Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.10.2016 klo 01:35

Minäkin luin sitä Rinan paikkojen lahoamista -> keho -> laho -> puu -> keho? 😉 Hiukan siis kesti yhdistää palat 😋 Lukossa, en minäkään ihan ensimmäiseksi menisi valitsemaan kylpylää lomakohteeksi. Läskit, bikinit, keinotekoinen vesi, yök. Mieluiten uin merivedessä, tai en ollenkaan. Mutta voihan kylpylässä tehdä usein paljon muutakin. Minulle se tunnustautuminen tällä tavoin kateelliseksi ei ole niin suuri tabu. Se kuuluu elämään. Sitä esiintyy kaikilla. Sellainen sairaaksi menevä kateus on taas sitten aika kamalaa.

Minun takaumat jatkuu ja yleensä aamusta. On inhottavaa herätä ikäviin uniin. Yrittää vielä jatkaa unta ja uusi kierros alkaa... On ollut aika ahdistavaa. On vähän muutakin ahdistavaa ja olen joutunut ottamaan ahdistuslääkettä. Kun vaan osaisin ottaa sen tarpeeksi ajoissa. Huomiselle on hirveästi hommaa. Kirkasvalolamppu saa, jonkin punaisen langan päivään, aikaiseksi.

Ne kirjastojen ilmaishyllyt on olleet käytössä, täälläkin 😉 Lähetä vaan Delffi, se viesti. Ei se otsikko aina ole niin tärkeää. Yleisohjeena vaan, että se on sana, tai muutama, mikä tiivistää viestin sisällön, yleisluontoisesti.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 23.10.2016 klo 15:55

Huhhuh. Viikko oli aika raskas, mutta selvisin monista tiukoistakin käänteistä aika hyvin. Yksi juttu jäi kyllä rästiin tältä viikolta ja nyt on taas kuun lopussa parin jutun deadlinet. Mä oikein ihmettelen tätä kuntoutustuella olemista, miten työlästä tämä on. Siis mulla on ainakin tosi paljon paperihommia. Myös hoitokäyntejä on paljon ja tulee läksyjä jne. Mä siis käyn yhdellä kertaviikkoisella kurssilla, minkä lisäksi mulla on omina harrastuksina muita kursseja. Sitten yritän edistää kodin suursiivousta ja hoitaa kaikkia rästiin jääneitä asioita sekä omaisen kuolemaan liittyviä tehtäviä. Ei käy aika pitkäksi! Tänäänkin olen kirjoitellut kurssitehtäviä ja seuraavaksi meinaan pestä parvekkeen lattian, jonne kertyy jotain inhottavaa likaa aika paljon. Parvekelasitkin meinasin pestä, mutta taidan jättää ne keväälle.

Pompula: Sinäpä sen sanoit; läskit, bikinit jne. Kyllä mua kauhistuttaa sinne kylpylään lähteä, mutta ei voi oikein enää peruuttaa. Kaipailen hieman sitä kuntosalia ja tietenkin niitä ruokapöytiä. Laihis on voimassa siellä kylpylässäkin, mutta täytyyhän sitä reippailun vastapainoksi saada vähän herkutellakin. Huomasin muuten että olit pyörinyt täällä yöllä. Minäkin heräilen nykyään vähän joka yö, mikä on inhottavaa, mutta ei ole jaksanut siitä pahemmin hermostua.

Delffi: On kiva lukea, kun sinä kirjoitat enemmän ratsastusharrastuksesta esimerkiksi ne gramaanit(?), tai millaisilla hepoilla/poneilla olet ratsastanut ja miten on mennyt.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.10.2016 klo 17:19

Joskus oli enemmän paperitöitä, mutta en nyt tiedä miten kuntoutustuki itsessään niin paljoa paperitöitä lisää. Itse inhoan papereiden täyttöä. Kaavakkeen näkeminen saa minut usein siirtämään sen syrjemmälle.

