Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2017 klo 11:23

Rina jo siivosi vaatekaappinsa ja Pompulakin on ilmeisesti käynyt läpi vaatteitaan. Minä en ole vielä vaatteisiin uskaltanut kajota ja hyvin nuo muut rojut minua ovat vielä työllistäneetkin. Olen kuitenkin jo alkanut hieman lähestyä vaatteita lukemalla aiheesta. KonMari-metodissahan käsketään aloittamaan tavaroiden karsiminen vaatteista. Näin moni tuntuu tekevänkin. Iloa tuottavat vaatteet, jotka säilytetään, pitäisi säilyttää tietyllä tavalla pystyviikattuina tai henkarissa. En ota kantaa näihin ohjeisiin, koska en ole itsekään niitä toteuttanut. Olen vaan huomannut, että moni vaatteensa marittanut on marituksen jälkeen alkanut seurata Kapselivaatekaapin ideaa tai 333-projektia. On olemassa muitakin vaatekaapin sisältöä raamittavia ohjeistuksia, joiden avulla pyritään ylläpitämään käytännöllistä, mukavaa, toimivaa ja kuitenkin melko niukkaa vaatekaappia. En tiedä, etenenkö ikinä tuonne asti, mutta on ollut kiinnostava lukea noita juttuja.

Sekä Kapselivaatekaapin että 333-projektin syntymaana on Yhdysvallat. Eilisen HS:n jutun mukaan yhdysvaltalaiset ostavat vuodessa keskimäärin 68 vaatetta. Molemmat mainitut vaatekaapin koostamisohjeet pyrkivät huomattavasti pienempään vaatemäärään, jota kuitenkin käytettäisiin aktiivisesti ja vaatteet olisivat paitsi omistajalleen miellyttäviä myös laadukkaita. Rinalla ja minulla ainakin oli se ongelma, että vaatekaappi on täynnä kaikkea, mutta vain muutamat vaatekappaleet ovat käytössä. Nuo mainitut vaatetusopit tähtäävät siihen, että vaatekaapin sisältöä käytetään monipuolisesti, eikä vaatekaapissa ole sellaisia vaatteita, joita ei käytetä. Tällaisen vaatekaapin koostaminen tuntuu herättävän ihmisille luonnostaan kysymyksiä vaatteiden laadusta, materiaaleista, eettisyydestä, huoltamisesta jne. On mukavaa, että keskustellaan tavaroiden laadusta ja huoltamisesta. Minäkin tajusin yhden vaatemateriaaleihin liittyvän tosiasian käydyistä keskusteluista. Esimerkkinä laadusta mainittakoon yksi vaatekappale, jota olen käyttänyt paljon niinä 20 vuotena kun olen sen omistanut. Edelleen sitä sekä viime vuonna että tänä vuonna on luultu uudeksi vaatteeksi. Käytössäni on myös yhdet lempikorkokengät 20 vuoden takaa, reppu 1990-luvulta jne. Vaelluskengät ovat myös parikymmentä vuotta vanhat ja paljon elämää nähneet, mutta ne pitäisi uusia. Vaatekaapeissani on kuitenkin myös paljon ns. roskaa, joten kiitettävää arvosanaa en kaapistani saa.

Noista kahdesta vaatekaappiteoriasta 333-projekti vaikuttaa näin etukäteen ajateltuna paremmin minulle sopivalta. Sen kriteereissä myös sanottiin, että sitä saa soveltaa omiin tarpeisiinsa sopivaksi. En kyllä tiedä, lähdenkö seuraamaan sitäkään oppia, mutta on mukavaa, että ohjenuoria on tarjolla. Olisi kiva kuulla, mitä esimerkiksi Rina ajattelee tällaisista vaatetusopeista. Vaikuttavatko ne järkeviltä vai hömpötykseltä?

Vaatteisiin en siis raivauksessani ole vielä edennyt, mutta muita sortimentteja karsin eilenkin ja aion karsia tänään lisää. Olen päättänyt vihdoin päästää irti noin 15 vuotta vanhoista esineistä, jotka aikoinaan hankin tiettyyn elämäntilanteeseen. Ne muistuttavat vanhasta yllättävän voimakkaasti. Liiankin voimakkaasti mieleen tunkevat ne menneisyyden ihmiset, joita silloin elämääni kuului. Ihana päästä niistä eroon. Ne täytyy vielä kaiken lisäksi pilkkoa jätteisiin toimittamista varten. Yllättävän terapeuttista pilkkoa/rikkoa vanhoja rojuja 😀😋😉.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 26.02.2017 klo 12:57

Tänään jäikin nyt mätsärit väliin, koska nuoremman koiran rokotustodistus on hukassa. Voishan sitä kyllä mennä vanhemman koiran kanssa, mutta en tiiä ehtiskö sitä enään, koska ilmoittautuminen on alkanut jo 12.30 ja kehät pyörähtävät/pyörähtivät käyntiin klo: 13.00.

