Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 16.02.2017 klo 16:26

Delffi: Hyvä, että selvisit verkostosta hengissä 😉. Mäkin luulen, kuten Rina, että te tapaatte vielä tuon yksilövalmentajan kanssa. Jotenkin on kuitenkin ihmeellistä, että sait todistuksen yksilövalmennuksesta, jos se yksilövalmennus kerran vielä jatkuu. Vai onko välitodistusten jakaminen tavallista? Sinänsähän on tosi hyvä juttu, että sait ihan kirjallista palautetta ja vielä hienompaa oli, että se oli mukava todistus. Onnittelut 🌻🙂🌻!!! Minuakin kiinnostaisi tuo sun itkeminen. Kirjoitat aina välillä itkuisuudesta, mutta en olisi kuvitellut sinun itkevän muiden läsnäollessa. Vai näkikö/kuuliko kukaan sun itkua? Tiedätkö itse, mistä itkeminen johtui?

Rina kirjoitti 16.2.2017 14:49
Mua ahdistaa, kun illalla tulee pari vierasta. Olen vääntänyt täällä syötäviä ja tarjottavia, ja vaikka yleensä leipomuksistani tulee ihan ok:ta muiden mielestä, niin itse löydän niistä vikaa. Huolehdin, onko jokin liian suolaista, makeaa tai mautonta.

Rina, olet ennenkin hermoillut nimenomaan vieraille leipomisesta. Mitenköhän sen sais karistettua sun päästä pois 🤔? Mulle on käynyt ainakin kerran niin, että leivoin toisille lihapiirakkaa ja siitä tuli kovin suolatonta 😳😭😞. Se oli ikävä moka. Olen tainnut arastella sen jälkeen suolaisia leipomuksia. Makeita on mielestäni helpompi tehdä ja silloin seuraan yleensä orjallisesti ohjetta. Suolaisten kohdalla mm. mausteita ja suolan määrää on mielestäni hankala arvioida, kun esim. täytteisiin tulevissa juustoissa, kaloissa tms. voi olla jo suolaa ja/tai mausteita. Uskon että sinä paljon ruokaa laittavana kyllä selviydyt leipomisesta kunnialla, mutta ajatustesi ja tunteidesi kanssa sulla on taas kerran enemmän haastetta - siis jos arvaukseni osuu oikeaan.

Mulla jatkuu paperi-show kotona, sillä tällä viikolla ei ole oikein menoja. Ehtii pesukonettakin käyttää tässä hyvin siivoilun rinnalla. En edes viitsi laskea kansioideni kokonaismäärää. On niitä yli 20. Mihinköhän niitäkin kaikkia tarvitsen? Ja miksi minulla on kansioiden suuresta määrästä huolimatta korkeita paperipinoja siellä täällä? Tässä voi kyllä käydä kuten Rinalle, että papereiden siivous johtaa papereiden löytämisvaikeuksiin. Paljon tässä vaikuttaa työtä olevan. Ja jätepaperia kertyy kuten myös silputtua paperiroskaa sekajätteeseen.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 16.02.2017 klo 21:38

Voi kääk, tuota kansioiden läpikäymistä! Rina silloin teki urakalla töitä, uhrasi yhdelle paperin sekunnin aikaa vai miten se meni. Valmista kuitenkin tuli nopeasti ja tehokkaasti. Minä sain eilen nopeasti hoidettua pari kansiota. Veropapereita oli vuodesta 2005 alkaen ja ne olivat niin hyvässä järjestyksessä, että vanhentuneet oli helppo karsia pois. Tänään tulikin eteen sekaisen sälän kansioita, joita olen lähinnä vaan selannut. No, nyt illalla olen pystynyt jo tuhoamaankin jotain. Kuten esimerkiksi opintolainan (maksettu pois ajat sitten) paperit. Nyt tuhoan vanhoja tiliotteita, joita niitäkin on 2000-luvun alusta lähtien. On niin nostalgista katsoa, kuinka vuonna se ja se on vuokrattu muuttopaku tai katsoa, millaisilla summilla kävin opiskelija-aikana ruokaa ostamassa. Muistan elävästi ne kauppareissut silloisessa opiskelukaupungissani. Muistan pari myyjääkin sieltä kaupasta! Luottokorttipapereista en varmaan enää tänään voi luopua. Niissä näkyy ulkomaanmatkojeni "ohjelma". Museo, hotelli, bussifirma, pikaruokaravintola, taksi, näköalapaikan maksu, drinkkibaari, kiinalainen, pyörävuokraamo... Yhyy Byäääh 😭😭😭 On paitsi nostalgista, niin jostain syystä kuvittelen koko ajan, että heittäneeksi pois jotakin todella tarpeellista tai korvaamatonta. Miksiköhän tämä paniikki iski nyt yhtäkkiä paperien äärellä eikä esim. kirjojen äärellä?