Niin juuri, on siellä muutakin kuin se allas! Enhän minä ollut Lukossa tuohon aikaan vielä nukkumassakaan 😋 Tänään on tullut siivottua koko päivä, mutta vielä en ole puolessa välissäkään siivoiluja. Ruokakin laittamatta, kappas! Nyt kun joku laittaisi välillä ruokaa, niin voisin jatkaa. Joten saa nähdä tuleeko tänään enää mitään tehtyä. Jos minulla ei olisi tuota kirkasvalolamppua, en saisi tätäkään vähää tehtyä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.10.2016 klo 17:58

Ajattelin, että Rina voisi mahdollisesti tietää niistä housuista jotain. On muuten kauhea ajatus, että sattuisi jotain ja joutuisi vuodelepoon, eikä enää ikinä nousisi jaloilleen, vaan makaisi loppuelämän sängyssä. Käytkö Rina joka päivä lenkillä?

Mailis kirjoitti 21.10.2016 23:18

Väsyttää mutta uni ei oikein tule. Mietin kaikkea asiatonta käytöstä jota on osakseni tullut.
Ystävälleni sanoisin tässä tilanteessa että et voi asialle mitään, olethan yrittänyt. Paska ihminen on paska vaikka voissa paistaisi.

Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Löytyy sopiva oma paikka. Ehkä mun murheet ei ole kuitenkaan etusivun juttu.

Nyt täytyy vaikka alkaa lukemaan.

Tämä Mailisin viesti vähän hätkähdytti. Ensi alkuun tunne, että on tullut huonosti kohdelluksi, sitten toisaalta mielipahan sivuuttaminen ja lopuksi lukemaan aloittaminen 😮 Tuliko lukemisesta oikeasti jotain? Itselläni ei varmasti tuossa tilanteessa tulisi. Oliko se Mailis joka puhui joskus perhesuhteistaan ja niiden ikävyydestä? Oikeasti, jos joku ihminen tuottaa vain mielipahaa, niin ei tuon ihmisen kanssa tarvitse olla tekemisissä.

Nyt on hankala tilanne. Ajattelin, että saan loppuvuoteen mennessä suurimman osaa isommista kulueristä hoidettua ja hankittua tarpeelliset. Eipä taida käydä niin... Täytyy todella tarkistaa mihin laittaa rahansa ja mistä joutuu luopumaan. Jos ei kaupalla ole edes myydä myöhemmin mitä tahtoisin. Isommat pähkinät pähkinöidä. Jokin ajatus alkaa muotoutua, mutta en ole mestari penninvenytyksessä. Hassua miten jollekin esim. 20€ on "pieni raha" ja toiselle suuri. Välillä unohdan, että kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Kerran kaupassa oli tavaraa myynnissä tarjouksessa ja se oli tyyliin 20€. Katselin siinä ja kääntelin ja vääntelin ja yksi rouva tokaisi, että nämähän ovat ihan ilmaisia. Mutisin varmasti jotain vastaukseksi, tai sanoin, että niinpäs melkein ovatkin ja mietin vasta myöhemmin minkä loven se 20€:kin tekee rahapussiin. En tokikaan ostanut tuolloin, eikä ole jälkikäteen harmittanut.

Ensi kuun laskelmat jo menossa ja nyt täytyy olla tosi itsekäs ja miettiä mihin rahansa tarkkaan laittaa. Eilen muuten yllättäen rupesin pähkäilemään, että missäs on tämän vuoden veroilmoitus. Onko tullutkaan. Oli pakko tarkistaa. Aika +/-0 linjalla mennään, onneksi.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 23.10.2016 klo 19:29

Pompula,

Vastaan lyhyesti. Joskus mietin että mitä on tapahtunut ja miten tähän on tultu. On ollut aika rankkaa.

Ikävää tietty on kun miettii niitä yön pimeinä tunteina...

Eipä se uni oikein tullut. ☹️

Yksi kotikonsti on ulkoilu, tepsii moneen vaivaan.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 23.10.2016 klo 20:09

Mailis kirjoitti 23.10.2016 19:29
Yksi kotikonsti on ulkoilu, tepsii moneen vaivaan.

