Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 23.12.2016 klo 10:13

Eipä itselläkään ole yhtään joulufiilistä. Toivoisin vain että joulu menis äkkiä ohi ja samoiten vuodenvaihde.

On nimittäin vähän tylsää kun ei ole mitään kunnon ohjelmaa viikossa. Nyt vain odottelen että olisi jo pian vuoden eka viikko, koska sille viikolle on jo vähän ohjelmaa tiedossa 🙂

---

Mutta joo..tänään pitäis käydä vielä koirille ostamassa jotain joululahjaksi ja lisäksi aattelin käydä koirien kans lenkillä nyt aamupäivästä.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 23.12.2016 klo 10:38

Delffi kirjoitti 22.12.2016 22:54
Kuitenkin liikunnasta huolimatta tuo selkä on tällä hetkellä todella kipeä.. (tätä kirjoittaessa makoilin ns. lepotuolissa)

Mut pitää nyt yrittää tämän selän kans toistaiseks jaksaa, koska joka päivä selkä ei ole kipeä..toisinaan on enemmän ja toisinaan vähemmän tai ei välttämättä ollenkaan.

Olisin voinut kirjoittaa ihan samat jutut selästäni. Minullahan on synnynnäinen selkävika, jota on aikoinaan mielestäni tarpeeksi tutkittu ja hirveästi kuntoutettu. Olen oppinut elämään selkäni kanssa ja jumppaamaan/venyttelemään sitä arjessa melkein automaattisesti. Muistan kyllä, että aikoinaan selän kanssa oli isoja ongelmia ja moni liikunta vain pahensi kipuja, kun en osannut venytellä oikein liikunnan jälkeen. Minua auttoi, kun kävin osaavan urheilijoihin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolla ja hän sekä selitti minulle selkäni ongelman että opetti minulle tiettyjä venytyksiä. Sitä ennen olin ollut muutamien fysioterapeuttien hoidossa pitkäänkin, mutta he eivät osanneet auttaa minua yhtä tehokkaasti. Nykyisin tulen selkäni kanssa aika hyvin juttuun. Olisi hienoa, jos sinunkin selälle löytyisi pysyvä apu. On kuitenkin tosi hyvä, että harrastat liikuntaa muutamilla eri tavoilla.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.12.2016 klo 20:25

Kaikki on ihan hyvin just nyt. Paitsi, että Rina on kadonnut joulumaahan? Onko kaikki pyyhkeet paketoitu uudestaan? Niitä videoita on youtube täynnä. Mikä siinäkin on, että joku laittaa aikuisiällä kohtuu hyvin toimeentulevan pakettiin pyyhkeen? Onko sillä jokin kaksoismerkitys?

Kaikki oli ihan hyvin. Yksi asia pilasi päivää, toinen taas paransi. Tulin tulokseen, että vanhankansan sanonta: niin makaa, kuin petaa, pitää paikkansa ja paras ilo on vahingonilo 😉 😋 Eli mitäpäs tässä on vialla, eipä juuri mikään, juuri nyt. Flunssakin on melkein mennyt menojaan.

Voi meitä, selkävaivasia. Fysioterapeutti on kyllä ihan turha ammatti. Kiinnostaa kyllä tuo urheiluterapeutti. Miten se Lukossa erosi? Minä olen takonut selkääni useampana päivänä. Se on nyt ihan epätasapainossa. Tänään oli liikkeelle lähtiessä, toinen jalka, peffa kummallisen tuntuinen. Venyttänyt olen myös. Nyt se ei ole täysin lukossa, mutta epätasapainossa ruoto on kyllä.

Hyvää Joulua! Tuntuu se siltä, tai ei. Minulla ei ole edes ensimmäistäkään jouluruokaa ja glögiä en ole tänä vuonna maistanutkaan. Eli ei täällä sen suurempia jouluja, vietetä. Ihmiset ovat kiireisiä vielä tänään, kun ostelivat lahjojaan. Aika monessa kodissa on taas kodin mustin juhla. Ei iloa, ei valoa. Ryypiskelyä, ahdistusta, yksinäisyyttä, väkivaltaa sen monissa muodoissaan.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 23.12.2016 klo 21:23

Kaik on valmista kuusta myöten, eikä joulumieltä vaan näy ei kuulu😋. Mutta hyvät joulut, eikä pyyhkeitä.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 24.12.2016 klo 13:33

Itselläni tosiaan selkä on toisinaan enemmän kipeä ja toisinaan vähemmän.