Mikäköhän mulla on? Ikäkriisi? Luopumisen vaikeus? Tavarariippuvuus? Ahtaanpaikankaipuu? Avarankodinkammo? Siivousallergia?

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 16.02.2017 klo 21:54

Rina kirjoitti 16.2.2017 14:49

Varmaan se yksilövalmentaja sulla vielä on. Ainakin olis noloa häneltä, jos ei kunnon loppupalaveria ja tsemppitoivotuksia hänen puoleltaan tulisi.
Kiva, kun sait mukavan loppulausunnon, Delffi. Positiivinen palaute on jokaiselle tarpeellista, sillä taas jaksaa tsempata lisää.
Mistähän se itku sulle tuli, laukaisiko jokin tapahtuma sen?

Niin luulis että olis vielä sama ja luulis tosiaan ett sit kun tämä nykyinen ei enään jatka, että olis tosiaan kunnon loppupalaveri ja tsemppi toivotukset jatkoon.
Tosiaan tuo loppulausunto oli kerrankin hyvä, näki selvästi siitä, että on kuunneltu eikä vain muka kuunneltu.

Mut tuosta tän päiväsestä, nii, no, saatan olla turhan herkkä..
Mut mulle oli annettu tehtäväksi tarkistaa likapyykeistä taskut, kääntää oikeinpäin ja laittaa vetoketjut kiinni. Ja kun ne on katottu, niin laittaa ne koreihin.
No, sain yhden korin täyteen ja otin toisen korin, niin tämä yks tyly tyyppi töykeästi/tylysti sanoi jotain ett "Pitää niitä koreja jättää mullekkin, kun tulee likapyykkiä.." ja oikein viel siirsi ne korit pöydältä lattialle sivuun.

Kyseisel henkilöl oli itellä jo 3 koria käytössä, ja itse kun otin vain yhden korin lisää, niin tyhjiä koreja jäi ainakin 3 ellei jopa 4.
Ja mullahan oli siis vain 2 koria käytössä.

Mut tämä ko. tyyppi on jotenkin alusta asti ollut tyly mua kohtaan..

Kerrankin kun siivosin ennen lähtöä omat sotkuni, ja en huomannut muualla roskista, kuin sen pöydän vieressä, missä tämä tyly tyyppi istui, niin sit kun roskat pistin sinne, niin tää ko. tyyppihän veti roskiksen itsellensä.

Mut tosiaan tuon tän päiväsen tapauksen takia tuli tänään ihan kunnon itku, piti mennä vessaan itkeen ja varmaan ainakin olin sen 20 minsaa vessassa, ennenkuin sain jotenkin kasattua itteni.

Aattelinkin nyt että laitan aamulla tuosta asiasta viestiä yksilövalmentajalle. Mut laitan siihen viestiin sit kyl vähän muutakin..

Käyttäjä kirjoittanut 17.02.2017 klo 08:43

Paljon tässä vaikuttaa työtä olevan. Ja jätepaperia kertyy kuten myös silputtua paperiroskaa sekajätteeseen.

http://www.suomenkeraystuote.fi/lajittelu/miksi-paperia-kannattaa-kierrattaa/
"Voiko silputun paperin laittaa paperinkeräyspisteeseen?

Silputtua paperia voi laittaa paperinkeräykseen pieniä määriä kerrallaan. Silputtu paperi ei aiheuta ongelmia keräyspaperin käsittelyprosessissa, mutta voi tuottaa vaikeuksia kierrätyslaitoksella, sillä se leviää helposti ympäristöön tuulen mukana. Suuremmat määrät, kuten toimistoissa silputtu paperi, kannattaa laittaa toimistopaperin joukkoon."