Voi miten me ollaan erilaisia. Moni on sanonut ulkoilun auttavan ja hyvä niin jos auttaa. Sitä usein suositellaankin. Minä olen montakin kertaa kokeillut, mutta eihän se ole minulle ollenkaan sopinut. Yksin ulkoillessa kun ajatukset pääsevät aivan vapaasti yleensä pyörimään pienessä kehässä. Minun ahdistus on syventynyt ulkoillessa ja joskus kyyneleet on alkaneet valua, vaikka ainakin puolijulkisissa paikoissa olenkin ulkoillut. Ainoa mahdollisuus olisi ulkoilla johonkin paikkaan, jonka avulla saa ajatuksensa käännettyä johonkin muuhun. Kirjasto ja kauppa voisivat olla tällaisia paikkoja. Kirjastossa voisi ehkä lukea jotain lehteä, mutta kaupasta ehkä vaan tulisi ostettua herkkuja, joita sitten menisi kotiin syömään ja lisää masentumaan. Mailiksen mainitsema lukeminen taas sopii minulle usein hyvin tai jos se ei onnistu, niin usein jonkun Areenaohjelman katsominen auttaa. Myös suihkussa käyminen ja itseni hoitoon keskittyminen auttaa eli ihon rasvaaminen, jalkahoito, kasvonaamio tms. Siivoamallakin olen ahdistusta ja pahaa mieltä tuloksekkaasti hoitanut. Me ollaan tosiaan erilaisia, mutta hyvähän se vaan on 🙂

Pompula: Mullekaan ei ole vielä veroilmoitusta tullut. Verotoimiston sivuilta näkee, mihin mennessä ne postitetaan. Mun muistaakseni se oli lokakuun loppuun mennessä. Enpä muuten osaa ennustaa, mitä minulle on sieltä tulossa.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 23.10.2016 klo 21:15

Lukossa,

Sulla oli arvokkaita vinkkejä ahdistuksen hoitoon. Mä yritän kaikkea mahdollista. Just noita samoja kuin säkin!
Ei ulkoilu ole aina mua auttanut. Tällä hetkellä auttaa.

Eri ihmisillä auttaa eri asiat.

Joskus auttaa kun suunnittelee jotain kivaa tulevaisuuteen 🙂

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.10.2016 klo 21:46

Ahdistaa. Tuli Lukossa mieleen ne viime kevään ahdistus-paniikit lenkillä. Muistan ensimmäisten ulkoillessa tulleiden ahdistuskohtausten tulleen jo vuosikausia sitten. Jo ennen, kuin masennus diagnosoitiin, luulen. Eipä niistä sen enempää. On minulle tullut verotuspäätös, eikö Lukossa sinulle ole vielä? Muistelen, että ajattelit tulevan palautuksia, tai sitten siinä oli lukenut, että tulee palautuksia. Tämän kuun loppuun mennessä pitäisi kaikille olla tullut. Ethän ole laittanut mihinkään epähuomiossa ja hukannut? Ostin kaupasta yksi päivä hyvän tuoksuista jalkakylpysuolaa. Ajattelin, että olisi jotain hemmottelua ja rauhoittavaa. Toistaiseksi en ole vielä kokeillutkaan. Nyt ahdistus siirtyy vatsaan. Mukavampaa iltaa muille!

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 23.10.2016 klo 22:19

Onpa viikko mennyt nopeaa, huomenna on taas maanantai ja lisäksi on suuhygienistille aika. Huomenna saa myös alkaa taas odotteleen yhteydenottoa työkkäristä.

Pompula: Pitää katsoa huomenna että laitanko viestiä. Voi olla, että ehkä saatan laittaa..

Lukossa: Mukava tietää, että tykkäät lukea noista mun ratsastus harrastuksista.
Seuraavan kerran onkin tiistaina ratsastustunti.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 24.10.2016 klo 09:46

No nii..nyt sitten tuli se sähköposti laitettua yksilövalmentajalle ja nyt jännittää..

