Rina kirjoitti 2.3.2016 19:22
Lukossa on taas saanut juttuja tehdyksi enemmän kuin masennusasetus sallii 😋.
Kiitos, nyt on ollut kohtuullisen hyviä päiviä. Mutta esimerkiksi nuo villasukat ovat kyllä valmistuneet lähinnä ahdistusvoimalla. Aloitin niiden tekemisenkin, jotta sain jotain helposti aloitettavaa ja lopetettavaa tekemistä ahdistushetkien varalle. Ja se on toiminut aika hyvin. Neulominen auttaa ahdistukseen ja sukkia valmistuu (tänään aloitin yhden sukan taas)...
...mutta muuten samaa mieltä olen harrastamisen ja uuden opettelun tärkeydestä (poislukien fysiikka tai kiinankieli, jotka hyvin harvoille sopivat..). Tämä seuraava ei ole kuitenkaan fysiikkaa, vaan kemiaa. Ajatus "minulla ei ole toivoa" kuullostaa musertavalta. Kun sitä toistaa, ei vain yhden tai kymmenen kertaa, vaan 100 000 kertaa (todennäköisesti vielä paljon enemmän), niin hermoyhteys tämän ajatuksen osalta vahvistuu. Niin naivilta ja typerältä tai mahdottomalta kuin se kuullostaakin, kyseisen ajatuksen välttäminen ja vaihtaminen ajatukseen "minulla on toivoa" heikentää ensinmainitun ajatuksen hermoyhteyttä ja alkaa rakentaa jälkimmäistä todellisuutta. Masennuksessa hermoyhteyksiä valitettavasti sammuu (aivotkin kuulemma kutistuvat), mutta uskon vahvasti, että myös tietoisesti valitut ajatuksemme ohjaavat mielialaamme, vaikka ne omissa korvissa kuullostaisivat höpöhöpöltä. Masentunut ei koe kykenevänsä sanomaan, että "minä selviän tästä", se kuullostaa siis palturilta, mutta aivojakin voidaan huijata toistamalla kyseistä uskomusta riittävän monta kertaa.
Tuo on hyvä esimerkki, että ei sen opeteltavan asian tarvitse välttämättä olla konkreettinen. Tuo miten puhuu itselleen on tärkeää. Moni täällä on harmitellut, ettei kuntoutuminen etene, mutta riittävän paljon pitäisi itselle hokea etenemisen mahdollisuuksista ja pienimmistäkin edistysaskelista.
En voi oikein olla hyvä vertaistuki, jos alan katsella maailmaa liian valoisasta näkövinkkelistä. Jos teitä alkaa ottaa päähän. Niin palauttakaa mut takaisin masennuksen kamaralle😀.
Tätä olen itsekin ajatellut. Mainitsit häpeän hyvästä olosta ja/tai edistyksestä. Minusta olisi mukavaa nähdä ja kuulla ihmisten toipuvan, sillä se toisi uskoa siihen, että joskus on vielä omakin vuoro. Ja sitten toinen juttu on, että eteenpäin mennään edistysaskelien ja takapakkien kautta. Minäkin valvoin viime yönä ja koko tämän päivän ohjelma meni uusiksi. En lähtenytkään tänään asioille enkä minnekään, vaan tästä tuli kotipäivä takapakkidepiksineen.