Siivousinnossa välillä kannattaisi lukea kierrätysohjeita, koska minusta luonto ei ansaitse kaikkia sitä roinaa mitä omasta kodistaan löytää.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 17.02.2017 klo 10:27

maanvaiva kirjoitti 17.2.2017 8:43

Paljon tässä vaikuttaa työtä olevan. Ja jätepaperia kertyy kuten myös silputtua paperiroskaa sekajätteeseen.

http://www.suomenkeraystuote.fi/lajittelu/miksi-paperia-kannattaa-kierrattaa/
"Voiko silputun paperin laittaa paperinkeräyspisteeseen?

Silputtua paperia voi laittaa paperinkeräykseen pieniä määriä kerrallaan. Silputtu paperi ei aiheuta ongelmia keräyspaperin käsittelyprosessissa, mutta voi tuottaa vaikeuksia kierrätyslaitoksella, sillä se leviää helposti ympäristöön tuulen mukana. Suuremmat määrät, kuten toimistoissa silputtu paperi, kannattaa laittaa toimistopaperin joukkoon."

Siivousinnossa välillä kannattaisi lukea kierrätysohjeita, koska minusta luonto ei ansaitse kaikkia sitä roinaa mitä omasta kodistaan löytää.

Jos siellä jossain Lapissa sekajätepussit päätyvätkin kaatopaikoille, niin samoin ei käy täällä etelässä. Ainakin oman taloyhtiöni sekajätteet päätyvät jätteenpolttolaitokselle, jossa ne prosessoidaan energiaksi. En todellakaan viitsi laittaa paperisilppua keräyspaperiin, koska silppu leviää helposti ympäristöön kuljetusten ja välivarastoinnin aikana. Normaalikokoiset paperit kierrätän kyllä jätepaperiin eli siis paperinkeräykseen. Aiemmin olen muuten jo kirjoittanut jätteenpoltosta ja suhteestani sekajätteeseen, mutta tulkoon nyt tässä toistona. Love and Peace 🌻🙂🌻!!!

Käyttäjä kirjoittanut 17.02.2017 klo 10:52

Minusta Lapissa on samat jätesäännökset kuin etelässä. Sanon tämän, koska olen tosikko ja menen ruokatuntini lopuksi googleen tutkimaan eteläläisten jäteasiat.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.02.2017 klo 11:14

Lukossa kirjoitti 16.2.2017 16:26

Delffi: Hyvä, että selvisit verkostosta hengissä 😉. Mäkin luulen, kuten Rina, että te tapaatte vielä tuon yksilövalmentajan kanssa. Jotenkin on kuitenkin ihmeellistä, että sait todistuksen yksilövalmennuksesta, jos se yksilövalmennus kerran vielä jatkuu. Vai onko välitodistusten jakaminen tavallista? Sinänsähän on tosi hyvä juttu, että sait ihan kirjallista palautetta ja vielä hienompaa oli, että se oli mukava todistus. Onnittelut 🌻🙂🌻!!! Minuakin kiinnostaisi tuo sun itkeminen. Kirjoitat aina välillä itkuisuudesta, mutta en olisi kuvitellut sinun itkevän muiden läsnäollessa. Vai näkikö/kuuliko kukaan sun itkua? Tiedätkö itse, mistä itkeminen johtui?

Tuossa aiemmin kertoinkin jo mistä itkeminen johtui..

Ja tosiaan se oli yksilövalmennuksen loppulausunto, jonka sain..ei todistus.

Nyt tosiaan olen kuntouttavassa, johon sisältyy yksilövalmennus ja käsittääkseni kuntouttavasta tulee sitten erillinen lausunto..

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.02.2017 klo 13:17

Mut saas nähä miten on sen yksilövalmentajan vaihtumisen kans..

Kuulinpa tänää yheltä henkilöltä ettei hänkään oikein pidä ko. henkilöstä jonka pitäis mulle jossain välis vaihtua..

Mutta joo..
Ihanan keväinen ilma.. Aurinko paistaa ja lämpötila on plussan puolella.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.02.2017 klo 20:46

Tosiaan sivul 463 kertoin sen syyn mistä se itku tuli..

Tänää Pesulalla oli vähä tylsä päivä ku olin koko päivän enimmäkseen yksin ns. lajittelu huoneen puolella ja pääasiassa pyyhin sieltä pölyjä..

Mut saas nähä minkälainen on sit ensviikko ku ensviikosta alkaen onkin keskiviikko ja torstai "työpäiviä".

