Liiza2, ymmärrän sua tosi hyvin. Kyllä perheenäiti voi olla todella yksin, vaikka ne ihanat vekarat siinä onkin. Maahanmuuttajaperheenäidin tukihenkilön rooli vois sopia sulle hyvin, mikset vain laittaisi asioita rullaamaan? Sen kautta vois käydä läpi monia omia juttuja myöskin...
Oi rakkaat pitkäperjantainpitkästyjät noin muuten... olen monta kertaa miettinyt, mikä näissä virallisissa (kristillisissä) pyhissä niin ahdistaa. Lapsuudenkodissa armaan narskuäitini uhrina oli sellaiset sävelet, että jos joku kaveri kehtaa pyhänä soittaa (siis vanhanaikaiseen lankapuhelimeen), sitä ihmistä ei saa enää koskaan tavata. Varsinkin jouluna tämä pyhä yksityisyydenloukkaamattomuus oli kunniassaan, mutta myös pääsiäisenä. Oma perhe kai sitten nähtiin niin korkea-arvoisena ja muita parempana, ettei edes puhelu ollut sallittu. Tarkennan että kyse ei ollut lestadiolaisperheestä, vaikka siltä voi kuulostaakin. Meitä oli vain 3 sisarusta, minä ja ne kaksi hyvää.
Lisäksi oli ehdottomasti kielletty lukemasta romaaneja, koska ne olivat kaiken pahan alku ja juuri. Elleivät sitä sitten olleet käsityöt, joihin sortumisesta rangaistiin Jumalan vihalla - ne olivat kiellettyjä (siis tämä ei nyt suoranaisesti liity pääsiäiseen, mutta on sukua sille) joulunpyhinä siksi, että olivat työtä, ja työn tekeminen oli jostain hämärästä syystä kiellettyä pyhäpäivinä (mulle ne oli pelkkää iloa vain, ja ilokin taisi olla kiellettyä). Jäin kerran kiinni sukan neulomisesta tapaninpäivänä ja tuomittiin alimpaan helvettiin. Piti syödä juuri niin monta suullista juuri määrättyä ruokaa, että varmasti tiesi tulleensa kuritetuksi ja hallituksi.
Mutsi vielä yritti tyrkyttää mulla jotain täyspitkää, mustaa körttihametta pidettäväksi noista pyhistä pyhimpinä (pitkäperjantaina)... ziisus... miten hulluksi voi ihminen tulla? Kai pitäisi ymmärtää huutolaistyttöä, jonka elämänopit on peräisin 1800-luvulla eläneeltä mummolta? En suostu uskomaan, että hyvyys ja pahuus olisivat jotenkin aikasidonnaisia. On olemassa hyviä ja pahoja ihmisiä riippumatta siitä millä aikakaudella ovat eläneet. Totta kai hänen elämänsä on ollut yhtä helvettiä nuoruudessa, mutta aikuisena olisi ollut muunlaisiakin mahdollisuuksia. Kuten jo aikaisemmin totesin, olen tehnyt kaikkeni ollakseni jatkamatta perinnettä...
Ja aah, kirjat... ellei kirjoja ja etenkin kirjastoa olisi ollut, en varmaankaan olisi selvinnyt aikuisikään saakka hengissä. Nykyisin näyttää olevan niin, että kirjastot ovat tummaihoisten nuorten miesten biljardisaleja, nettihalleja ja kokoontumispaikkoja, mutta vielä 70- ja 80-luvuillakin niissä piti oikeasti olla hiljaa ja keskittyä kirjojen tutkimiseen. Rakastin kirjastoja ja kirjoja ja vietin niissä paljon aikaa. Oli ihanaa tutustua muihin maailmoihin ja kieliin! Pääsin itsekin kirjastoon töihin jo 17-vuotiaana... nykyään tunnen, että kirjastot on menetetty ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. En oikein uskalla edes mennä sisään, siellä on mustaihoisten aggressiot ilmapiirissä, meteliä ja tönimistä. Hyikkis.
Eksyin aiheesta!
Hyvää lankalauantaita kaikille, sukkasunnuntain odotuksessa 🙂🌻