Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 05.02.2017 klo 18:26

Delffi kirjoitti 4.2.2017 10:25
Mut tosiaan mietin vaan itekseen, ett "tääl on kyl nyt liikaa porukkaa syömässä.."

En tiiä pitäiskö tuosta asiasta mainita yksilövalmentajalle, vaikka toisaalta yksilövalmentaja kyllä tietää etten tykkää oiken olla ryhmässä..

Delffi, voithan kertoa tuosta yksilövalmentajalle. On hyvä, että pystyt tapausesimerkkien avulla kertomaan hänelle konkreettisia tilanteita, jotka ovat olleet sinulle vaikeita. Silloin myös pystytte miettimään, miten sellaisissa tilanteissa voisi jatkossa toimia.

Olen parina päivänä tehnyt kotiaskareita ja -harrastuksia. Nyt en ole siivonnut 😉 enempää kuin peittänyt pedin päivittäin, laittanut roskat roskiin ja likaiset astiat koneeseen. Tänään oli aikomus lähteä kaupungille, mutta jokin ihmeellinen vatsakipu iski niin, etten nyt viitsikään lähteä kotoa pois. Olen saanut kasattua useamman kassillisen tavaraa, jotka ovat lähdössä kodistani pois roskiin, kirpparille, kaverille, divariin, kirjojen kierrätyshyllyyn, vaatekeräykseen jne. Niiden pois vieminen tuntuu vaan niin ärsyttävältä. Tuntuu, että vähän joka paikassa otetaan nyt hampaat irvessä vastaan käytettyä tavaraa, vaikka olenkin valikoinut ns. parhaat päältä ja huonot vien jätteeseen.

Tunnen itseni vanhaksi, kun koulussa opitut kierrätysopit on osittain jo ihan vanhentunutta tietoa. Nykyään netin vertaiskauppa ja energiajäte on IN, minkä lisäksi täytyy mm. tunnistaa lampputyypit selviytyäkseen kierrätyksestä kunnolla. Ulkomaalainen friikkikierrättäjä oli kylässä, eikä uskonut että Suomessa saa teepussit niitteineen laittaa biojätteeseen. Hänen kotimaassaan myös muovipullot ja niiden korkit on irroitettava toisistaan, koska ne ovat eri muovia, ja laitettava eri kierrätysastioihin. Tarkastin oikein nuo teepussit ja muovipullojen korkit, että miten niiden osalta asiat tarkalleen menevät Suomessa. Niiden suhteen ei ollut tullut muutoksia eli teepussit hyvällä omalla tunnolla biojätteeseen ja muovipullot korkkeineen keräysautomaatteihin. Nyt on kylässä toinen ulkomaanelävä, jonka kotimaassa keittojen sekaan saatetaan laittaa jääpaloja 😮. Suomalainen lohikeitto maistui silti hyvin kuten myös Runebergin torttu.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 05.02.2017 klo 18:30

Rina, kaksi lautasta 😋 ...menisinkö laskemaan eiliset tavarani 😀 Taidan mennä etsimään syötävää. Toivottavasti saat nukuttua. Lukossa, onkohan meidät erotettu sairaalassa ja ollaankin kaksosia? Minäkin nautin autopesulasta ☺️❤️ Valitettavan vähän olen sitä nautintoa päässyt kokemaan. Oli niitä tavaroita päässä laskien ainakin 11 kpl:ta.

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2017 klo 19:17

No voi harmi. Mistä te noin kovasti vihastuitte? Siitäkö, kun joku ulkopuolinen kävi teidän omassa ketjussanne kirjoittamassa?

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 05.02.2017 klo 19:57

Lukossa, kyllähän vanhemmat tuossa fysioterapeutin ajan varaamisessa vähän kannustivat. Mutta jostain syystä niiltä saama kannustus ei ole yhtä tehokas, kuin tämän nykyisen yksilövalmentajan kannustus.

Olet oikeassa, että yksilövalmennus on tukenut mua paljon. Mutta itseäni tosiaan kyllä vähän ehkä ahdistaa yksilövalmentajan vaihtuminen, koska en oikein usko, että sen "uuden" kanssa tultais yhtä hyvin juttuun kuin tämän nykyisen. Ei ainakaan noin 4 vuotta sitten tullut ko. yksilövalmentajaan semmoista luottamusta, kuin mikä on tähän nykyiseen.

Nii, ja onhan kyllä ratsastusopetkin erinlaisia ja kaikkien opetuksessa voi oppia, mutta toisaalta on myös semmoisia opettajia joitten tunneilla ei vain opi tai ei viihdy, ja joista ei vain pidä.