Käyttäjä Rina kirjoittanut 24.10.2016 klo 09:59

Kirkasvalolampun avulla täälläkin sinnitellään. Pitäisi auttaa hmmmm - tähän kaamosmasennukseen. Eilinenkin päivä oli synkkä kuin mikä, enkä tahtonut jaksaa lenkilläkään. Otin siis lampun esiin, katsotaan, onko sillä vaikutusta. Vuorokausirytmiä pitäisi aikaistaa, mullahan tahtoo aamut mennä nukkuessa, kun mikään luonnonvalo ei herätä ; yöt kukkuessa, kun tunnen herääväni kunnolla vasta illalla. Nyt on otettava pakkokeinot käyttöön, siis herätyskello😋
En Pompula käy joka päivä lenkillä, mutta n. 4-5 krt viikko 10-13 km kerralla. Enkä minäkään mahdu pieniin housuihin😋. Ei yksin liikunta, vaan se ruokavalio. Tämä vanharouva ei malta vähentää kalorimäärää. Täydellisyyteen on niin pitkä matka, ettei kannata edes yrittää😐, mutta ei se niin vakavaa. Onneksi lähinäkökin heikkenee, niin naama näyttää photoshopatulta, kun peiliin katsoo. Armelias luonto senkin järjestänyt.
Nyt Delffi on maanantai: jos vielä pohdiskelet, niin viestisi yksilövalmentajalle jää lähettämättä. Voit vielä laittaa viestin loppuun sen, että kun uusi tapaaminen jäi sopimatta, niin oliko tarkoitus vielä tavata tms. Sittenhän saat vastauksen sinua askarruttavaan kysymykseen.
Ei mullekaan sovi kylpylät, Lukossa. Uin kyllä mielelläni asumattomalla saarella.
Taas olisi hoidettavia asioita tälle päivälle. Kurkku on vähän kipeä. Aktivoituuko immuunijärjestelmä moisesta kirkasvalosta? Saa shokin?

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.10.2016 klo 12:47

Sai shokin, pyyhki kirjoittamani viestinkin bittiavaruuteen. On kaamea olo. Heräsin ennen klo 7 ja keho ei oikein innostu moisesta. Hyvä, että Delffi sai viestin laitettua.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 24.10.2016 klo 14:43

Harmi, kun tekstisi katosi, Pompula. Olisin niin mielelläni lukenut sen, kun ei ole nyt sen tähdellisempää tekemistäkään😋. Tai siis ehkä olisi, nyt ei vain jaksa. Flunssanpoikanen kutittaa nenässä ja kiusaa kurkussa. Lääkitsin itseäni kahdella isolla kupillisella kaakaota ja Fazerin Sinisellä (meni monta riviä). Eihän se keho tykkää herätä ennen aikojaan, siis mullakaan. Olenkin sitä mieltä, että orastava flunssani johtuu nyt useamman aamun pakotetuista herätyksistä, kun yritän rukata biologista kelloani säällisten ihmisten aikatauluihin. Aamuvirkut vievät tätä maailmaa, vaikka lypsylle ei tarvihe enää nousta- minä vikisen ja haaveilen muutosta päiväntasaajalle, missä päivä nousee joka aamu samaan aikaan ja valoa riittää viidakon pohjakerroksiinkin. Sieltä ne esi-isätkin ovat kotoisin, "pitäkää tunkkinne" laulaa suomalainen iskelmätähti ja ihan hyvästä syystä. Ei ole kaameampaa ääntä suomalaisen korvaan kuin lumiskraapan ääni, kun auton ikkunoita läpinäkyväksi putsataan.
Hieno juttu, että laitoit viestisi menemään, Delffi. Toivotaan, että saat pian vastauksen, ettei tarvitse pitkään jännittää.
Minäkin painan nyt entteriä, se on helppoa kuin napin painallus, vai miten se nyt meni..?

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.10.2016 klo 15:13

Ei siinä ollut tuon merkittävämpää, Rina. Kukas se tuollein laulaa? Mistäs olet nyt flunssan itsellesi keksinyt? Nyt vaan syömään sipuleita ja palsternakkaa, jotka puolustaa virusten ja bakteerien hyökkäyksiltä. Minä en tiedä mitä pitäisi syödä, kun oksettaa koko ajan? Eikös se levy pitäisi muuten syödä kerralla? Mitä sitä hyvää säästelemään.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 24.10.2016 klo 17:08

Laulussa puhuttiin Malagasta 😉. No, mä en ole sinne lähdössä. En ole varma flunssastakaan. Joskus kun on rasittanut itseään liikaa, alkaa tuntua flunssaiselta. Tai sitten se vain ei tule kunnolla päälle. Pompula, Sekö oksettaa, kun olet herännyt väärään aikaan? Vai ahdistus? Mulle ahdistus aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja masennus ruokahalua eli nollasummapeli. Fazerin sinisessä on muuten kivoja makuja...mutta en kyllä koko levyä kykene syömään kerralla. En ole kauhean hyvä syömään pelkiltään suklaata, mutta kahvin kanssa sujuu. Joskus jopa veden kanssa😋.
Näin unta, että oli pääsiäinen. No, kohtahan se onkin, eikös juu. Oikein sormia apuna käyttäen täytyi laskea, kuinka monta kuukautta on kevääseen. Ei enää puolta vuottakaan😋!