Jotenkin vähän tuntuu että tämän loppuvuoden aikana tuo selkäkipu on pahentunut.
En muista että olisi viimevuonna ollut selkä niin kipeä mitä se nyt on välillä ollut.

Lisäksi sen olen huomannut, että jos vain kerran viikossa käyn ratsastamassa, nin se ei välttämättä auta selkäkipuun. Pitäis käydä kaks kertaa viikossa ratsastamassa, niin se vois ehkä helpottaa selkäkipua. Vaikka joillakin sivuilla kyllä väitetään ettei ratsastus olis muka hyvää liikuntaa selkävaivaiselle..

Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että itseni kohdalla ratsastus on auttanut selkäkipuun, kunhan käy säännöllisesti tallilla. Yks vuosihan mä kävin parhaimmillaan muistaakseni 3-4 kertaa viikossa tallilla ja en muista että selkä olisi silloin pahemmin ollut kipeänä.

Lisäksi viimevuodesta muistan kun joulunaikoihin oli 10 päivän vuokraus, niin eipä silloin tainnut olla yhtään selkäkipeä, kun kävi 10 päivän ajan ratsastamassa.

Mutta toivotaan tosiaan että jotain apua tulis tuohon selkään.
Itse olen miettinyt, että jos nyt tulis sitten lähete lääkäriin ja fysioterapeutille, niin olis mielessä ett semmoinen fysioterapeutti joka itsekin harrastaa ratsastusta, niin vois olla hyvä. (Täällä kotipaikkakunnalla on kait ainakin kaksi semmoista fysioterapeuttia, jotka harrastaa ratsastusta)

Mut joo..tänään ei tullut sitten käytyä kuin vain noin 30 minsan lenkki nuoremman koiran kanssa, koska alkoi pyryttään lunta ja koko päivän sataa lunta..Tylsää..

No, huomenna pitää sitten käydä pitempi lenkki koirien tai ainakin nuoremman koiran kanssa.. Huomenna nimittäin pitäis olla ihan hyvää keliä luvassa.

Ai niin, paketit on paketoitu ja kuusi koristeltu, mutta ei siltikään ole yhtään joulufiilistä.
Yhtenä syynä on se kollikissan vointi.

Enemmän vain odotan että alkais ns. normiarki mahdollisimman pian ja vuosikin sais pian jo vaihtua, koska vuoden vaihteen jälkeen tosiaan on heti vuoden ekalle viikolle jo vähän ohjelmaa tiedossa (terveydenhoitajan aika ja yksilövalmentajan kans tapaaminen) 🙂

