Kun uni ei vaan tule, niin nämä uniasiat mietityttävät.
En tiedä tuliko katsottua scifileffoja liian nuorena, mutta kaikkein kammottavimmat painajaiset liittyvät aina jonkinlaiseen määrittelemättömään uhkaan. Siis sellaiseen, jonka ymmärtämiseen ei ihmisaivot riitä tai joka on jollain lailla yyberglobaali, koko ihmiskuntaa uhkaava tai vieläkin laajempi ja samalla käsittämätön. Just niin kuin nämä alien-systeemit ja muut, mikä tv-sarja se olikaan jossa oli se nainen avaruusaluksineen ja oli hyvin ystävällinen vaikka todellisuudessa jokin varsin epäilyttävillä tarkoitusperillä varustettu lisko kavereineen yms.
Uskon, että tuollaiset painajaiset liittyvät siihen, että on tosiaan olemassa käsittämättömiä asioita. Jollain tasolla sen kai ymmärtää ja tuntematon herättää (ihmis)luonnollisesti aina ensimmäiseksi pelkoa. Yksilötasolla vois olla kyse siitä, ettei v***u yhtään tiedä mikä itseä vaivaa perimmiltään ja onhan se helvetin pelottavaa. Mikä mussa on oikeesti vikana?
Tälläisesta unesta kun säpsähtää hereille, on pitkän aikaa pelokas olo. Tietokoneen lepovalokin voi näyttää vaaralliselta.
Toinen tyypillinen painajainen lapsuudessani oli kulkeminen tuntemattoman kaupungin kaduilla. Aurinko paistoi, oli ihana kesäpäivä, autoja oli pysäköityinä katujen varteen ja kaikki oli hyvin. Paitsi että missään ei ollut ristin sielua ja olin täysin eksyksissä.
Eli koin olevani täysin yksin... kaikki näytti olevan hyvin, mutta todellisuudessa mulla ei ollut yhtään ketään... näin olen sen järkeillyt.
Sitten ne hyökyaaltounet, ihan kuin olis tsunami iskenyt Suomessa. Taivaanrantaan nousi tummansininen vesimassa, joka laskeutuessaan murskasi, tukehdutti ja tappoi. Näitä unia näin paljon 60- ja 70-luvuilla.
Jollain lailla edellisen vastakohta kai voisi olla se vakipainajainen, jossa pyöräilen kesäpäivänä tyyliin "lallalallalaa" ja yhtäkkiä edessä onkin viidensadan metrin pudotus, siis tie laskeutuu pystysuoraan. Eikä olla edes vuoristossa... hipheijaa tosi kivaa...
Tylsimmästä päästä painajaisia on se, jossa olen juuri valmistumassa unelmieni ammattiin, mutta sitten koulun reksi vetää mut hihasta sivummalle ja sanoo, että kuule sulla on kaikki matikan kurssit suorittamatta, joten et voi saada tutkintotodistusta. Hemmetti! Tämä juontaa juurensa siitä, että mut pakotettiin ottamaan lukiossa pitkä matematiikka, jota inhosin ja vielä käymään yksityistunneilla (jota yllätys yllätys inhosin vieläkin enemmän).... näitä painajaisia olen nähnyt kohta 40 vuotta.
Ihmismieli on monimutkainen ja pahimmillaan niin sekava kaaos, että sen kanssa on vaikea tulla toimeen. Höh! Illalla viimeks oli paniikkia, en kuullut enkä nähnyt kunnolla ja oli tosi pelokas olo vaikka olin kotona... Huomaan, että kirjoittelen tänne ihan muina naisina ikäänkuin mulla olis kaikki hyvin, mutta melkein puolet ajasta on kuitenkin ahdistus, masennus tai paniikki. En tahdo antaa niille prkl periksi!! Joten yritän sivuuttaa ne jotenkin...
Osittain on kyse myös siitä, että on aina ollut pakko teeskennellä että kaikki on hyvin ja että kenenkään ei tarvii musta olla huolissaan/huolehtia, pärjään kyllä. Vaikka en pärjää ollenkaan. Valevahvuus on varmaan oma tautinsa jotenkin...
Kello löi jo viisi, lapset herätkää... yritän nukkumista...
hyviä huomenia kaikille!