Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 20.10.2016 klo 18:27

Oikeesti mä oon vähän, tai enemmän kateellinen, kun kuulen autolla ajamisen harjoittelusta, ulkomaanmatkasta ja kylpylälomasta. Niin, tai näin, mutta kun ei ole vuosikausiin saanut samanlaisia mahdollisuuksia, niin kylhän se vähän syö. Tasan ei mee onnen arvat, kun niitä jaetaan. Toiset (en minä) käy soppajonossa ja toisilta tulee vähintään puolen (tuskin sitäkään) välein kuulumisia ulkomaan lomilta, facebookissa. Milloin ollaan missäkin gaalassa, tai näytöksessä. Tasan ei mene onnen arvat. Tuetulla lomalla Suomessa olen ollut kerran ja voi veljet minkälainen reissu, tai lähinnä sen päätös. Ei tee mieli uudelleen lähteä.

Delffi kirjoitti 18.10.2016 20:17

Mutta tosiaan, tulihan sitä tuolla yksilövalmennuksessa puheeksi tuo että olis ehkä hyvä noita ryhmätilanteita lähteä työstään..

Mitä se tarkoittaa? Millä tavalla työstämään?

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 20.10.2016 klo 18:30

Delffi kirjoitti 20.10.2016 11:15

Nyt olenkin tässä miettinyt että laittaisin yksilövalmentajalle sähköpostia ja mainitsisin siinä ainakin ne asiat mitä en saanut tiistaina sanottua.. Mutta toisaalta sitten tulee semmonen tunne, että "apua, kehtaankohan mä tätä viestiä sittenkään laittaa..mitäköhän yksilövalmentaja musta oikein ajattelee, jos nyt tän laitan menemään.."

Delffi, musta ainakin kuulostais hyvältä idealta laittaa sanomatta jääneitä asioita maililla sille yksityisvalmentajalle, varsinkin jos ne susta tuntuu tärkeiltä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 20.10.2016 klo 19:36

Tuli mieleen tuosta kateudesta ja alisteisesta asemasta jotain, mutta ei musta taida olla sen jakajaksi nyt.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 20.10.2016 klo 20:13

Delffi, senkus laitat sähköpostisi menemään 🙂. Ymmärrän pointin, ettei kehtaa, mutta loppupeleissä kehtaaminen kannattaa silti. Avoimuus- niin vaikealta kuin se joskus tuntuukin, lisää rohkeutta. Avoimuus lisää myös avoimuutta. Mikä on pahinta, mitä voit kuvitella? Että toinen ajattelee sinusta ikäviä? No, jokainen on vastuussa ajatuksistaan - myös se toinen. Ja ehkä pelko on täysin turha ja saatkin hyvää palautetta avoimuudestasi. Ihmisyydessä ei mielestäni ole mitään hävettävää. Heikkoutensa peittäminen tai piilottelu on mielestäni nolompaa kuin niiden tunnustaminen, mutta ei sekään ole hirveän noloa. Inhimillistä vain.
Kukahan filosofi tokaisi, että "tunne itsesi". Ja ole myös armollinen itsellesi 🙂. Mä ainakn tykkään ihmisten heikkouksista paljon enemmän kuin epäterveestä vahvuudesta, joka perustuu omien kielteisten puolien/heikkousten projisointiin toisiin ihmisiin.
Ja toki kaikenkarvaisissa asiakassuhteissa pitää olla ystävällinen toiselle ihmisille. Kirjoitit, että yksilövalmentasi tuntui etäiseltä. Tarkoititko sittenkin "epäystävälliseltä". Toisaalta jokaisella ihmisellä on joskus huono päivä. Voi olla nukkunut huonosti tai jotkut muut asiat painavat. Siis kyse ei ollut välttämättä sinusta 🙂.

Käyttäjä jouhanna11 kirjoittanut 20.10.2016 klo 20:43

Ajattelin tulla nyt ensimmäistä kertaa kirjoittamaan tänne jotain. Liityin vasta äsken joten tää on aika uus juttu vaikka aikoinaan oon täällä sivuilla joskus käynyt tekstejä lukemassa. En ole vain saanut kirjoitetuksi itse mitään. Ehkä sitä pelkää reaktiota mitä voisi saada muilta.

Tänään kuuluu ihan ok, aika rauhallinen päivä ollut. Päivästä kävin kirjastossa vähän lukemassa ja sitten olin kotona ja makoilin sohvalla, kunnes aloin tekemään tonnikalapizzaa... Ehkä vähän parempi mieli jäi siitä kun alkoi tekemään jotain eikä vaan jäänyt sohvan pohjalle nyhjöttämään...no juu tässä nyt jotain. 😀🙂👍

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 20.10.2016 klo 22:33

Delffi, kiva että siellä koirapuistossa on joku jonka kanssa on kiva jutella! 🙂 Rina, mitä ne kunto+ :n kuntoiluvinkit oli? Lukossa, kyllä täälläkin tavara vähenee. Nyt vain oli täysin saamaton päivä. Eilen sain vietyä taas jotain pois ja tänään jotain pientä. Tosi pienistä puroista tämä perkaus koostuu. Haluaisin kyllä eroon yhdestä lipastosta. Saa nähdä toteutuuko se vielä joskus, kun saan kaiken muun laitettua. Eli varmasti aikaisintaan ensi keväänä 😀

Tuosta vatsanympäryksestä tuli tänään mieleeni, että kun katson vanhoja farkkujani, jotka tietenkin olen säästänyt ja säästän, niin ne vaikuttavat ihan ällistyttävän pieniltä. Enkä tosiaan ole koskaan ollut kokoa 36 😀 Mietin tuota, että miten voin edes verrata nykyistä ja entistä minää. Keksin ratkaisuksi ottaa nykyiset farkut ja asettaa niiden päälle "entiset" farkut. Vielä en ole tuota tehnyt. Ehkä huomenna. Antaako se puhtia, vai vähentääkö se sitä. Jää nähtäväksi.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 21.10.2016 klo 11:49

