Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 27.05.2016 klo 09:27

Laamaton kirjoitti 27.5.2016 1:57
---
Ja jos asuu kerrostalossa niin kuin sinä, Desper, olis tosi tärkeää päästä välillä eroon siitä samasta ikuisesta maisemasta, vaikka siinä ei mitään vikaa sinänsä olisikaan.
---

En minä sanonut mitään siitä, millaisessa talossa asun ... 😀

Käyttäjä Rina kirjoittanut 27.05.2016 klo 09:54

Voi hitsi ja harmi tuota selkääsi, Lukossa ☹️. Pikaista paranemista sulle. Kireät lonkankoukistajat tosiaan aiheuttavat alaselän ongelmia, mutta kuten totesit: nyt niitä ei parane venytellä. Mulla oli aikanaan myös pahoja selkäongelmia, äh, kipu osaa olla tosi viheliäistä. Selkäkipuiselle suositellaan varovaista keskivartalon vahvistusta tuntemusten mukaan. Poikittainen vatsalihas (selän tukija) on usein heikko ja sen vahvistamiseksi voit maata tasaisella alustalla polvet koukussa 90 asteen kulmassa (jalat ovat siis ilmassa) ja vetää vatsalihaksilla napaa sisäänpäin samalla ilmaa ulospuhaltaen. Kuvittele olevasi kissa, joka oksentaa selällään 😉. Huomaat, että takapuoli pyrkii nousemaan ylös lattiasta. Toinen selkää vahvistava liike on lantion nosto ylös lattiasta (polvet koukussa, jalkapohjat lattiassa, kädet vartalon sivuilla kämmenpuoli ylöspäin. Nostetaan lantio ylös lattiasta, yläselkä jää lattiaan. Lantiosilta taisi olla liikkeen nimi. Tehdään toistoja. Kun selkä vahvistuu, tehdään vain yhdellä jalallla eli pidetään toinen jalka ilmassa koukussa.
Liikkuahan pitää selkäkivunkin aikana, jos kun vain pystyy. Varovainen pitää olla tottakai.Kai ne lääkärit suosittelee tulehduskipulääkettäkin, koska selkäsärky on tulehdustila.
Uskon, että selkäsärkysi on hallinnassa, varsinkin jos et ole satuttanut selkääsi äkillisesti. Jos se paikallistuu vain selän alueelle, niin toipuminen on nopeaa. Kun oireet vähenevät, niin tuo lonkankoukistajien venyttely on tosi tärkeää. Pyöräilessähän ne tahtovat vain kiristyä. Taas olen neuvomassa, mutta lämmöllä Lukossa, lämmöllä!
Olen kyllä lueskellut kerran päivässä tukinettiä 😀 vähän kuin päivän sanomia. Hengessä siis mukana🙂👍. Toisalta olen saanut viimeisen viikon aikana enemmän aikaan kuin koko keväänä🙂 ja olen tuntenut oloni hyvävoimaiseksi. Ei ole ahdistanut, eikä masentanut koko aikana. Kerran olin suuttunut ja raivostunut😎, olipa hieno tunne.Näin seuraavana yönä mielenkiintoisia uniakin.
Mukavaa kesää teille, voimia ja ilon pisaroita. Sulle Lukossa paljon lohtuhaleja ja virtuaalista lihasfascioiden hierontaa. 🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 27.05.2016 klo 11:26

Desper kirjoitti 26.5.2016 23:24

Noista harrastuksista vielä, Lukossa: miten äitienpäivälahjasukat onnistuivat? Mistä langasta neulot sukkia?
Tsemppiä käsitöihin!

Kiitos Desper! Äitienpäivälahjasukat onnistuivat hyvin. Annoinkin ne jo ja äiti oli aidosti ilahtunut. Suurimmaksi osaksi ilahtuminen johtui varmaan siitä, että minä osoitan mielenkiintoa ja taitoakin hänen rakkainta harrastusta kohtaan. Tein sukat Novitan Suomalaisesta sukkalangasta (jos muistan nimen oikein). Jatkossa neulon enemmän Novitan Seitsemää veljestä, jota ostin hyvästä tarjouksesta.

Sinun harrastuslistassa oli hyviä juttuja. Käsitöitä teen kyllä vähän tilkku- ja ompelutöitä. Myös kirjontaa harrastan vähän. Taidenäyttelyissä käyn myös. Ne usein piristävät ja/tai antavat ajattelemisen aihetta. Kasvion keräämistä olen joskus harkinnut. Googlasin myös eräänä päivänä joulukortteja. Luulen että askartelen sellaisia hyvissä ajoin.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 27.05.2016 klo 12:29

Ahtung! Mitä sitten tarkoittaakaan 😋 Komentooooo!