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 24.12.2016 klo 14:47

Täälläkin etsitään vielä joulumieltä, vaikka nyt on kai jo h-hetki käsillä. Tähän mennessä tänä vuonna olen harrastanut joulua vaikka kuinka: olen lahjoittanut Pelastusarmeijan joulupataan, juonut kolmesti glögiä, syönyt yhden joulutortun sekä muutamia pipareita, syönyt joulusuklaita, ollut yhdessä jouluhartaudessa, antanut muutamia lahjoja, shoppaillut jouluruuhkassa, saanut ja lähettänyt kortteja, matkustanut jouluruuhkassa, nähnyt tiernapojat, kuullut joululauluja livenä jne. Vaan joulumieli on tosiaan edelleen kateissa 🙄. Joskus useampi vuosi sitten vietin muutamia jouluja täysin itsekkäästi oman maun mukaan. Muistelen silloin olleeni enempi joulumielinen kuin viimeisten muutaman vuoden aikana, kun olen viettänyt joulua muiden kanssa paljonkin joulua hössöttäen ja karkeloiden. Aika mielenkiintoista minusta! Siis vietin muutamia jouluja yksin ja joulumieli oli silloin voimakkaampi kuin muiden kanssa juhliessa, vaikka jälkimmäisissä jouluissa on ollut paikat täynnä joulukoristeita ja jouluherkkuja on ollut niin, ettei mitään puutu. Käytiin muuten läheisten kanssa keskustelua siitä, mikä kullekin on joulussa tärkeintä. Useampi heistä sanoi, että aaton jouluruokailu on joulun tärkein juttu. Minä olin yksinäni eri mieltä omine joulun kohokohtineni, joita muut eivät sitten yhtään kokeneet tärkeiksi. Läheisteni kodeissa on myös sellainen juttu, että jouluaattona telkkaria pidetään päällä aamusta iltaan oltiinpa sitten Suomessa tai jossain muussa maassa. Minusta se on tosi ällöttävä tapa, vaikka lapsena toki tykkäsin katsoa joulun lastenohjelmia. Inhoan oikein niitä joka vuosi toistuvia lastenohjelmia ja vielä enemmän inhoan Yleisradion jouluohjelmia, joissa joku ällöttävä viihdeorkesteri jammailee joululauluja inhottavina sovituksina ja kulloinkin pinnalla olevat tähdet kuten joku Diandra käyvät vuorollaan mikkiin kertomassa, mikä joulussa on tärkeintä ja he kaikki sanovat jotain maailmaa syleilevää kuten "joulun rauha", "lasten ilo", "pysähtyminen talven keskellä" jne. Kukaan heistä ei sano, että joulussa on tärkeintä hyväliksaiset keikat, joulusafkat, joululahjat, jouluoluet, terästetty glögi, saunominen tms. Tällaisia jaaritteluita läheiseni sieltä telkkarista katsovat ja osa nauttii ohjelmista, osan tehdessä ivaa niistä. Minä mieluiten heittäisin television pihalle. Olen lapsesta lähtien epäillyt vaihtuneeni sairaalassa ja ehkä päiväkotiaikoinakin olen vaihtunut muutamaan kertaan. Niin kauas puusta olen mielestäni tippunut. Erot perheenjäseniin tulevat esiin vähän kaikissa asioissa, mutta on minulla toki jotain yhteistäkin heidän kanssaan.

Hyvää joulua teille kaikille! On joulussa joka vuosi jotain hyvääkin, eikä tämä kauan kestä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.12.2016 klo 15:43

Täällä sataa vettä ihan kunnolla. Onneksi joulu on vaan viikonlopun. Sitten pääsee jo arkeen takaisin. Yöllä alkoi tehdä mieli salaattia, mutta söin suklaata. Onneksi on myös sitä salaattia kaapissa. Saa syödä sitä tänään. Ei ole kyllä yhtään joulu ilman puolesta. Tämä päivä mennee tv:tä tuijottaessa. Nukuin tosi huonosti ja heräilin koko ajan ja kääntyilin ympäri.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.12.2016 klo 20:42

Mä hekottelen täällä itsekseni 😋 tiernapojat ja juhlaorkesteri, jihuu 😀 😋 Voi luoja! 😎

Mä en ole syönyt muuten yhtään joulutorttuakaan koko jouluna, tai joulun aikana. Joulu on aika turha mulle ylipäätään. Toi oli aika vaikeaa sanoa ääneen. Ennen odotin, toivoin, uskoin, että vielä joskus mä saan perhejoulun. Katin paska, sentään. En ikinä. Joulut oli ihan ääri raskaita, vuosikausia. Nyt ei ole edes minkäänlaista tunnetta. Toisaalta itselleni vuosi on yhtä joulua, yhdellä tapaa. Ehkäpä siitä syystä itse joulu, päivämäärineen on jo jotain hupaisaa.

Huomenna jos en saa persusta ylös ja ulos, niin rupean yhden rästitehtävän pariin. Se ei mennyt ihan putkeen ensimmäisellä yrittämällä, niin on yritettävä hyyyyvin rauhallisesti uudestaan. Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.

