Rina kirjoitti 4.3.2016 15:9
Lukossa; tuossa aiemmin määrittelit toipumista. Tuumailin, että toipuminen on myös sitä, että hallitsee jotenkuten masennusta ja ahdistusta eikä toisinpäin . Kyllähän sitä joutuu hallinnasta huolimatta antamaan välillä pitkää siimaa niin, että suuri masennushauki vetää jo toisella puolella järveä. Kalastaja tietää kuitenkin siiman katkeavan ellei moista otusta väsytä hiljaa ja kärsivällisesti. Katkennut siima taas tietäisi, että masennus pääsisi mellastamaan aivan holtittomast ja hallitsemattomasti.
Sulla on Rina kyllä mahtava kyky tuottaa näitä hienoja kieli- ja mielikuvia! Musta tuntuu, että mä olen vähän etenemässä peppu edellä puuhun miettimällä toipumisasioita vaiheessa, jossa mulla on mielialalääkitys vasta aloitettu. Eli oikeastaan mä olen vasta tulossa kalastuspaikalle varmaankin, mutta haaveilen jo uunista otetun hauen kantamisesta ruokapöytään. Olen kerran aikaisemmin kokenut masennuksen ja sikäli mulla on vahva tunne siitä, että paranen tälläkin kerralla. Samalla mulla on erityinen taakka siitä, että tämä toistui sittenkin vaikka olin ajatellut ettei masennuksen uusiutuminen ole minun kohdalla mahdollista.
Rina kirjoitti 4.3.2016 15:9
Mutta asiaan😀. Sain käytyä parin tunnin kävelyllä. Eiköhän mun rusina-aivot taas saaneet pari hermoyhteyttä lisää, kun aerobisen liikunnan pitäisi sitä tehdä. Mä muutenkin pureskelen tätä sairautta osiin ja viipaleiksi niin että koko persoonallisuus on kohta magneettikuvattu. Ainoa vain, että alkaa maistua vanhalta purkalta tämä analysoiminen. Konstit selviytyä on kuitenkin monet, ja mitä vikaa on hyvissä selviytymiskeinoissa? Kaikki keinot ovat sallittuja lukuunottamatta itsensä ja toisten vahingoittamista.
Ihailen sun energistä ja neuvokasta suhtautumista masennukseen. Paljon puhutaan itsehoidon tärkeydestä ja keinoista. Mäkin haluaisin saada itseni liikkumaan enemmän ja ulkoilemaan. Ne ovat mulla vielä tulevaisuuden tavoitteita. Mutta miten sä tarkalleen pureskelet tätä sairautta osiin? Mä uskon, että selviytymistä auttaa ja ehkä nopeuttaa sellainen monikärkilähestyminen eli se, että pyrkii selättämään sairautta mahdollisimman monin eri keinoin (esim. lääkkeet, liikunta, ravitsemus, vertaistuki, terapia).