Hei vaan! Täällä sitä taas istutaan vanhassa tutussa sohvan nurkassa 🙂. Eli joulumatkalta palattu on. Olipa minulla joulukuu! En teille kaikkia puuhiani paljastanut, kun ne olivat meneillään, mutta nyt voin jo vähän niistä kertoakin.
Minä tein joulukuussa mm. vapaaehtoistyötä. Hain jo syksyllä, kun hakuaika oli, erääseen lyhytaikaiseen vapaaehtoistyöhön. Sinne oli kuitenkin todella paljon hakijoita, enkä tullut valituksi. Myöhemmin se osoittautui onnenkantamoiseksi, sillä olin joulukuussa aika huonokuntoinen huonojen veriarvojen vuoksi. Huonot veriarvoni johtuvat pitkäaikaissairaudestani. Tuo vapaaehtoistyö olisi ollut sillä tavalla rankkaa, että minulla olisi voinut olla vaikeuksia selvitä siitä. En kuitenkaan tullut hylätyksi sairauteni vuoksi (eivät tienneet siitä), vaan jostain muusta syystä. Se, etten tullut valituksi vapaaehtoistyöhön, tuntui hämmentävältä. Edes ilmaistyöni ei kelpaa! Samalla se oli eräänlainen muistutus yhteiskuntamme toiminnasta. On paikkoja, jonne halutaan todella kovasti ja on paikkoja, joihin ajaudutaan, joudutaan jne. Toki meillä kullakin on erilaisia päämääriä ja arvostuksia. Mietin joulukuun osalta myös kahta muuta vapaaehtoistyön mahdollisuutta. Toiseen lopulta tein hakemuksen ja sinne pääsinkin. Tein tätä vapaaehtoistyötä joulun alla ja se kyllä omalla tavallaan piristi minua sekä viritti joulutunnelmaan. Se myös oli juuri sopivasti raskasta ja samalla hyvin kevyttä kuntooni nähden. Onnistunut juttu siis kaiken kaikkiaan 🙂. Suosittelen kyllä vapaaehtoistyötä muillekin 🙂👍! Omien voimien mukaan toki.
Joulun vietin poissa kotoa, enkä ollut kenenkään muunkaan kodissa. Vähän erilainen joulu. Omalla tavallani tein taas hieman "vapaaehtoistyötä" tai ehkä pikemminkin toimin epävirallisessa omaishoitajan roolissa. Oli ihan mukavaa viettää aikaa läheisten kanssa. Valmiissa pöydissä tuli kyllä syötyä vähän liikaa, mistä seurasi vatsavaivoja. Enpä ole moniin vuosiin tai ehkä koskaan tehnyt moista virhettä. Onneksi joululomaani kuului myös liikuntaa. Kovin raskaaseen liikuntaan ei kyllä sairauden vuoksi ollut mahdollisuutta, mutta toimihan se liikunta kevyenäkin versiona.
Ennen joulua kerroin lähettäneeni omatekoisen lahjan sille perheelle, jota Pompula kuvasi osuneesti "kenkuksi perheeksi". Se omatekoinen lahja ei ollut mielestäni mikään räpellys, vaan useita käsityötunteja vaatinut ihan onnistunut juttu. Annoin samanlaisia muillekin, jotka kiittivät lahjasta ja näin joidenkin käyttävänkin sitä. Kenkusta perheestä sain viestin, että "paketti tuli perille". Ei kiitosta, ei kommenttia paketin sisällöstä. Eli kenkun perheen vastaanotto oli juuri odotetusti kenkku. Se sai minut myös miettimään itseäni lahjan saajana tai vaikka kortin saajana. Kyllä minulle on eräänlainen kunniakysymys kiittää saamistani huomionosoituksista ja lausua muutamia kohteliaisuuksia kortin/lahjan luonteesta. Esimerkiksi kummitätini askartelee vuosittain joulukortteja, jotka ovat kömpelyydessään kerrassaan huvittavia, mutta niin inhimillisiä. Totta kai aina kehun sitä, että hän viitsii askarrella kortit itse! Kommentoin aina myös kenkulta perheeltä saamiani kortteja/lahjoja. Niin tein myös tänä vuonna ja kenkun perheen pää tykkäsi jutella minun kohteliaisuuksistani monen lauseen verran. On jotenkin kummallista, ettei hän tajua, että myös hän/he voisivat lausua jotain positiivista saamistaan korteista/lahjoista. Näillä kuitenkin mennään. Kuten aiemmin tässä ketjussa keskustelimme, ihmissuhteiteiden laatua ei voi yksipuolisesti muuttaa. Ellei halua jättäytyä ihmissuhteista täydelliseen yksinäisyyteen, täytyy vaan sietää monia epämukavuuksia. Toki niistä voi yrittää rakentavasti antaa palautetta, mutta eihän se palautekaan tunnu kovin usein läpäisevän henkilön ymmärrystä suojelevia portteja.
Vuoden vaihtumisen juhlinta on vielä edessä. Ajattelin yrittää jotain mukavaa itselleni keksiä. Koska se joulua edeltävä viikko osoittautui rankemmaksi kuin olin kuvitellut, kevensin sitä lykkäämällä muutamia asioita. Minulla on siis esimerkiksi kaksi joululahjaa vielä toimittamatta saajilleen. Olkoot vaikka uudenvuodenpaketteja 😀.
Paluu arkeen on jo alkanut. Silmä on jo tarkannut tätä asuntoa, jossa sohvan nurkkani sijaitsee. Onpa täällä tekemistä! Tarkoitan tavaran karsimista, siivousta ja vastaavaa. Onneksi aloitin urakan jo viime vuonna ja onneksi olen jo aika paljosta roinasta päässyt eroon. Vaikka urakka on raskas, en ole hetkeäkään sitä katunut eikä ole tullut mieleeni luovuttaa. Keväästä tulee kuitenkin ihan työn täyteinen. Suunnitelmissa kun on muutakin kuin pelkkä asunnon kohennus. Heti tammikuun alussa alkaa myös sairauteen liittyvät tutkimukset eli aika paljon joudun erilaisilla vastaanotoillakin ravaamaan 😝. No, toki ne ovat tarpeellisia tutkimuksia. Muutamille kursseillekin aion osallistua, mutta ihan yhtä rankkaa kurssiohjelmaa en itselleni kokoa kuin mitä oli syksyllä. Positiivista on, että olen ainakin nyt joulukuun loppupäivinä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin viime vuonna tähän aikaan. Muistan viime vuoden ensimmäiset kuukaudet tosi ikävinä. Olin silloin melkein täysin vuodepotilas ja mm. tosi ahdistunut. Siitä on menty huomattavasti eteenpäin ja voin tosiaan suunnitella kevääseeni kaikenlaisia aktiviteetteja. Siinä mielessä siis kuuluu tosi hyvää ☺️!
Toivottavasti teille muillekin kuuluu ainakin jostain näkökulmasta katsottuna hyvää. Vaikkei edistys olisi niin huimaa, on kuitenkin mahtavaa huomata, että jotain edistystä on joissain asioissa tapahtunut ja suunnitelmia uusista mahdollisista edistysaskelista on olemassa. Täydellinen paikallaan junnaaminen olisi kurjaa, joskin esimerkiksi ikääntyneiden kohdalla sen tietenkin voi nähdä positiivisesti niin, että taantumista ei ole tapahtunut.