Ja Delffi, yritä painostaa sitä veljeäs, jos hän on kerran kissan oikea omistaja. Vaikka ei edes näe kissaa ja vointiansa päivittäin, tuskin edes viikoittain, kuukausittain? Jos minä tietäisin osoitteen, niin kävisin jo sen pienen raukan pelastamassa 😭

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.12.2016 klo 20:48

Mun tekee muuten mieli jatkaa siivousta 😋 ...vähän jo jatkoinkin. Ihan jotain pakollisia vain 😋 Mä katson Lukossa televisiota jouluna aika paljon. Tosin en todellakaan noita sun mainitsemiasi. Televisiossa on kuitenkin niin monta kanavaa, että vaihtoehtoja löytyy. Nyt juuri katson Hotellit kuntoon tms. Ja käsiä syyhyttää etsiä lisää tavaraa samalla kiertoon. Yritän hillitä itseäni 😋😋😀😋🙂👍😋 nyt tais tulla hymiöt täyteen (tähän vielä kieli).

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.12.2016 klo 20:48

PS. Koittakaa kestää!

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.12.2016 klo 14:41

Miten teillä hurisee?

Olen syönyt neljä palaa taatelikakkua, vaikka en erityisemmin pidä taatelikakusta. Onneksi tätä joulua ei ole enää kuin rippeet jäljellä 🙂👍

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 26.12.2016 klo 16:55

Eipä tänne ihmeempiä. Tällä hetkellä jännitän, että mahtuuko huomenna yhdelle tallille tunnille, kun vähän tekis mieli ratsastaan.
Torstaina kyllä on sitten toisella tallilla vakiotunti.

Ai niin, me tosiaan eilen jaettiin ja avattiin lahjat, kun nuoripari (veli ja sen tyttöystävä) tuli.
Tänään sitten nuoripari lähti kotia, kun molemmilla jatkuu huomenna arki.
Ja nyt vain itse vain odottelen että tämä viikko olis pian ohi..koska en millään jaksais odottaa ensviikkoa.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 26.12.2016 klo 19:36

Tein tryffelisuklaata. Tuolla se on jääkaapissa, vaan ei varmaan kauaa. Tänään piti lähteä yhdelle kaupalle, mutta näin taas painajaisia ja nukuin pitkään. Miksi ne painajaiset tulee juuri ennen heräämistä? Eilen sain rästitehtävää tehtyä, kun en tätä ahteria ylös. Olen käynyt öisin kävelyllä. Nyt en edes sitä. Inhottaa tämä liikkumattomuus. Huomenna olisi tehtävää. Pitänee pakottaa itsensä ylös ajoissa. Ihan turha tämä tapaninpäivä. Olisipa jo v.2017!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 26.12.2016 klo 19:41

Nukkumaan meno on ollut ahdistavaa. Pelkään, että uni ei tule ja hyörin ja pyörin koko yön, selkä yhä enemmän kipeänä aamulla. Pitkitän nukkumaan menoa, eikä selkä ole hyvä. Nyt en vain voi sille oikein mitään tehdä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 26.12.2016 klo 20:00

Voisi ajatella, että siellä selässä ei ole mitään kovin rikki mennyttä, ainakaan vielä Delffi. Kun kerran ratsastus tukee selän toimintaa. Sitä kannattaa ehdottomasti jatkaa. Ratsastuksessa on niin monia erilaisia terveyden tukemisen alueita.

Ei ollut suklaa vielä hyytynyt. Pitihän sitä jo katsoa jääkaapista 😀 Ei ole nälkä. Oikeastaan on vähän. Hyvä, ei jää syöminen taas tosi myöhäiseksi. Löysin kivan reseptin ja ajattelin kokeilla sitä, vähän muunnellen. Kaupasta ei löytynyt tiettyä ainesosaa, niin otin vähän sinnepäin. Sama tuon tryffelin kanssa. Sovelsin, kun en viitsinyt niin isoja suklaalevyjä ostaa. Parempaa olisi varmasti tullut juuri oikeista aineista. Maistoin tietysti ennen jääkaappiin laittoa 😋 Ensi kerralla oikeista aineksista, tai jotain muuta.