Mulla oli myös yläselkäkipuja (lavan tienoilla, käsiin säteilevää hermokipua ja niskasärkyä), mutta ne jäivät pois, kun aloin vahvistaa leveää selkälihasta ja niskan alaosan lihasta (ylä- ja alataljalla salilla). Ristiselkäkivut voivat johtua myös jumiutuneesta yläselästä, jolloin alaselän nikamat toimivat yliliikkuvina, jolloin aiheutuu kipua. Ei sulla, Pompula ehkä ehkä ole niitä kireitä lonkankoukistajia? Vaan kivut johtuisivat yläselän kireyksistä. Onko sulla mahdollisuutta käydä vaikka hierojalla, jos et halua salille mennä?
Jalkateräkipuja saattaisi helpottaa treeni yhdellä jalalla eli tasapainoittelu. Edellyttää tietty säännöllistä harjoittelua, että pienet lihakset alaraajoissa vahvistuvat. Itse taistelen tiettyjen, pysyvien kipujen kanssa myös, mutta voimaharjoittelu/ jumppa on auttanut valtavasti lisäämään fyysistä toimintakykyä. Raihnaisuus on toki kaveri kainalossa joka hetki, mutta fyysisessä suorituksessa en huomaa sitä. En olisi vielä viisi vuotta sitten voinut kuvitella, että jaksan vielä juosta metsässä ja hyppiä "ketterästi" juurakoiden yli polulla iässä, jossa moni ei jaksa juosta sataa metriä. En kirjoita tätä kehuakseni vaan kertoakseni, että tämä on mahdollista ainakin kaikille niille, jolla ei ole vakavaa sairautta. Aloittaminen on vaikeaa ja haastavaa- pahin vaihe. Mutta jos jaksaa sinnikkäästi jatkaa, niin palkinto on varma. Tiedän, että tämmöinen puhe kuullostaa kliseiseltä ja rasittavalta, mutta kun olen elävä esimerkki ihmisestä, joka on ollut fyysisesti ihan romuna, toinen jalka osin tunnottomana ja kuitenkin päässyt kuntoon, vaikka en ole liikunnallisesti lahjakas..Jos siis minä, niin muutkin kykenevät. Yksi parhaista asioista ikinä, tämä liikunta siis. Nyt saa heittää kivellä 😉.