Täällä kärsitään samoista vaivoista. Eilen mulla oli vasen nilkka kipeä ja kävelin koko päivän. Tänään en meinannut sängystä selvitä ylös. Oikea lapa, niska, alaselkä ja jalat, oikeimmin jalkaterät vaivaa. Ja tänäänkin pitäisi jaksaa! ☹️

Minä venyttelen lonkankoukistajia, mutta auttaako se mitään? Eipä juuri.

Liiza2 erityistsempit tähän päivään ja muille tavalliset 🙂🌻 😋

Kirjoitan kun ehdin paremmin.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 27.05.2016 klo 18:18

Lukossa kirjoitti 27.5.2016 11:26

Kiitos Desper! Äitienpäivälahjasukat onnistuivat hyvin. Annoinkin ne jo ja äiti oli aidosti ilahtunut. Suurimmaksi osaksi ilahtuminen johtui varmaan siitä, että minä osoitan mielenkiintoa ja taitoakin hänen rakkainta harrastusta kohtaan. Tein sukat Novitan Suomalaisesta sukkalangasta (jos muistan nimen oikein). Jatkossa neulon enemmän Novitan Seitsemää veljestä, jota ostin hyvästä tarjouksesta.

Sinun harrastuslistassa oli hyviä juttuja. Käsitöitä teen kyllä vähän tilkku- ja ompelutöitä. Myös kirjontaa harrastan vähän. Taidenäyttelyissä käyn myös. Ne usein piristävät ja/tai antavat ajattelemisen aihetta. Kasvion keräämistä olen joskus harkinnut. Googlasin myös eräänä päivänä joulukortteja. Luulen että askartelen sellaisia hyvissä ajoin.

😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎

Käyttäjä Rina kirjoittanut 27.05.2016 klo 19:41

Mulla oli myös yläselkäkipuja (lavan tienoilla, käsiin säteilevää hermokipua ja niskasärkyä), mutta ne jäivät pois, kun aloin vahvistaa leveää selkälihasta ja niskan alaosan lihasta (ylä- ja alataljalla salilla). Ristiselkäkivut voivat johtua myös jumiutuneesta yläselästä, jolloin alaselän nikamat toimivat yliliikkuvina, jolloin aiheutuu kipua. Ei sulla, Pompula ehkä ehkä ole niitä kireitä lonkankoukistajia? Vaan kivut johtuisivat yläselän kireyksistä. Onko sulla mahdollisuutta käydä vaikka hierojalla, jos et halua salille mennä?
Jalkateräkipuja saattaisi helpottaa treeni yhdellä jalalla eli tasapainoittelu. Edellyttää tietty säännöllistä harjoittelua, että pienet lihakset alaraajoissa vahvistuvat. Itse taistelen tiettyjen, pysyvien kipujen kanssa myös, mutta voimaharjoittelu/ jumppa on auttanut valtavasti lisäämään fyysistä toimintakykyä. Raihnaisuus on toki kaveri kainalossa joka hetki, mutta fyysisessä suorituksessa en huomaa sitä. En olisi vielä viisi vuotta sitten voinut kuvitella, että jaksan vielä juosta metsässä ja hyppiä "ketterästi" juurakoiden yli polulla iässä, jossa moni ei jaksa juosta sataa metriä. En kirjoita tätä kehuakseni vaan kertoakseni, että tämä on mahdollista ainakin kaikille niille, jolla ei ole vakavaa sairautta. Aloittaminen on vaikeaa ja haastavaa- pahin vaihe. Mutta jos jaksaa sinnikkäästi jatkaa, niin palkinto on varma. Tiedän, että tämmöinen puhe kuullostaa kliseiseltä ja rasittavalta, mutta kun olen elävä esimerkki ihmisestä, joka on ollut fyysisesti ihan romuna, toinen jalka osin tunnottomana ja kuitenkin päässyt kuntoon, vaikka en ole liikunnallisesti lahjakas..Jos siis minä, niin muutkin kykenevät. Yksi parhaista asioista ikinä, tämä liikunta siis. Nyt saa heittää kivellä 😉.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 27.05.2016 klo 19:47

Liiza: Peukalot on kipeenä paljosta pitelemisestä. Toivon mukaan tutkimuksesi meni hyvin. Laita kuulumisiasi kun kerkeät.