Mut tosiaan, pitää yrittää muistaa ens kerralla sitten ottaa tuo viime perjantainen ruokala tilanne puheeksi yksilövalmentajan kans.. Voi kyllä olla, että en välttämättä saa otettua asiaa puheeksi..

--

Mutta joo, tänään on tullut käytyä 2 lenkkiä koirien kans. Aamupäivästä kävin noin 6 km lenkin ja nyt illasta tuli sit käytyä (vain) noin 3 km lenkki.

Huomenna onkin sitten illasta tunti..

Mietittiin myös tässä, että pitäisköhän hankkia pyörään ainakin eteen nasta rengas, kun tekis vähän mieli pyöräillä näin talvisin, koska pyörällä pääsis vähän nopeammin paikasta toiseen..

Ai niin, vähän on jotenkin ollut semmonen itkunen olo nyt illasta.. en oikein tiiä mistä johtuu, ellei sit useammasta asiasta..

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 05.02.2017 klo 22:11

Mutta et kyllä ole voinut Lukossa tietää missä olen ollut, jos et sitten lue ajatuksia ja omaa röntgen näköä. Tulen viettämään täällä varmasti vähemmän aikaa, kun on niin monenlaista tekemistä, enkä ole nytkään lukenut kaikkea kirjoittamaanne. Tänään pitää mennä ajoissa nukkumaan, että jaksaa ajoissa nousta.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 05.02.2017 klo 22:12

Hyvää viikon alkua ☺️❤️

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 06.02.2017 klo 09:12

Tulipa käytyä nyt aamusta toisen koiran kans lenkil..
Vähä kyl jäi lenkistä outo fiilis, ku eräs henkilö tuli vastaan, mut ei moikannut mua, vaikka itse moikkasin häntä..
Niimpä nyt mietin yhtä juttua ko. henkilöön liittyen..

Käyttäjä Rina kirjoittanut 06.02.2017 klo 13:42

Pompula, kiva kuulla sinusta🙂. Et sitten suuttunutkaan minuun loppuelämäksesi😉.
Delffi, kyllähän ne kemiat vaikuttaa melkoisesti eli fiilis sen mukaan, millainen yksilövalmentaja (tai vaikka terapeutti/ratsastuksenopettaja) on. Sillehän ei kuitenkaan voi mitään, ettei joka kerran voi valita, vaan pitää yrittää ottaa ilo/hyöty irti silloinkin, kun yhteistyö ontuu. Jokainen työskentelee persoonallaan, vaikka olisi ammatti-ihminen, eikä sitä asiaa voine muuttaa, mutta oma asennoituminen voi helpottaa kohtaamista.
Aurinko paistaa vihdoinkin, eikä mulla ole ensimmäistäkään chiliä vielä kylvetty. Viime vuonna laitoin ne vasta maaliskuussa ja kyllä ne jotenkuten kerkisivät lämpimän syksyn ansiosta. Katsotaan, milloin se innostus iskee. Nyt tuntuu mukavalta vain köllötellä tässä auringossa. Salin jälkeinen raukeus vetää veteläksi.
Tänään on pv 5 jB12 aloituksen. Kohtuullisen hyvä mieliala. Viikonloppukin sujui hyvin ja jaksoin tehdä suunnitelmia. Suunnitteluun se vähän jäikin😉.
Jään nauttimaan paisteesta, tekisi mieli ottaa torkut. Siivoilkaa te tai touhutkaa🙂. "Onhan aivan ihanaa...jäädä iltapäivän aurinkoon".

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 06.02.2017 klo 14:09

Delffi kirjoitti 5.2.2017 19:57
Olet oikeassa, että yksilövalmennus on tukenut mua paljon. Mutta itseäni tosiaan kyllä vähän ehkä ahdistaa yksilövalmentajan vaihtuminen, koska en oikein usko, että sen "uuden" kanssa tultais yhtä hyvin juttuun kuin tämän nykyisen. Ei ainakaan noin 4 vuotta sitten tullut ko. yksilövalmentajaan semmoista luottamusta, kuin mikä on tähän nykyiseen.

Mutta nyt sä olet taas jo kypsempi ja aikuisempi sekä olet varmasti myös mennyt eteenpäin velmennusasioissa. Eli jospa nyt toisella yrittämällä yhteistyö tulevan yksilövalmentajan kanssa toimisi paremmin. Ainakin sun varmaan kannattaisi yrittää psyykata itseäsi positiivisiin odotuksiin, ettet omalla negatiivisella suhtautumisellasi aiheuttaisi yksilövalmennuksen ajautumista huonoille raiteille heti kun tuleva valkku aloittaa.