Lisäksi on taas ihana keli, joten taidan tyytyä tältä päivältä taas lenkkeilyyn koirien kanssa.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 27.02.2017 klo 12:43

Tänää taidan antaa koirille huilipäivän, koska hyvähän niittenkin on välillä saada palautua pitkien lenkkien jälkeen.

Lisäksi tänää on illasta ratsastustunti.
Aattelin myös iltapäivästä ennen tallille lähtöä käydä kahdessa kaupassa.

Vähä muuten harmi että tänää olis avoin chat, mut en pääse siihen kun olen silloin just tallilla.

Ois saanut avoin chatti olla ennemmin ens maanantaina, koska silloin olisin itsekkin päässyt chattiin.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 27.02.2017 klo 13:12

Moi kaikille, se on uusi viikko taas käynnissä. Tällä viikolla mulla olis aikaa käydä jossain kulttuurinkin parissa. Hommien suhteen odottelen edelleen sitä yhtä kirjettä ja useampia sähköposteja, jotta pääsen jatkamaan. Jotain pikkujuttuja voin kyllä tehdä jo nytkin sekä varsinkin sitä siivousurakkaa voin tietenkin milloin tahansa edistää.

Tuli muuten mieleen, että käytättekö te somea? Jos käytätte, niin mitä sovelluksia? Mitä mieltä ylipäätään olette somesta? Mä olen mukana Facebookissa ja LinkedIn:ssä. Instagramia olen harkinnut, Twitteriä en niinkään. Olen kyllä hyvin "hiljainen" siellä. Lähinnä seuraan joidenkin muiden juttuja, enkä niitäkään kovin aktiivisesti. Joihinkin ryhmiin kuulun ja ne olen huomannut usein hyödyllisiksi.

Olen taas itselleni tyypillisessä tilanteessa: Menossa tapaamiseen, josta saatan myöhästyä. Olen kova myöhästelemään 😳...

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 27.02.2017 klo 15:03

Ei elonmerkkejä täällä? Olen julkisessa kulkuneuvossa ja täällä puhutaan montaa kieltä. Minulla on orastava matkakuume. Olikos Rina jo varannut matkan jonnekin sen persoonaltaan erilaisen matkaseuralaisen kanssa? Vai muistanko väärin?

Tekisi myös mieli kulttuurin pariin, mutta pelkään taas takertuvani sohvatyynyihin 😟. Tänään museot ovat kiinni. Täytyisi oikein katsoa menovinkeistä mitä nyt on meneillään.

Ja sitten taas matkani jatkuu...

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 27.02.2017 klo 21:43

Mä käytän facebookkia, mut en siel itse ole kovin aktiivinen. Mitä nyt välillä lisäilen koirista kuvia..

Tänää tuli käytyä neljässä kaupassa eli Lidl, Citymarket, S-Market ja Prisma.
Mut vain Lidlistä ja Prismasta tuli tehtyä ostoksia.

Lisäksi tänää oli tunti ja oli iha mukava tunti, vaikka tunnilla oli 6ks tyly tyyppi ja tehtävä oli vähä huono.
Mut pikku heppa jolla menin, niin oli tosi mukava.
Olis kiva mennä torstaina uudestaan samal hepal.

Nii, huomenna olis taas fysioterapeutti..mut vähä tylsä kyl mennä fyssariin ku alkoi ne naisten vaivat..

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 28.02.2017 klo 00:05

Etkös sinä Lukossa ollut kovinkin täsmällinen, vai oliko se Rina? Kyllä, Rina ainakin on ja Lukossa sellainen keskitien kävijä tässä asiassa, kuten itsekin.

Täällä on pyyhkinyt ahdistuksen hirmumyrsky, että heikompaa heikottaa 😋 Kamalaa tämä kevään tulo! Ulos pyrkiminen ahdistaa. Ei meinaa saada tossua oviaukon ulkopuolelle. Sitten kaatuu seinät ja vähän muutakin. Ajatus ei kulje. Ei kulje nyt mikään.