Laamaton: Pahoittelut työrintaman kuulumisista. Kaksikymmentä vuotta on todella pitkä aika. Täytyy vain luottaa, että selviät. Minä se olin, joka kerrostalossa asun ja pelkään täällä hautuvani koko kesän. Onneksi asunto ei muutu helteelläkään saunaksi. Tuo ulos aurinkoon lähteminen on hyvä neuvo ja tuo "limsaa evääksi" myös. Eräällä opiskelukaverillani oli tapana pakastaa limsapullot ja ottaa ne sitten helteellä evääksi. Limsaa suli sopivaan tahtiin ja se oli taatusti kylmää. Jopa hiilihapot kestivät pakastuksen. Hän käytti puolentoista litran light cokiksia. Tulipa tämä nyt hyvin mieleen omaksikin muistutukseksi 🙂. Myyntionnea kirpparille. Minulta se jää nyt sitten väliin.

Rina: Kiitos empatiasta ja neuvoista. Selässäni on tosiaan synnynnäinen vika, joka räjähtää päälle oik.puol. lonkan koukistajan kiristyessä. Jos olisin käyttänyt personal traineria, hän olisi ehkä vahtinyt että kuukausien sohvannurkassa nyhjäämisen jälkeen vahvistan myös vatsa- ja selkälihaksia rääkkipyöräilyhuumani ohella tai ainakin venyttelen lonkan koukistajia. Puolentoista tunnin kovavauhtinen pyöräily on aika kova juttu masentuneelle sohvaperunalle. Typeryyden huipuksi roudasin painavia kirjalaatikoita (kirpputori-idea), vaikka selkä oli jo lähettänyt varoitussignaalit. Tilanteeni meni niin pahaksi, että olen vain maannut ja syönyt särky- ja lihasrelaksanttilääkkeitä maksimit sekä käyttänyt kylmägeelejä. Suihkuun en ole voinut mennä, koska en saa riisuttua/puettua. Sängystä nouseminen on kivulias ja pitkään kestävä operaatio. Tänä iltana on kuitenkin alkanut tuntua vähän paremmalta. Onneksi lepo auttaa. Uskon huomenna pääseväni kirpputorin sijasta suihkuun, jos paraneminen etenee kuten tänään. Voi Sylvi, mikä sotku! Mutta kyllä tämä tästä. Nyt jo uskallan sanoa, että olipa kerrassaan opetus. Ei liikuntaa turhaan kehoteta aloittamaan rauhallisesti. Pyöräily on kyllä ihana laji. Minun on vaan sitten pakko aloittaa tervanjuontia vastaavat vatsa- ja selkälihastreeni sekä venyttelyt. Kuulostipa Rina hyvältä, että olet ollut toimelias. Ja kiukunnutkin! Se tekee välillä hyvää.

Hyvää viikonloppua 🙂🌻!!!

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 27.05.2016 klo 19:56

Kiitos tsempeistä! Tähän päivään ei sopinut motto: kohti uusia pettymyksiä. Minä sain niin hyvää hoitoa sairaalassa, että yllätyin. Ja mikä parasta, olen terve🙂
Nyt jos levähtäisi hetken ja sitten taas kohti uusia haasteita ja mahdollisuuksia.

Kyllä nämä asiat kuitenkin pistää miettimään mikä elämässä on tärkeää, voisiko itsestään huolehtia vähän enemmän ja koittaa elää terveellisemmin.

Mukavaa viikonloppua kaikille
🌻🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 27.05.2016 klo 20:37

Olen pahalla tuulella. Pitikö sekin nyt tänne tulla kertomaan? Ei ole mitään erityistä syytä olla pahalla tuulella. Varmaan kerää PMS-oireita ja niin olen tässä muutamana päivänä huomioinut ilmettäni julkisissa liikennevälineissä. Se on kun olisin happaman silakan syönyt. Ärsyttää oma hapan naama! Aloin jo miettimään, että hymyilenkö koskaan.

Nyt tekisi mieli mennä nukkumaan ja huomenna sitten siivota hela dagen. Millähän kirkasteella sitä siivoisi happaman naaman?

Käyttäjä Laamaton kirjoittanut 28.05.2016 klo 00:27

Desper,

olin jostain aikaisemmasta viestistä saanut sellaisen käsityksen että sulla on kodin ikkunasta avarat tai korkealta avautuvat näkymät. Anteeksi väärinkäsitys!

Käyttäjä Ajanlapsi-70 kirjoittanut 28.05.2016 klo 10:22

Lääkityksen alasajoa. VOinti parantunut spontaanisti, vaikka lääkäri onkin vähän huolissaan psykoottisen manian puhkeamisesta. Puolet edistysaskelista johtunee itse lääkityksen vähentämisestä, puolet taas siitä että tämän jälkeen on ollu kaikenlaisia spontaaneja tunnetiloja ja kokemuksia, joidenka seurauksena koen olevani paljon enemmän sinut itseni kanssa kuin aikaisemmin. Ikään kuin olisi nähnyt itsensä peilistä ensimmäistä kertaa, sellaisena kuin todella on. Ei helppoa ollenkaan, mutta samalla helpointa mitä voi ikinä tapahtua.