Nii, ja onhan kyllä ratsastusopetkin erinlaisia ja kaikkien opetuksessa voi oppia, mutta toisaalta on myös semmoisia opettajia joitten tunneilla ei vain opi tai ei viihdy, ja joista ei vain pidä.

Olet kyllä ihan oikeassa. Tämä koskee muitakin opettajia yms. Silti jos itse haluan oppia jotain (esim. valokuvaus) yritän suhtautua opettajaan myönteisesti (vaikka väkisin 😉), koska pyrin tavoittelemaan sitä omaa tavoitettani eli valokuvauksen oppimista.

Mut tosiaan, pitää yrittää muistaa ens kerralla sitten ottaa tuo viime perjantainen ruokala tilanne puheeksi yksilövalmentajan kans.. Voi kyllä olla, että en välttämättä saa otettua asiaa puheeksi..

Toivottavasti saat juteltua aiheesta!

Mietittiin myös tässä, että pitäisköhän hankkia pyörään ainakin eteen nasta rengas, kun tekis vähän mieli pyöräillä näin talvisin, koska pyörällä pääsis vähän nopeammin paikasta toiseen..

Suosittelen! Talvipyöräily on kivaa. Mun mielestä nastarengas kannattaisi kyllä laittaa sekä eteen että taakse. Osaatko muuten itse vaihtaa renkaan pyörääsi? Se on taito, jonka nainenkin voi kohtuullisen helposti oppia. Kannustan opettelemaan, jos yhtään kiinnostaa.

Ai niin, vähän on jotenkin ollut semmonen itkunen olo nyt illasta.. en oikein tiiä mistä johtuu, ellei sit useammasta asiasta..

Harmi kuulla 😞. Toivottavasti olo jo piristyi aamulenkillä. Itkeminen on kyllä välillä ihan hyödyllistäkin.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 06.02.2017 klo 14:20

Pompula kirjoitti 5.2.2017 22:11

Mutta et kyllä ole voinut Lukossa tietää missä olen ollut, jos et sitten lue ajatuksia ja omaa röntgen näköä. Tulen viettämään täällä varmasti vähemmän aikaa, kun on niin monenlaista tekemistä, enkä ole nytkään lukenut kaikkea kirjoittamaanne. Tänään pitää mennä ajoissa nukkumaan, että jaksaa ajoissa nousta.

No, joo, olet oikeassa. En tiedä, missä olet ollut, mutta ehkä minulla on aavistus siitä, miksi (ainakin osasyy) pidit taukoa. Minunkin oli tarkoitus pitää kuukauden Tukinet-tauko, mutta peruin sitten sen suunnitelman. Minä aika usein luen ja kirjoittelen tänne, kun kerään voimia, johonkin ikävään työhön tarttumista varten. Kohta on tosi ikävä työ tehtävänä 😝. Ei tämä Tukinet minulta kovin paljon aikaa vie. On kuitenkin antoisaa ja leppoisaa kuulla teidän muiden kuulumisista. Sinä Pompula olen kyllä aina ollut niin kauhean salaperäinen aktiviteettiesi suhteen 😀. Kiinnostaisi ihan mielettömästi kuulla, millaisten asioiden parissa nyt aikaasi vietät. Minä sain jo motkotusta siitä, että puuhaan liikaa vapaa-ajan toimintojen parissa, kun minun pitäisi kuulemma panostaa enemmän ammatillisiin toimintoihin. En oikein tiedä, miten kritiikkiin suhtautuisin, kun minä olen jo tehnyt ammatillisia opintoja ja olen aloittamassa osa-aikatyönä oman alan etätyöprojektia. Nyt minun täytyy kuulemma tehdä seurantaa ajankäytöstäni, että minkä verran kulutan aikaa mihinkin asioihin. Tarkkaa puuhaa 😋!

Mukavaa viikonalkua myös minulta kaikille 🌻🙂🌻!

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 06.02.2017 klo 22:32

Mua on vissiin jotenkin ahdistanut tänään iltapäivästä lähtien..Tai ainakin on jotenkin ollut outo tunne ja on edelleenkin.. Ahdistuksesta/oudosta tunteesta huolimatta tämän päivän ratsastustunti kuitenkin meni ihan ok.

Huomenna (7.2) oliskin se fysioterapeutti, joka jännittää..
Saa nähä miten sitä saa ens yön nukuttua..