Ihan sama oletko vanha, vai nuori. Yhtä hyvin/huonosti voit eläimestäsi pitää huolta.

Pitää taas tankata kahvia, että ei vaan uni liian aikaisin tule ja ettei vain ahdistaisi 😎 Saatoin juoda tänään myös teetä. Saatoin ottaa useampana päivänä ahdistuslääkkeen.

Eipä täällä muuta. Prismassa taisi olla mustaa multaa. Saatoin väärinkin nähdä. Joko on Rina, sormet mullassa?

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 28.02.2017 klo 11:27

Pompula: En ole koskaan ollut täsmällinen, vaan pikemminkin krooninen myöhästelijä. Ajoissa oleminen ei tule minulta lainkaan itsestään, vaan joudun kauheasti näkemään vaivaa sen eteen. Häpeän kyllä myöhästymisiäni ja ne aiheuttavat minulle ahdistusta. Rina taisi tosiaan olla täsmällinen tyyppi. Kurjaa, jos ahdistus on löytänyt tiensä luoksesi. Kevät on joillekin hankalaa aikaa. Minunkin viime kevät oli hankalaa, mutta nyt on jo siihen verrattuna kevyttä tämä oleminen. Tosin monet asiat ahdistuttaa. Eilen tuli se pitkään odottamani kirje ja nyt sitten ahdistaa sen avaaminen. En ole sitä vielä avannut, mutta se olisi kai tämän päivän päätehtävä. Kirje on siis paksu nippu paperia. Jännää, että tankkaat kahvia, ettei ahdistaisi. Minulla menee pikemminkin niin, että jos juon liikaa kofeiinijuomia, niin alkaa ahdistaa. Minun täytyisi jaksaa käydä ostamassa pari uutta kukkaruukkua ja tietenkin multaa ennen kuin pääsen vaihtamaan multia. Multien vaihto taitaa tänä vuonna olla vähän pienempi urakka kuin viime vuonna. Kiva kun pistäytyit taas täällä. Tule useamminkin, jos vaan ehdit.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 28.02.2017 klo 11:30

Delffi: Kiva kuulla, että käytät Facebookia. Onhan sekin yksi tapa olla yhteydessä toisiin ihmisiin. Pidätkö sitä kautta yhteyttä esimerkiksi sukulaisiisi? Minäkään en kauheasti tykkää, jos on hieronta tai fyssari silloin kun on menkat. Niin vain välillä käy. Onko fysioterapiasta muuten ollut tähän mennessä apua? Toivottavasti saat torstaina kivan hepan.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 28.02.2017 klo 11:55

Aiottekohan te Rina ja Pompula laittaa tänä keväänä siemeniä kasvamaan? Minä olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta viime vuonna ne siemenistä kasvatetut kukat olivat kaikista ihanimpia. Minulla oli siis ostokukkiakin viime vuonna. Tänä vuonna olen suunnitellut laittavani jopa vähän enemmän kukkia, mutta mietin päädynkö ostamaan kaikki kukat. Siemenistä kasvattaminen olisi kyllä ihana kevätprojekti, mutta minulla on niin paljon muuta kevätprojektia ja lisäksi joudun olemaan pois kotoa kevään aikana. Eniten siis pelkään, että taimeni kuolisivat poissaolojeni aikana 😞.

Tänään saadaan eräällä kurssilla taas uudet tehtävät. Selvisin edellisistä. Aika paljon minun aikaa kuluu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Väliaikoina yritän mm. edistää tuota romuralliani. Nytkin on kahdeksan kirjalaatikkoa, jotka minun pitäisi käydä karsien läpi. Nurkkiin on myös kertynyt monta pussia, jotka pitäisi viedä sinne minne ne ovat menossa. Se tavaroiden pois vieminen on minulle kaikkein raskain vaihe. Ikäänkuin tyrkyttäisin toisille omia roskiani, vaikka olen kyllä tarkkaan valinnut materiaalin ja etukäteen kysynyt, että haluavatko he ottaa ko. tavaroita vastaan.

