Mitäs minulle itselleni kuuluu? Olen tässä viettänyt laiskaa lauantaiaamua. Olen viime aikoina miettinyt, kuinka laiska oikein olen. Joskus teini-iässä ja vähän sen jälkeenkin laiskuus oli sana, jota ei voinut minuun yhdistää. Pikemminkin tein hommia kuin joka hetki olisi ollut elämästä ja kuolemasta kysymys. Sittemmin olen laiskistunut paljon. Elämään on tullut saavutettuja etuja ja turvaa. Vilkas olen kyllä edelleen, mutta en saa kanavoitua vilkkauttani sellaisiin hommiin, jotka haluaisin saada tehtyä. Vilkkaus purkautuu sähläämisenä ja hösläämisenä. Viihdyn kaupungissa erittäin hyvin, mutta välillä mietin, olisinko sittenkin pärjännyt maalla paremmin. En voi tietää. Tänä viikonloppuna minun on pakko saada siivouksia tehtyä. Pian tulee nimittäin vieras, jolle en aio näyttää kotiani tällaisena kuin se on. Tänään pitäisi myös tehdä yksi kirjoitustehtävä, jota jostain syystä välttelen. Kuun loppuun mennessä olisi tehtävä kolme asiakirjaa sekä päivitettävä neljäs, minkä lisäksi pitäisi soitella muutamiin paikkoihin sekä käytävä yhdessä konttorissa. Jos olisin tarmokas saisin nuo paperiasiat hoidettua tänään, ihan kevyesti vieläpä. Tarvittaisiin vain ryhtymistä ja viitsimistä. Oi Luoja, miksi olen näin vetämätön?
Tavaran vähentämisen suhteen olen edennyt joihinkin kipupisteisiin. Minulla on esimerkiksi yksi vanha ja vähän risakin läppäri, jota en meinaa raaskia heittää pois. Olen yhden uudemman risan läppärin vienyt elektroniikkajätteeseen, mutta tämä yksi pyörii nurkissani. En heitä sitä pois, koska se ei ole täysin risa (täysin vanhentunut kyllä). En heitä sitä pois, sillä se muistuttaa opiskeluvuosista. Se muistuttaa myös entisestä poikaystävästäni. Voi Luoja, miten tahmainen hamsteri olen! Eräs nuoruusaikainen ystäväni tapasi sanoa: "Silloin oli silloin, nyt on nyt!" Minun pääni kuitenkin luulee, että nyt on silloin. Ainakin vähän. Minulla on myös työhöni liittyviä kirjoja. En ole koskaan poistanut niistä yhtäkään, enkä ole voinut kuvitella poistavani. Päin vastoin, niitähän tulee lisää vaan. Poimin hyllystä muutamia niistä luettavaksi. Voi minkälaista sontaa! Useampikin kirja on sellainen, ettei niitä tarvitse lukea kuin kerran. Miksi siis niitä haudon hyllyssäni? Päätin luopua muutamista. Ehkä sitten joskus, kun konmaritan kirjani, karsin niitäkin lisää. Kotonani on myös eräs iso esine, josta en ole halunnut luopua. Nyt huomaan, että vähitellen katselen sitä sillä mielellä, että se saa ehkä lähtöpassit.
Juuri nyt kadehdin Rinaa. Mietin sitä Rinan mappisiivousta. Huh, miten tehokas täti! Sellaista tarmoa - tai edes sinne päin - tarvittaisiin tänään tänne.