Mutta joo..tänään on tullut liikuttua aika paljon. Aamulla kävin lenkillä, päivällä kävin pyörälenkin (käytiin ostaan pyörään nastarengas) ja iltapäivästä kävin vielä koirien kans lenkillä, ja sit illasta oli tosiaan vielä ratsastustunti.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 07.02.2017 klo 11:25

Rina, niinhän se on, että aina ei kyllä voi valita.

(Rina ja Lukossa)
Syy miks tuo yksilövalmentajan vaihtuminen vähän ehkä ahdistaa, niin on se, kun viimeksi kun oli tämä toinen yksilövalmentaja, niin se oli jotenkin painostava ja sen takia sitten vähän niinkuin painostuksen takia hain yhdelle alalle.. Mutta en sitä paikkaa kuitenkaan sitten ko. syksynä ottanut vastaan. Ja nythän se viimevuoden koulutuskokeilun jälkeen selvisi, että se ko. ala olisi ollut ihan väärä ala.r
Lukossa:
Olet ehkä oikeassa, ehkä olen aikuisempi (vaikkei kyl välillä tunnu siltä) ja ehkä mennyt valmennusasioissa eteenpäin, mutta silti tuo yksilövalmentajan vaihtuminen on mulle aika iso asia.

Juurikin tuon asian takia, että jos aletaan painostaan asioissa, ja itse en pidä painostamisesta.
Nykyisen yksilövalmentajan tapa on ainakin toistaiseksi ollut se, ettei hän halua painostaa ja semmonen tapa on mulle mieluisampi..

Toivotaan tosiaan, että saisin otettua tuon perjantain ruokailu tilanteen puheeksi..

Viimeviestissä jo sanoinkin että käytiin ostaan nastarengas eteen (ei vielä raskinut ostaa kahta, koska ne renkaat on kalliita), ja eilen testasin pyöräilyä. Ihan hyvin pysyi pystyssä, vaikka oli vain edessä nastat. (Ja tietysti kypärä pitää muistaa olla pyöräilessä päässä)

Nii, ja en tosiaan osaa vaihtaa rengasta pyörään.. Pitäis varmaan pyytää iskää opettamaan se renkaan vaihto.

Tänään on jotenkin kans aamusta, varsinkin aamulenkin jälkeen ollut vähä huono fiilis.. Liekkö sit vähän johtuu siitä, kun en nähnyt aamulla yhtä henkilöä..(olisin halunnut nähä hänet ennen fyssari käyntiä).

Mut tosiaan, tänään onkin tuossa kahentoista jälkeen fyssari (fysioterapia), joka tosiaan jännittää.
Saa nähä miten siellä sitten menee ja minkälainen on tämä eka käynti..

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 07.02.2017 klo 13:35

Rina: Oli mukava lukea raukeaa viestiäsi 🙂. Laita vaan chilit kasvamaan. Kasvun seuraaminen on niin ihanaa ja mullan tuoksu antaa lupauksen kesästä. Minä en tiedä, laitanko tänä vuonna kukkia itämään. Tulen nimittäin mahdollisesti olemaan aika paljon poissa kotoa kevään ja kesän aikana, joten taimille voisi käydä kalpaten. Mietin kuitenkin vielä asiaa. Kaikki asiat vaikuttavat toistaiseksi jotenkin epäselviltä.

Delffi: Nyt kun kerroit, niin ymmärrän paremmin asennettasi uusvanhaa yksilövalmentajaa kohtaan. Nyt kun olet jo vanhempi ja kypsempi kuin silloin, oliko se neljö vuotta sitten, niin osaat varmasti paremmin pistää hanttiin ja perustella omia ajatuksiasi, jos valmennus alkaa tuntua painostavalta. Hyvä, että pääsit pyöräilemään. Kannattaa pyytää isältä opetusta pyörän huollossa. Renkaiden vaihdot ovat yllättävän helppoja.

Minulla on tänään kevyempi päivä, kun sain eilen ikäviä pakkohommia tehtyä. Kivaa! Lähden vähän tuulettumaan 😎 ja mukavaa seuraakin on. Illalla tosin joudun yhtä ikävää juttua tekemään 😝, mutta nyt se on jo helpompi juttu, kun olen jo oppinut homman ja se on melkein valmis. Tänään yritän hakea yhden kirjan kirjastosta ja ostan muutaman uuden tavaran, jotka liittyvät tavaroiden organisoimiseen. Kun ostan kaksi uutta tavaraa, joudun luopumaan neljästä vanhasta. En vielä ole keksinyt, mitkä ne neljä tavaraa ovat. Ehkä löydän neljä kirjaa, jotka laitan jätepaperiin. Olen alkuvuoden aikana saanut eroteltua jo noin 100 kirjaa kierrätykseen (jee, vielä on useita satoja jäljellä, mutta homma etenee kuitenkin). Eilen illalla luin KonMaria. Vähän kyllä hymyilyttää, kun Marie Kondo suhtautuu tavaroihin melkoisella henkisyydellä esim. vaatteet voivat kuulemma paremmin, jos niitä koskettelee välillä 😟...

