LonelyWolf kirjoitti 12.6.2016 23:50
Onko teillä selvänä mielessä, mitä ovat omat arvonne?
Itsestä tuntuu, että niitä on vaikea tarkkaan määrittää, kun osa on niin itsestäänselviä asioita (esim. rehellisyys, uskollisuus, aitous, hyvyys jne).
Väitetään kuitenkin, että masentunut ei eläisi arvojensa mukaista elämää ("Ilman arvoja elämä on arvotonta"). Ehkä niitä pitäisi osata määrittää vähän konkreettisemmin.
En muista kuulleeni tuollaista arvojen ja masennuksen välistä yhteyttä, mutta onhan se mahdollista. Minulle tuli lähinnä mieleen, että henkilö voi joutua elämään arvojensa vastaista elämää vastentahtoisesti tai sitten voi elää arvojensa vastaisesti vaikkapa saamattomuutensa vuoksi. Sitten voi olla niin, että henkilön omat arvot eivät ole hänelle itselleen kovin selkeitä tai siis hän ei ole muodostanut mielipiteitään ja arvoja. Arvojen muodostamisesta minulle tulee mieleen mm. poliittiset kannat eri asioihin, suhtautuminen uskontoihin ja henkilökohtaiseen henkisyyteen, näkemyksiä perinteisistä kiistakapuloista (eutanasia, abortti, itsemurha, koe-eläinten käyttäminen, turkiseläinten kasvatus, lihan syöminen, varastaminen välttämättömään tarpeeseen yms.), jaloillaan äänestäminen, boikotointi/suosiminen ostopäätöksiä tehtäessä, kierrätysteot jne.
Minulla on kyllä jonkin verran ollut aikuisuuteni aikana kriisejä, kun olenkin tajunnut että esimerkiksi pareissa vaaleissa äänestämäni puolue onkin kanssani ihan eri mielinen monissa tärkeissä asioissa. Ainakin minun kohdalla äänestysikä alkoi ennenkuin oli lukenut yhdenkään puolueen puolueohjelmaa, joten aika mielikuvien varassa sitä mentiin. Monet muut arvovalinnat ja niiden toteuttaminen arjessa on ollut paljon helpompaa. En tiedä, pohditko yhtään tällaista näistä arvoista vai mitä.
Yksinäisyydestä ja masennuksesta kun aiemmin puhuttiin. Minulle on monta kertaa ehdotettu psykiatrian poliklinikalla, että "voiko joku tulla kanssasi" tai "voiko joku tulla seuraksesi". Periaatteessa minulla ehkä olisikin joku jota voisin joskus johonkin pyytää, mutta mitenkään jatkuvasti en voi ystäviäni ja tuttaviani hyppyyttää, sitä paitsi katson että aikuisen ihmisen täytyy selvitä monista normaaleista asioista ihan yksinkin (tiedän että kaikki eivät selviä). Ihmetyttää vaan se, miten usein tuota on nyt ehdotettu ja mietin miltä se tuntuu sellaisten potilaiden korvissa joilla ei ole ketään ketä pyytää. Eipä minullakaan juuri ole.