Hei kaikille!
On tosiaan ihanaa, että meitä on tässä tälläinen porukka. Mahtavaa tulla ymmärretyksi sen sijaan että muut vain vähättelis tai olis epäuskoisia...
Olen Rinan kanssa samaa mieltä siitä, että aikuinen on vastuussa itsestään (vaikka lievensitkin ettei voimat aina riitä jne.). Olen tavannut ihmisiä, jotka on tehneet itsestään jollain tavalla "ikuisen" uhrin vailla toivoa eteenpäin pääsemisestä. En tarkoita tässä ketään teistä! Jotenkin vain tuntuu, että aivan samoin kuin sairauksienkin kohdalla, uhrina pitäytyminen voi joskus tarjota niin paljon hyötyä (esim. myötätunnon tai muun huomion saamisessa, jota muuten jäisi vaille), ettei itsensä kanssa ole motivaatiota tehdä niin paljon työtä kuin vaadittaisiin. Huomaan tätä luovutusmielialaa useimmin hieman vanhemmissa, eläkeikäisissä ihmisissä, mutta varmasti sitä on muissakin ikäluokissa. Oma identiteetti voi rakentua esim. just kroonisen sairauden varaan niin suuressa määrin, että lauseet aloitetaan tyyliin "me reumaatikot" tai "kun minulla on tämä perustauti, niin en voi..." tai esitellään itsensä sairauden nimellä vähän niinkuin gyne voisi luetella päiväohjelmaansa, että aamusta on ensin pari loppuvaiheen raskautta, sitten hiivatulehdus ja alkava endometrioosi. Vaikka kyseessä on ihmiset!
That said, tiedän varsin hyvin omakohtaisestikin millaista on yrittää sen kuuluisan paronin tavoin nostaa itse itsensä suosta niskaotteella 🙂 Asiat on monimutkaisia, eikä elämä tosiaan koskaan mustavalkoista. Juuri sitä tarkoitin muuten sanoessani että Viljamaan kirjassa kuvatut asiat vastaa mun elämää 60-prosenttisesti. Eli vaikka jossain kirjoituksessani totesinkin äitini olevan "täysi" narsisti, en oikeasti voi uskoa että monellakaan ihmisellä tunnusmerkistö ihan täysin täyttyy. Ihmisissä on monenlaisia puolia, niin hyviä kuin huonojakin.
Aa Lukkis nyt ymmärrän mitä tarkoitat sillä ihmisten parissa olemisen vaikeudella. Se liittyy enemmän tämänhetkisiin voimiin ja herkkyystilanteeseen kuin peruspersoonallisuuteesi. Varsin ymmärrettävää ja kuulostaa siltä, että tilanne voi hyvinkin kääntyä parempaan koska vain! Hienoa!
Vielä siitä narsismista (sori Pompula!), että olen onnistunut tukahduttamaan oman tietoisuuteni ongelman todellisesta luonteesta niin pitkään, että olen vasta tässä iässä (50+) pääsemässä siitä kuuluisasta denial-vaiheesta eteenpäin ja saavuttamassa omaa mielenrauhaa. Miten sitä kuvailis... jos alkutilanne on se, että sitä on pimeässä silmät kiinni niin olen nyt siinä kohdassa, missä valot kyllä on jo syttyneet ja tiedän sen, mutta en ole vielä uskaltanut avata silmiä. Sen vuoksi jankutan tästä narsistiaiheesta juuri nyt. Eikä välien katkaisemisesta ole kulunut vuottakaan. En voi vieläkään uskoa kaikkea todeksi, vaikka varsin hyvin tiedän syvällä sisimmässä, että näin on ja kroppakin jo ilmoittaa oman mielipiteensä... Viljamaakin toteaa, että jotkut fiksut murroikäiset onnistuvat kapinassaan (joka leimataan teinien temppuiluksi) irtautumaan sairaasta vanhemmastaan niin hyvin, että kykenevät luomaan ihan mukiinmenevän tulevaisuuden. Muistan kyllä väittäneeni vastaan, mutta taisin kuitenkin luovuttaa jossain vaiheessa. No ratkaisuna oli pako toiselle paikkakunnalle. Itse asiassa mun ihana isäni lähetti mut turvaan edes multa lupaa kysymättä. Se oli varmasti oikea ratkaisu ja saattoi pelastaa koko tulevaisuuteni! Muutenkin miessuhteet on aina olleet mulle hyviä kokemuksia ja tarjonneet turvaa ja lohdutusta. Ehkä just siks että faija oli niin lämmin ihminen...
Nonih, nyt saa turinat riittää hetkeksi! Mukavaa tiistaipäivää kaikille!!🙂