Jouhanna11, kiva, kun kirjoitit🙂🌻. Vaatii rohkeutta kirjoitella uutena palstalle. Eikä kannata lannistua mahdollisista vastoinkäymisistä tällä palstalla. Jos kokee, ettei tule huomatuksi niin ei kun uutta turinaa kehiin. Sinnikkyys voi sekin olla haastavaa, jos on masentunut, mutta voimien mukaan 🙂🌻.
Pompula, ei ei! Siis aloitetaan vertailu hieman pieniksi tulleista farkuista🙂. Yritetään mahduttaa ne jalkoihin, siis menee melkein. Tavoite ei ole kaukana, vaan saavutettavissa. Enhän minäkään jaksaisi juosta kymppiä, jos ajattelen koko matkaa kerralla. Osatavoitteet, siis se palastaminen 😉 pienempiin osiin tekee matkasta helpomman. Mulla muuten on aika monet hiukan liian pienet housut😋. Eli huonosti on toiminut kohdallani tuo housuohj 😋. Mutta toivossa eletään!
Kuntoplus ohjeita löytyy netistä niin kävelyyn kuin juoksuunkiin. Ja tietysti muuhunkin liikuntaan. Mä haen apua kilometriaikojeni parantamiseen. Junnaan liikaa samalla vauhdilla lenkistä toiseen. Pitäisi ottaa välillä kovavauhtisempia osuuksia. Ei ohjeista huolimatta ole helppoa miettiä harjoittelun ja levon suhdetta. Miten kehoa kuunnellaan😟. Jäykkä ja kankea se on venyttelyistä huolimatta. Raihnainen siis. Se, miten lenkillä kulkee, selviää mulla vasta siellä lenkillä siis. Onneksi mulla on sykemittari, se antaa osviittaa.
Mulla ois vielä pari ikkunaa pesemättä. Saas nähdä, ennättääkö talvi ensin😋. Taidankin tarttua toimeen🙂👍.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 21.10.2016 klo 13:35

Rina, kiitos kannustuksesta. Mutta kyllä se sähköpostin laittaminen kuitenkin mietityttää edelleen.
Varmaan just tuota pelkään, että yksilövalmentaja ajattelis musta sit jotain ikävää..

Ei yksilövalmentaja epäystävällinen ollut mutta semmonen outo fiilis jäi hänestä..ehkä etäinen oli väärä sanavalinta..Mut jotenki oli ehkä vähän vakavemman oloinen kuin aikasemmin..
Mutta voihan se olla että jos hänellä oli huono päivä tai nukkunut huonosti..
Lisäksi se jäi mietityttää kun ei sovittu uutta tapaamista..yleensä kun on seuraava tapaaminen sovittu tapaamisen lopuksi..

Työkkäristäkään ei oo kuulunut mitään..

Pompula, juu..onhan se mukavaa kun puistossa on välillä joitakin joitten kans voi jutella.
---

Mutta joo..eilen oli kyllä mukava ratsastustunti.
Pääsin menemään yhdellä osaavalla ponilla.. vaikka kyllähän aluksi laukkojen jälkeen poni meinas juosta, mutta kun uskalsin alkaa ratsastaan reipasta ponia, niin kyllähän se sit alkoi sujuun. Lisäksi myös gramaanien käyttökin oli vähän hakusessa aluksi..mutta lopulta niitä ei sit enää huomannut..

Mielelläni kyllä menisin Dooriksella uudestaankin..

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 21.10.2016 klo 16:30

Pompula: Hienoa että sait itsesi ulos ja ihanaa, että olet löytänyt punajuuria. Mä tykkään myös punajuurista. Mulla on myös ollut selkä viime aikoina vähän kipeä, mutta se ei ole ollut mitään viime kesään verrattuna. Onpahan kuitenkin taas tullut mieleen, miltä kivut tuntuvat. Huomasin, että mä puren hampaita ja jännitän hartioita, kun mulla on selkä kipeä. Sillä tavalla tulen vain enemmän kipeäksi. Harmillista. Mua auttaisi jumppa, mutta nyt on ollut niin kiire, että olen lintsannut siitä. Sulle toivon niitä parempia päiviä, jolloin on kivuton olo. Mä en juuri katso telkkaa. Eli tiedän just just, kuka varmaan on Jutta, mutta en tiedä niitä housuja mitä tarkoitit. Mulla on muuten sama, että lainaan kirjoja kirjastosta ja olen aikoinaan antanut kirjoja pois, mutta jostain niitä vaan on siunaantunut. Kumma juttu tosiaan! Tiedän kyllä yhden heikkouteni. Se on nämä kirjastojen ilmaiset kirjojen kierrätyshyllyt. Niistä mulle on tullut aika paljon kirjoja. Olet muuten rohkea, kun myönsit olevasi kateellinen. Kateus on jotenkin tabu, vaikka kaikillehan se on omakohtaisesti tuttu tunne. Mua kyllä huvittaa, kun olet kylpylälomasta ja autolla ajosta kateellinen. Maksoin etumaksun kylpylälomasta, joten sinne ollaan nyt menossa, mutta ahdistaa kyllä. Mullahan on mm. inhottava ihosairaus, jonka vuoksi kylpylä on niin sanotusti viimeinen paikka, johon haluan mennä. Siksi sen kai valitsinkin – haasteeksi psyykelleni. Itse kylpylä on syrjäinen ja vanhanaikainen paikka, joten siitä taitaa olla glamour kaukana. