Rina kirjoitti 23.2.2017 10:32
Heititpä mielenkiintoisen kysymyksen, Pompula. Mullahan on huono kasvomuisti, mutta se saattaa johtua siitä, että välttelen jossain määrin katsomasta ihmisten kasvoja ja toisaalta: keskityn niin paljon ilmeisiin ja toisen kehonkieleen, että varsinaiset kasvonpiirteet jäävät tunnistamatta. Havaitsen herkästi kiukkuisuuden, inhon, halveksunnan ja hermostuneisuuden- eleistä siis, vaikka toinen esittäisi puheissaan jotakin muuta. Olen kuin paviaanilauman pohjimmainen, joka väistää kauemmas, kun alfapaviaanin otsa rypistyy tai kulmahammas vähän näkyy. Psykopaatin tunnistaa helposti silmistä (katsokaa vaikka sarjamurhaajien kuvia).
Kurjempi juttu, Pompula, jos olet joutunut pettymään ystäviisi. Mietin, onko sulla taipumusta hakeutua sellaisten ihmisten luo, joilla on narsistista käytöstä. Mä nimittäin jossakin vaiheessa ihastuin etäisiltä ja kylmiltä tuntuviin miehiin: ehkä toistaakseni lapsuuden kuviota ja saadakseni ikään kuin uuden mahdollisuuden muuttaa menneisyyttä.
Ihan sitä samaa tarkoitin, kasvojen ilmeiden ja eleiden lukemista ja ennakointia. Lyhensin sen vaan kasvoiksi. Musta tuntuu, että mulla on joskus ollut sitä taipumusta, mutta nykyisin tuntuu, että narsistit hakeutuu mun seuraan. Yleensä tuttavuus jää lyhyeksi. Se henkilö ei ollut niin läheltä otetussa kuvassa, että silmät olisi tulleet esiin. Tai voihan se olla, että olen nähnyt sellaisenkin kuvan. Meillä narsistit ja psykopaatit erotellaan toisistaan. Kaikkialla sitä jakoa ei ole.
Onpa huonoa tämä nykyajan viihdeohjelmat, niin kuin joku putous. Ei muuta hyvää, kun munamiehen kyläily. Vanhan toistoa uudestaan. Ja poliitikot viihteessä?
Vähän tylsä viikonloppu. Olen nyt kyllä oikeasti suitsimassa ostamista. Olen kuullut jo parilta? ihmiseltä, että täällä on vähän sekaista, tai paljon tavaraa. Joo, niin on, kun kaikki on järjestelemättä kunnolla. Ahdistavaa. Varsinkin se, että saat jonkin järjesteltyä ja hetken päästä se on ihan yhtä sekaisin. Ei ole järjestelmällisyys, toinen nimeni.