Tupakista vieroittumista yritän, tällä kertaa nikotiinilaastarein. Jos vaan olis rahaa niin kävisin välittömästi ostamassa askin... Sähkötupakankin hajotin, jotten sortuisi siihen. Kadun sitä jo nyt, mutta yritän tällä kertaa kaikkeni - rahatalous on niin tiukka että tupakkarahoille olis todellakin muutakin käyttöä.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 28.05.2016 klo 12:16

Kolmas päivä sängyn pohjalla menossa. Nyt pääsen jo aika hyvin sänkyyn ja sängystä pois, mutta istuminen sattuu. Siis syömiset ja kahvin juomiset yms. hoituvat seisten. Tänään kyllä yritän suihkuun. Kotona on hirvittävän sotkuista. Tekisi hirveästi mieli siivota, mutta selkä ei vielä mahdollista sitä. Aika kuluu tosi hitaasti. On varmaan pakko yrittää lukea kirjoja.

Hienoa että Liiza oli saanut hyvää hoitoa! Minullekin on käynyt somaattisissa tutkimuksissa useamman kerran niin, että kohtelu on ollut asiantuntevaa, varmaotteista ja ystävällistä.

Nostan todella hattua Rinan kunnon kohennukselle! Liikunnan aloittaminen ei tosiaan ole helppoa ja erilaiset vaivat tekevät siitä vielä tuskaisempaa. Minulla tämä selkä on ollut koetinkivenä jo nuorena urheillessani. Iän myötä on tullut muutama muukin probleema. Joudun sulattelemaan ongelmiani nyt sängyn pohjalla, mutta halu pyörän selkään on suuri.

Pompulalle siivousintoa ja hymynpalautusta 🙂🙂👍🙂🌻☺️❤️🙂🎂!!!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 28.05.2016 klo 12:37

En minä tiedä onko mulla Rina niitä kireitä lonkankoukistajia, mutta venyttäessä tuntuu siltä, että ne on lukossa. Mulla on alaselässä ihan rikkinäistä kamaa, niin kai se yrittää tasapainottaa yläselällä, joka siten myös oireilee. Ei salille ja ei hierojalle, kokemusta on. Nyt ei ole jalkateräkipua. Olen joskus tasapainotellutkin. Nyt teen itselleni sopivaa jumppaa. En heitä kivellä, mutta tiedän kokemuksesta mikä auttaa, mikä ei.

Nyt kun sulla Lukossa sama tilanne, kun mulla hyvin usein, niin ymmärrät sen mun väsymyksen paremmin?

Hyvää viikonloppua kaikille ja hyvä, että Liiza2:n tutkimus meni hyvin ja tuloskin oli toivottava! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Rina kirjoittanut 28.05.2016 klo 13:23

Voi, miten hieno uutinen, Liiza2 🙂👍🙂🌻🌻🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 28.05.2016 klo 17:39

Pompula kirjoitti 28.5.2016 12:37
Nyt kun sulla Lukossa sama tilanne, kun mulla hyvin usein, niin ymmärrät sen mun väsymyksen paremmin?

Muistan sun maininneen somaattisista ongelmista, mutta olen tulkinnut sen oman navan kautta. Mullakin on siis useampi pitkäaikaissairaus, joita joudun hoitamaan, mutta ne eivät yleensä aiheuta kipua. Olin siis ajatellut sunkin tilanteen sellaiseksi, että sulla on joku kivuton pitkäaikaissairaus (esim. keliakia, diabetes). Nyt kuitenkin taidan paremmin ymmärtää, mistä on kyse. Voin kuvitella, että pitkään jatkuessaan kivut väsyttävät. Mä olen toistaiseksi ollut aika kärsimätön. Olisi virtaa tehdä asioita, mutta kun ei voi. Mun tila on onneksi jo jonkin verran parantunut. Kyllä tämä tästä. Sulla ei ilmeisesti ole samanlaista toivoa kipujen loppumisesta? 😑❓

Olen tehnyt yhden havainnon ja tunnustuksen itselleni. Nimittäin mulla on yksi pakkomielteinen toimintatapa. Asia on mulle melkoinen yllätys, vaikka olisihan mun pitänyt aiemmin tajuta oman toimintani älyttömyys. Haluan päästä eroon ko. toimintatavasta ja uskon sen olevan mahdollista. Vähän tässä joutuu kyllä omia jälkiään siivoamaan ja taloudellisesti tappioita nielemään. Outoa löytää sokeita pisteitä itsestään... 🙄