LonelyWolf kirjoitti 10.6.2016 23:28
Lukossa kirjoitti 9.6.2016 22:36
Minun osalta hoitotaho on ollut huolissaankin, kun olen niin paljon yksin. Se runsas yksinolo on kyllä totta.
Eikös sinulla kuitenkin ollut joitain ystäviä eli et ole täysin yksin?
Minulle on terapiassa ennemminkin korostettu, että muutamakin ystävä riittäisi ja että myös yksinolemisen voi hyväksyä. Minun kohdalla ei siis varsinaisesti ole oltu huolissaan yksinäisyydestäni vaan asennoitumisestani siihen. Pitäisi pystyä ensin hyväksymään, että tilanne on nyt tämä ja myöhemmin kun vahvistun, niin voin halutessani yrittää laajentaa sosiaalista piiriäni.
Joo, on totta että minulla on muutamia ystäviä. Ja hyviä ystäviä ovatkin. Aikuisten elämä vain on sellaista, että työ, perhe ja muut sidonnaisuudet vievät ajasta leijonanosan eikä ystäville välttämättä paljon jää aikaa. Minunkin ystävieni kanssa viettämä aika on välillä ollut tosi vähäistä. Ystävyys on säilynyt vuoden yhteydenpitotauosta huolimatta, mutta yksinäisyyden hoitoon tarvittaisiin kai sitä yhdessäoloakin. Hoitotahoni on kai ollut huolissaan siitä, että elämäni on nyt ollut niin eristäytynyttä, kun en käy töissä enkä muissakaan sosiaalisissa tilanteissa. Näin jälkikäteen voi kyllä todeta esimerkiksi kuluneesta keväästä, että en vain olisi jaksanut mitään. Olen ollut ihan poikki. Tämä Tukinet on ollut juuri sopivaa sosiaalista toimintaa minulle kevään aikana. (Joskus minusta tuntuu, että hoitotahoni hieman kiirehtii toipumiseni kanssa. Se ahdistaakin välillä, vaikka uskallan kyllä sanoa asiasta.) Minusta tuo sinun hoitotahosi näkemys yksinäisyyteen ja ihmissuhteisiin on ihan järkeenkäypä.
LonelyWolf kirjoitti 10.6.2016 23:28
Tulee mukava olo siitä, miten osaat huomioida ihmisiä täällä. Sinusta saa niin sosiaalisesti taitavan kuvan, että on ihme ettei sosiaalinen piirisi sitten muutenkin ole laajempi. Kuvittelisin, että sinun on helppo tutustua uusiin ihmisiin, kun jaksat osoittaa jokaiselle kiinnostustasi. Onko sinulla aikaisemmin ollut enemmän ystäviä ja sitten heitä on masennuksen vuoksi kaikonnut?
Kiitos kohteliaisuuksista! Koen itse itseni sosiaalisesti aika kömpelöksi. Ehkä sitten jotain osaan. Olen tietoisesti yrittänyt treenata. Joskus on tuntunut siltä, että sosiaalinen sulavuus on yhtä kuin teennäisyys, mutta olen jotenkin yrittänyt ja ehkä onnistunutkin myös yhdistämään rehellisyyttä ja sosiaalisuutta. Elämä ei varmasti riitä sosiaalisten taitojen oppimiseen, mutta joka päivä on tietysti mahdollista harjoitella - vaikka täällä verkossa. Minulla on ihan kohtuullisen paljon tuttavia, mutta tuttava ei tietenkään ole sama asia kuin ystävä. Olen aika varovainen päästämään ihmisiä lähelle itseäni. Ja kuten arvasit, masennus on myös loitontanut minua sekä tuttavapiireistä että muutamista ystävistäni. Joitakin suhteita olen jo ehtinyt ja jaksanut elvyttää, mutta paljon olisi vielä tehtävää sillä saralla. Ihmissuhteet myös muuttuvat elämän aikana. Koskaan ei tiedä, vaikka erkaantuminen johtaisi menetykseen...
Ja LonelyWolf, on meillä muillakin mennyt nimimerkit ja tarinat välillä sekaisin 🙂. Tässä turinaketjussa sekoilu on erityisen sallittua. Kaikki kun ollaan enemmän tai vähemmän masentuneita ja unohtelevaisia. Pääasia että harrastetaan tätä ajatusten vaihtoa ja pysytään silläkin tavalla elämänsyrjässä kiinni.