edes niitä. Nykyään olen armollisempi. Inhimillisyys sitten kai on nykyisin arvo, kun katsoo maailmanmenoa, josta se tuntuu puuttuvan kovin. Hyviä arvoja Rinalla 🙂

Periksiantamattomuus tuli myös mieleen, mutta se lienee enemmän luonteen piirre, kuin arvo. Tervetuloa takaisin Laamaton!

Kunnon vaaka onkin tarpeen, jos joutuu postittamaan tavaraa. Muistan eräänkin kerran, kun vielä postissa revin ylimääräisiä paketointeja, että sain halvemmalla hinnalla menemään. Pahvia taisi olla. Se on niin pienestä kiinni. Vieläkö on 2.luokka, vai joko se poistui? Minäkin haluaisin päästä lenkille. Tänään tiedossa tiskausta ja siivousta 🙄 Huomenna on jo perjantai 😮

Käyttäjä Rina kirjoittanut 16.06.2016 klo 14:56

Pompula, mullakin oli mielessä tuo periksiantamattomuus, sitkeys ja mietin samoin, voisiko se olla arvo 🙂. Siihen nivoutuu myös rohkeus, joka itseltäni on useimmiten kadoksissa 😋, mutta jota kohden hamuan hyvinä hetkinä. Esim. Ylihuomenna joudun eräänlaiseen tulikokeeseen ja odotan sitä joko kauhulla tai innolla- ihan hetkittäisistä tunnelmistani käsin. Mutta ei se maailmaa kaada, jos mokaan- meikän suoritukset ovat aliarvioimatta yks hailee pisara meressä, ja vain omanapaisuus voi väittää muuta, hyh😝. Meinaan vain, että suhteellisuudentaju pitää säilyttää, mitä tulee oman epäonnistumisen (tahi onnistumisen, jos sellainen ihmeenkaupalla sattuisi tulemaan..)vaikutukseen maailmankaikkeuteen 😀.
Minusta teit hyvin, kun peruit pitkän istumisen bussissa, Lukossa. Pitää saada selkä ensin kivuttomaksi ja sitten vahvaksi selkälihasliikkeillä. Kannattaa todella panostaa siihen, ettei joudu kipukierteeseen. Mua on harmittanut ja olen katunut, , etten aikanani ottanut riittävän vakavasti näitä selkäjuttuja. Kun selkä kerran kunnolla särkyy, niin siitä ei tule enää entistä, vaikka kävisi kaikki maailman lääkärit ja fysioterapiat sun muut manipulaatiot läpi. Kaikkea hyvää siis selällesi, Lukossa, ole varovainen sen kanssa ja malttia touhuamisiin 🙂🙂👍.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 16.06.2016 klo 15:24

Rina saa tänään taas vaatekaappeja siivottua 😉 ellei asu jossain Pohjois-Karjalassa tai Lapissa. Mulle sattui mainiosti pakollinen siivouspäivä tähän sadepäivälle. Pakollinen siivous johtuen vieraan tulosta 😳. Pompulalla oli kivoja kuulumisia. Onnea uudelle liinalle! Minäkin löysin taannoin yhden pöytäliinaksi ostamani kankaan, joka on jäänyt ompelematta. Ehkä vielä tämän kesän aikana... Kuulkaa naiset, mä olen kauhean onnellinen teistä ja siitä että tällä tavalla tsemppaamme toisiamme täällä netissä 😍. Terveisiä Liizallekin! Sanoivat mulle terveydenhuollossa, että eivät suosittele mulle orlistaattia vaan ihan vaan terveellisiä elämäntapoja. Lohduttauduin vähän sillä, että ei se kaikille toimi se orlistaattikaan. Olen jo pari kesää haaveillut jäätelökoneesta. Tykkään niin jäätelöstä. Malttaisikohan sillä tehdä terveellisempiä jäätelöitä kuten Pompulan vinkkaamaa jugurttijäätelöä? Vai tulisiko vain tehtyä kaikkia epäterveellisiä? Vai jäisikö se vempele vain kaappiin pölyttymään? Onko kenelläkään kokemusta?

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 16.06.2016 klo 18:19

Hei! Hylky tuli osatyökyv.eläkkeestä☹️
Johonkin ammatillisen kuntoutuksen on oikeus. En tiiä yhtään mitä teen. Selvittelen huomenna. Pitäisi osata tehdä ratkaisuja nyt. Pomon kanssa ei huvittaisi selvitellä näitä eikä vaihtaa työpaikkaa. Mulla on vakipaikka kuitenkin jossa viihdyn jotenkin. Tulevaiwuudessa on kyllä tulossa huonojakin muutoksia töihin kun tahti kiristyy.

Kiva muuten lukea teidän juttuja täältä ja Lukossa muisti minua tekstissään, hyvä muistinen olet!🌻🙂🌻

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 16.06.2016 klo 18:22

Ai niin syyt, ehkä en ole tarpeeksi ollut saikulla, en ainakaan tarpeeksi masentunut enkä fyysisesti niin raihnainen kuin "pitäisi". Ikäkin lienee yksi syy, pitäisi olla vanhempi ehkä. Siksi siis olen tarpeeksi työkykyinen tähän työhön.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 16.06.2016 klo 20:58

Minä olen kipeen rehellinen, enkä juuri turvaudu valkoisiin valheisiin. Jäyniä voin tehdä, mutta muuten mun sosiaaliset taidot on kai olemattomat 😋 Usko Lukossa Rinaan mitä tulee selkään! Ne tulikokeet on Rina välistä hyväksi 🙂 Mä pyörittelin kaupassa sellaista pientä, puolet kahvinkeittimen koosta olevaa jäätelökonetta ja päätin, että toi edistää vaan mun lihomista ja saa jäädä kauppaan. Turhake! Mä olen muuten laihtunut muutaman kilon ja tänään oli ihan heikotus olo, kun en ollut käynyt kaupassa. Aika äkkiä muuten vatsalaukku pienenee, että ei voikaan nälissään syödä kaikkea kaupasta ostamaansa samantien 😀 Harmi, että Liisa2 sun osatyökyvyttömyys ei mennyt läpi! Meinaako ne, että ei töitä ollenkaan, tai kokoaikaisena? Sepä vasta kummaa. Vaikka toisaalta tuo työntekijöiden 6 tunnin työpäivät kahdeksan sijaan, olisi minusta järkeviä.

Piti vielä sitä samaa 😉 Lukossa, että minullakin on ystävä, joka käyttää "valkoisia"valheita, silloin kun ei pitäisi 🤕

Täällä on jo perjantai perjantai perjantai... Saatoin ostaa muutaman oluen. Pöytä on edelleen puoliksi raivattu. Nyt pitää ottaa tuumaustauko, muuten vain siirtelen roinat paikasta toiseen, enkä järjestä järkevästi. Lukossa: se oli valmisliina, ei hätää! 😉

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 16.06.2016 klo 21:02

Ammatillisen kuntoutuksen asiat selvitellään Liisa2 yleensä vakuutuslaitoksen kanssa. Ja se on yhtä, kun mitä sinä haluaisit tehdä. Tai ei oikeassa elämässä, mutta yritä ajatella siltä kantilta ja katso mitä vakuutuslaitos tuumaa. Se voi olla myös kouluttautuminen uuteen ammattiin.