Rina kirjoitti 3.6.2016 19:13
Koska sulla oli edellisen kerran paniikkikohtaus, Lukossa? Varmasti pakkopysäytys (selän vuoksi) vaikuttaa psyykeeseen, just sen vuoksikin, että joutuu tinkimään suunnitelmistaan, ja että tulee epävarmuuden tunne.
En muista tarkkaan, mutta se oli noin 3-4 viikkoa sitten. En enää muista aihettakaan. Sitä edellisen kerran aiheen muistan - olin ystäväni seurassa. Selkäkipu on todella aiheuttanut mulle ahdistusta. Olen tuntenut itseni tosi avuttomaksi ja toisten avusta riippuvaiseksi. Ja huomaan myös nyt, kuinka riippuvainen olen sellaisista ahdistuksen hallintakeinoista kuin neulominen ja puuhaileminen. Olisi tosi hyvä, jos oppisin hillitsemään/hallitsemaan ahdistusta hengitys- ja mindfulnesskonsteilla, joita voisi käyttää myös esimerkiksi julkisissa tiloissa ns. näkymättömästi.
Rina kirjoitti 3.6.2016 19:13
Tajuan omalta osaltani, että sitä on sen verran hauras näennäisestä hyväolosta huolimatta, että helposti vastoinkäymiset suistaisivat pelon ja epävarmuuden inhottavaan tilaan. Se on se varhaislapsuuden saldo sellainen, ettei luota, että elämä kantaa. Vaikka se 75 %:sti on kantanut, niin pessimistin perätilassa vastoinkäyminen on odottavinaan joka hetki kulman takana.
Juuri näin! Olen itkenyt nyt joka päivä tämän selkäkivun aikana. Itkujen aiheena on ollut toivottomuus, avuttomuus, huonoudentunne, masentuneisuus, "aina minulle sattuu", "tämä selkä ei koskaan parane" jne. Eli vastoinkäyminen todellakin suisti minua takaisin sinne masennuksen alueelle, josta olin jo hieman päässyt pois.
Eilen tuli myös jälleen ahdistuskohtaus, mikä oli kuitenkin jännä. Eli koska en pysty kipeänäkään olla tekemättä mitään, olen käynyt läpi aiemmin mainitsemaani "hamstrausmateriaalia", jota olin kantanut varastosta asuntooni juuri ennen selän kipeytymistä. Laatikoita on paljon ja niistä paljastui loputon määrä materiaalia. Sain ahdistuskohtauksen materiaalin määrästä ja päässäni pyöri joitain absurdeja ajatuksia kuten "hukun tähän materiaan", "en koskaan selviä tästä". Tällä kerralla kuitenkin onnistuin sammuttamaan ahdistuskohtauksen toteamalla itselleni, että oikeasti materian määrä on rajallinen ja olin tuolloin jo loppusuoralla. Ahdistus laimeni ihanasti ja olin ylpeä siitä, että sain sen taltutettua. Ja kun olen saanut materiaa järjesteltyä epämääräisistä röykkiöistä siisteihin pinoihin, sen määräkin on vaikuttanut vähentyneen siedettäviin määriin. Ja olen pystynyt tekemään päätöksiä, mitä sille materialle tulen tekemään. Jos selkäni olisi terve, olisin jo pistänyt hösseliksi, mutta tällä selällä ei vielä voi muuta kuin vähän lajitella.
Tänä aamuna huomasin selkeästi paremman voinnin selässä! Kyllä tämä tästä. Tänään yritän ainakin vaihtaa lakanat ja kaupassa olisi ihana päästä käymään.
Uteliaisuus Rinan vieraiden kestitsemisen onnistumisesta on kova. Kelpasiko savustettu kakku? Entä läpäisivätkö koti ja puutarha vieraiden arvioivat katseet? Rina haikaili ainaislomaltaan lomalle. Voin kuvitella, ainaislomalaiselle syntyy tavallista korkeammat paineet huushollin ja puutarhan hoitamisesta, kun elämässä ei ole "mitään muuta". Siis tällaisia paineita voi tulla toistenkin suunnista, mutta ihan oman päänkin sisältä varmasti ihan riittävästi.