Saas myös nähä tuleeko nykyinen yksilövalmentaja käymään ensviikol ja jos tulee (toivottavasti tulis), nii kumpana päivänä..

Mut joo, tuli käytyä koirien kans noin 7 km lenkki iltapäivästä..

Saa nähä mitä sitä nyt sit viikonlopuksi keksii..
Varmaa se on taas vaan lenkkeilyä koirien kans..
Vaikka viikonlopuksi kyl näyttäisi vähän pakastuvan..

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 18.02.2017 klo 14:58

Delffi: Kuulosti siltä, että sillä sun ikävästi käyttäytyvällä työkaverilla on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ehkä se on juuri se hänen vaikeus, miksi hän ei ole löytänyt itselleen varsinaista työpaikkaa tai pärjännyt työelämässä. Auttaisiko sua, jos ajattelisst asiaa tältä kannalta? Siis että syy hänen käyttäytymiseensä ei ollut sinussa vaan hänessä itsessään. Toisaalta sinulla on vastuu siitä, miten paljon otat itseesi tuollaisesta loukkaavasta käytöksestä. Ymmärrän kyllä, että eihän itkua voi päättämällä lopettaa, mutta kyllä itselleen voi pyrkiä kasvattamaan hiukan "paksumpaa nahkaa" eli sellaista henkistä lujuutta ettei ihan kaikesta ota itseensä ja menetä hermojaan. Helppoahan se ei ole, mutta kyllä muutkin ovat siinä onnistuneet. Aikaa se vaatii ja päättäväisyyttä.

Olin illalla aika hermostunut, kun mietin menneitä erittäin ikäviä juttuja. Mieli alkoi pitkästä aikaa kiertää oikein kunnolla ahdistunutta "paskarinkiä". Päädyinkin sitten ottamaan ahdistuslääkettä, unilääkettä ja vielä särkylääkkeenkin, kun pää/niskat särki. Nukuin sitten todella sikeästi ja aamulla heräsin sellaisesta muumiotilasta vasta puolen päivän aikaan. Eli taisi olla aika tehokas lääkecocktail, vaikka puolikkaita pillereitä otin. No, nyt näyttää taas aurinkoiselta 🙂👍

Delffi mietti viikonlopun puuhia. Mulla olis vaikka mitä tekemistä. Olisi laatikkopino, jota olisi hyvä karsia niin, että yhdistelisi sisältöjä, jolloin saisi heitettyä ylimääräisiä laatikoita pois. Voisi laittaa lisää tavaraa nettikirpparille myyntiin. Kansioita olisi läpikäytävänä vielä yli 20kpl. Tekisi vähän mieli leipoa kakku 😋 Yhteen uuteen sähkölaitteeseen pitäisi tutustua. Kirjoja olisi luettavana vaikka kuinka. Pyykkiä voisi vähän pestä. Neulekäsitöitä olisi keskeneräisinä. Areenassa on paljon katsomattomia lempiohjelmia. Kaupassa pitäisi käydä. Muutamia asiakirjoja pitäisi tehdä. Sähköpostia voisi siivota. Nettifoorumeille voisi osallistua. Kuntopyörää voisi polkea telkkaria katsellen... Ihan kauheasti olisi taas tekemistä.

Mitenköhän Rina on selviytynyt vieraistaan?

Entä mitä kaikkea Pompula puuhaa kaikkina näinä hiljaisina päivinään?

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 18.02.2017 klo 23:56

Lukossa kirjoitti 18.2.2017 14:58

Delffi: Kuulosti siltä, että sillä sun ikävästi käyttäytyvällä työkaverilla on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ehkä se on juuri se hänen vaikeus, miksi hän ei ole löytänyt itselleen varsinaista työpaikkaa tai pärjännyt työelämässä. Auttaisiko sua, jos ajattelisst asiaa tältä kannalta? Siis että syy hänen käyttäytymiseensä ei ollut sinussa vaan hänessä itsessään. Toisaalta sinulla on vastuu siitä, miten paljon otat itseesi tuollaisesta loukkaavasta käytöksestä. Ymmärrän kyllä, että eihän itkua voi päättämällä lopettaa, mutta kyllä itselleen voi pyrkiä kasvattamaan hiukan "paksumpaa nahkaa" eli sellaista henkistä lujuutta ettei ihan kaikesta ota itseensä ja menetä hermojaan. Helppoahan se ei ole, mutta kyllä muutkin ovat siinä onnistuneet. Aikaa se vaatii ja päättäväisyyttä.

