Rina kirjoitti 23.1.2017 13:55
Palaan miksi-kysymyksiin. Tuntuu ylivoimaiselta projektilta, jos jokaisen tavaran suhteen pitää miettiä, miksi juuri tämän rojun haluan ulos huushollistani.
Nyt Rina taisit ymmärtää väärin. Ei tavaroiden kohdalla kysytä miksi-kysymyksiä. Tavaroiden kohdalla kysytään "tuottaako tämä minulle iloa", millä pyritään selvittämään säilytetäänkö vai poistetaanko tavara. Minä en kyllä kysele mitään, koska toistaiseksi näen ihan paljaalla silmällä ympärilläni tavaroita, joista haluan eroon. Ajattelin siirtyä tuohon KonMarin kyselymetodiin vasta sitten, kun olen tämän "paljaan silmän"-metodin avulla karsinut helpot roinat nurkistani. (Mulle suurimman vaivan aiheuttaa se roinien kierrättäminen, kun en viitsi ihan roskiin kaikkea laittaa.)
Miksi-kysymyksiä käytetään luotaamaan tulevaisuutta, kuten kuvasit tehneesi liikunnallisen elämänmuutoksen tehdessäsi. Eli miksi-kysymyksillä pyritään selvittämään vaikka se, miksi haluan muuttaa tummasävyisen sisustukseni vaaleaksi tai miksi haluan vaihtaa asuntoa tai miksi haluan joogata siistissä kodissa klassisen musiikin soidessa taustalla tms. Muutoshalujen taustalta halutaan siis kaivaa esiin syvällisempiä motiiveja, joilla voi olla elämälle suurempi merkitys kuin ensalkuun vaikuttaisi. Minä muuten mietin tuota turvallisuushakuisuuttasi ja päätöstä olla rohkeampi. Varsinkin alkuaikojen kirjoitusten perusteella pidin sinua kovinkin rohkeana ja aika boheeminakin naisena. En olisi liittänyt sinuun sellaista sanaa kuin "turvallisuushakuinen".
Totta Rina puhuit tuosta identiteetin romahtamisesta. Ei tästä nyt enempää, kun tunnun olevan niin hukassa ja hakusessa.
Delffi: Tsemppiä vielä selkäkivun selvittelyyn. Toivottavasti lääkärisi ottaa selkäkipusi tosissaan. Minunkin selkä on juuri nyt kipeä, mutta se johtuu ihan vaan siitä, että olen istunut koko päivän tässä samassa paikassa ja asennossa 😳😳😳.
Ps. Olin eilen tosi piristävässä museossa 🙂👍.