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 07.02.2017 klo 18:15

Rina kirjoitti 6.2.2017 13:42

Pompula, kiva kuulla sinusta🙂. Et sitten suuttunutkaan minuun loppuelämäksesi😉.

Viikonloppukin sujui hyvin ja jaksoin tehdä suunnitelmia. Suunnitteluun se vähän jäikin😉.
Jään nauttimaan paisteesta, tekisi mieli ottaa torkut. Siivoilkaa te tai touhutkaa🙂. "Onhan aivan ihanaa...jäädä iltapäivän aurinkoon".

Rina, sen sijaan osaa lukea ajatuksia. Minulla aika menee paljon myös tuohon suunnitteluun. Kaikki etenisi paljon nopeammin, jos olisi enemmän rahaa kuukaudessa käytössä. Nyt pitää asioita jättää aina seuraavaan kuukauteen.

En ole vieläkään saanut luettua mitä kaikkea olette kirjoittaneet. En ole mikään kovin nopea lukijakaan. Vaatteet odottaa taputteluja 😀 Vaatekaapissa ei taida olla mm. yhtiäkään puhtaita alushousuja. Kaikki odottaa mytyssä puhtaana laittoa, mutta jotenkin KonMarin myötä nautin enemmän vaatteiden viikkauksesta. Se on samalla mindfulnesia. Paljon olisi siivottavaa kotona. Eilinen meni ympäri kaupunkia. Eksyin ihan vääränlaiseen kahvilaan. Voitteko kuvitella? Raakakakun palanen oli noin ruokalusikan palanen 🙄 Tosin korkeampi. En ostanut. En tajua? Ostin pullahöttöä ja unohdin, että olin jo ostanut kaupasta yhden. Kotona illalla söin kaiken mahdollisen ja olo oli sen mukainen.

Nyt on hyvä olo. Mietin, että makaanko tässä sängyllä lopun päivää, vai saisinko jotain tänään aikaan. Yllättävää, Lukossa ilmeisesti osaisi vaihtaa renkaan. Minäkin voisin osata, mutta sen jälkeen en uskaltaisi ajaa pyörää 😀 Eilen oli tosi liukkaita paikkoja.

Ruokaa ei ole kaapissa, enhän lopulta käynyt ruokakaupassa, kunnolla. Josko sitä sinne kauppaan sitten.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 07.02.2017 klo 20:29

Lukossa kirjoitti 6.2.2017 14:

Sinä Pompula olen kyllä aina ollut niin kauhean salaperäinen aktiviteettiesi suhteen 😀. Kiinnostaisi ihan mielettömästi kuulla, millaisten asioiden parissa nyt aikaasi vietät.

Tänään kotipäivä. Heräsin varmaan siihen aikaan, kun sinä lähdit ulos Lukossa. Join kahvia, kävin suihkussa, vein roskat, varasin pyykkituvan ja kävin kaupassa. Söin salaatin ja herkkuja. Nyt odottaa kahvi ja vesi, sekä jo edellisessä mainitsemani mindfulness tyyppinen viikkaaminen.

Tällaisia päiviä on paljon. En jaksa läheskään niin paljon, kun joku toinen.

Viikkaan ja katson televisiota, joka näyttää tänään toimivan... Huomenna aktiivipäivä. Olen pois kotoa ja torstaina taas kotipäivä, jolloin olisi saatava paljon aikaan.

Osaako joku sanoa mistä löydän lanoliinia villalle? Nyt kauppareissulla en löytänyt. Tai saako sitä jollain muulla nimellä? ...pilaan kaiken villaisen 😀 Mutta arvaan, että pohdit minun aktiivipäiviä Lukossa 😉 😋 Ne on ihan hys hys 😀😀😀 Ostin ulkoiluhousut, saa nähdä tuleeko ne myös käyttöön tässä ilmojen lämmetessä. Ja ai kauheeta! Rina, jo suunnittelee siemeniä. Paineita, paineita...