En oikein tiiä auttaako tuommoinen ajattelu, koska en siis ole huomannut että tämä ko. tyly henkilö olisi muita kohtaan ollut tyly..

Joo, tiiän että olen herkkä, mut jos itku tulee niin se tulee..
Toisaalta voi myös olla ett ehkä siihen itkuun liittyi myös vähä jonkinlaista ahdistusta..en tiiä..

Mutta joo..saa nähä tullaanko nykyisen yksilövalmentajan (jos siis näen hänet vielä) kans puhuu tuosta asiasta..

Nii ja tosiaan, jäi kyl perjantaistakin vähä semmonen huono fiilis..

Niimpä vähä tympäsee keskiviikkona mennä "töihin"..

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 19.02.2017 klo 04:00

Lukossa kirjoitti 18.2.2017 14:58

Entä mitä kaikkea Pompula puuhaa kaikkina näinä hiljaisina päivinään?

Hiljaisina päivinä 😳 😀😭😎😎😎😀😀😭😀 (tähän se nauraa vedet silmissä taas). No nyt ylittyi jo hymiötkin! Onneksi tulee hiihtoloma. Ahdistus-paniikit on pysyneet pois, paitsi eilen tuli yksi. Liikaa sähläämistä. Enpä ole taas kerennyt edes vilkaisemaan tänne. Kai pitäisi yrittää lukea viimeisimmät kuviot.

Hyvää sunnuntai päivää!

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 19.02.2017 klo 09:05

Mietiskelen täs vain semmoista asiaa ett miten voikin jonkun (aluksi) ihan vieraan ihmisen tuki tulla todella tärkeäksi..?
Ja entä sitten kun ko. henkilön tuki loppuu..?

Mutta joo.. nyt on sunnuntai ja huomenna on maanantai, jolloin on tunti.
Toivottavasti pääsis menee yhel tosi mukavalla hevosel, nimeltä Keksi..

Tiistaina onkin sitten taas fysioterapeutti.
Keskiviikko ja torstai on ns. työpäiviä.
Torstaina on myös sit ratsastustunti.
Muuten sit ei olekkaan mitään ihmeempää..

Mites muitten ensviikko?

Käyttäjä Rina kirjoittanut 19.02.2017 klo 12:05

Meillä maalla, omassa pihassa on vain kaksi keräysastiaa: sekajäte eli kaatopaikkajäte sekä energiajäte. Toiseen menee poltettava, toiseen lasi, metalli sun muut. Se on kai edelleenkin se vähimmäisvaatimus syrjäkylillä. Lajittelen kuitenkin ja kärrään lasitavaran, metallin, muovin kirkonkylän keräysastiohin, samoin paperit, pahvit et kartongit. Ruokajätteet kompostoin. Jossakin vaiheessa on tulossa säännös, minkä mukaan kaatopaikalle ei viedä enää mitään. Vuotta en muista, pitää tarkastaa. Aika vähän tuota kaatopaikkajätettä tulee. Joskus on hankalaa, kun pois heitettävässä tavarassa on sekä muovia että metallia. Joitakin muoveja (esim. PVC) ei taas saa laittaa energiajätteisiin.
Vierailu sujui hyvin, eikä sapuskassa ollut moittimista. Leivonnaiset siis onnistuivat, turhaa hermoilua siis.
Delffi, kyllähän se itkettää, kun joku kohtelee tylysti. Helposti alkaa ajatella, että vika on itsessä. Mutta vaikka kemiat eivät kohtaa, niin se ei oikeuta toista olemaan tyly. Epäkohteliaisuus on herkkyyttä nolompaa. Ihmismaailmassa ei kuitenkaan voi välttämättä väistellä epäkohteliaisuutta. On helpompaa, kun omaa arvoansa ei sido muiden käytökseen. Teorian tasolla ajatus on helppo, mutta ei käytännössä. Omanarvontunnetta kannattanee sitkeästi pohdiskella, siitä ehkä on apua.

Käyttäjä kirjoittanut 19.02.2017 klo 18:58

Meillä syrjäkylässä pitää olla vain yksi jäteastia eli kaatopaikka. Ja kaikki muu viedään kunnan
hyötyjätepisteeseen.
Vissiin vähän joka kunnalla on eri määräykset.