Pompula!
Meille löytyi toinenkin yhteinen tekijä (niiden äitijuttujen lisäksi): ahdistus-paniikki. Mulle on käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana usein niin, että totaalinen kuolemanpelko on iskenyt kesken lenkin.
Ette usko, miten ällistynyt on noutaja-merkkinen hauva, kun emäntä lähtee ensin pirteänä sitä lenkittämään ja säntää sitten parin sadan metrin päästä paniikissa takaisin kotiin. Pakko päästä ovesta sisään, ettei kukaan näe miten henki ei kulje, oksettaa, pelottaa ja tuntuu, että lyykistyy juuri maahan mahalleen...
Piski on että "en ehtinyt tehdä edes ykköstä" 😀
Sama paniikki iskee toki myös kaupassa (Espoon Ikeassa oli aikoinaan alakerran lattia hieman vino ja siinä kohtaa niiden v***n pannujen ja kattiloiden kohdalla iski joka jumalan kerta ihan hirvee ahdistus ja pakokauhu. Prisman maitohylly on myös ilmiselvästi kirottu). Kurkkuun ilmaantuu jokin hirveän suuri pallo, joka estää hengittämisen ja nielemisen, ja kämmenet puutuu.
Myös kahvikuppineuroosista on muutama kokemus. Vallan vattumaista, kun ristiäisissä ei voi noutopöydästä mitään hakea ja jos joku muu hakee, ei pysty esim. juomaan kahvikupista ilman pilliä, eikä niitä prkleen pillejä ole tarjolla, eikä kehtaiskaan...
Pahinta on kuitenkin se, että paniikki voi iskeä myös kotisohvalla tai illalla nukkumaan mennessä. Siinä ei levosta tai muusta rauhoittumisesta oikein voi toivoa apua...
Ja juuh.... serotoniinin takaisinoton estäjät on kokeiltu ja ne on kuin sokeripaloja söis, ei mitään vaikutusta. Olis ihana ottaa niitä bentsoja, ne varmaan rauhoittais, mutta en halua tulla riippuvaiseksi. Ja olen kestänyt tätä scheissea jo niin kauan, että kun kuluu vielä yhtä pitkä aika, pääsen jo ikänikin puolesta varmaan lepopaikkaan six feet under... terapiassakin on käyty... sitä paitsi kaikkeen tottuu ja joskus on hyviäkin päiviä että uskaltaa lähteä rauhallisin mielin vaikka ruokakauppaan. Alkoholi on ihan ok tyynnyttäjä, siitä on tullut mulle tärkeä apu. Maksa tietty huutaa hoosiannaa...