Olisi kauheasti rahareikiä tänä keväänä 🙄. Tämä KonMari-hullutus on saanut minut kaipaamaan paria uutta huonekalua ja muutamia pienempiä sisustusjuttuja. Toisaalta haluaisin myös pari uutta elektronista vempelettä ja sitten minulla on vähän matkakuumettakin. Täytyy varmaan ihan laskeskella budjettia.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 28.02.2017 klo 13:34

Hei, en ole kirjoitellut, kun miehellä on influenssa ja on ollut kovin kipeä. Olen yrittänyt hoidella, vienyt lääkäriin ja keittänyt ruokaa ja kuumaa juomaa. Lenkillekään en ole mennyt, kun miesflunssaa liikkeellä...En ole laittanut siemeniä multaan, mutta pölyjä olen jatkuvasti pyyhinyt , että limaisen olisi helpompi hengittää. En ole ehtinyt ahdistumaan itse ollenkaan, mutta mies on välillä hyppimässä seinille, kun ei ole saanut nukuttua. Palasin Mirtazapiinin yöuneni varmistamiseksi. Huolissani olen ollut, mutta ei ahdista ei. Ootan kevättä, voi miten ootankin sitä. Voikaa, kirjoitelkaa.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 01.03.2017 klo 12:10

Joo, Rina, jos teille on iskenyt miesflunssa niin ei sun auta kuin hoivata vaan. Paranemista sinne ja toivottavasti säästyt itse taudilta.

Nyt mulla on TAAS se tilanne, että kohta saan rynnätä kiireessä ja lopulta myöhästyn kutenkin pikkuisen määränpäästä. Kirjoitan tätä viestiä odotellessani erään jutun valmistumista.

Pitäisi myös tehdä päätös illan suhteen. Menisikö sitä erääseen paikkaan, jonne pitäisi vähän niinkuin mennä vai lintsaisiko sieltä, kun ei sanktiota ole paljon tiedossa muuten kuin sosiaalisen paheksunnan merkeissä. Ehkä menen, ehkä en 🙄...

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 01.03.2017 klo 13:02

Mun rinnassa tuntuu ikäviä tuntemuksia. Ne tuntuu sydänperäisiltä (mulla on pitkäaikaissairaus ja siihen lääkitys, sydämessä on todettu vähän häikkää). Pitkään aikaan ei ole ollut tuollaisia. Kävin normaalisti kontrollilabrassa, mutta en ole saanut vielä tuloksia. En kaipaisi mitään normaalista raskaampia terveyskremppoja tälle keväälle. Toivottavasti sellaisia ei tulekaan.

Nyt on taas paljon hommaa. Eilen tuli kurssin viikkotehtävät ja ne näytti aika vaativilta. Lisäksi tosiaan se odottamani kirjeposti tuli kuten myös odottamani sähköposti. Niihin täytyisi vastata, mihin tarvitsen juristinkin apua. Myös yhden muun kiireisen kirjeen sain. Itse asiassa hommia on nyt hirveästi. Haen myös rahoitusta yhteen pikkujuttuun, mihin täytyy laatia pari asiakirjaa.

Eilen "konmaritin" sosiaalista mediaani eli siivosin kaverilistoja ja uutisia. Tarkoitus olisi vähä herätellä itseä eloon somenkin puolella joskaan en ole koskaan ollut mikään erityisen aktiivinen somessa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.03.2017 klo 13:22

tyttö toi mökiltä sunnuntaina pari kuukausimansikan juttua. Saa siemenestä kasvattaa. Pitäis purkin pohjalle keksiä alunen, ni sitten voi kasvattaa vasta. Hän niin toivoo että saisi omia mansikoita 😉

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 01.03.2017 klo 13:40

Tänään olikin vähän tylsähkö päivä Pesulalla, kun ei oikein ollut hommia.
Mitä nyt pyykin lajittelua, pölyjen pyyhkimistä ja ikkunoitten pesua.
Saa nähä millainen huominen päivä sit on, kun ei oikein ole mitä odottaa (paitsi ratsastusunti)..
Koska yksilövalmentaja kävikin jo tänään, mut eipä me poristu kuin ehkä joku 5-10 min ja seuraavan kerran näenkin hänet vasta 2 viikon päästä.

Mut jospa sitten 2 viikon päästä olis kunnon palaveri.

Mut joo.. tylsä keli ulkona, kun pyryttää lunta koko päivän. Aattelin kyllä iltapäivästä käydä kaupassa. Lisäksi pitää katsoa, jos kävis nuoremman koiran kans illasta sit lenkillä, jos iltaan mennessä lumisade vähän laantuis,

Ei nimittäin viittis koko loppupäivää olla sisällä koneen ääressä, koska se ei oo selälle oikein hyväksi eli selän pitäis saada vähän liikettä.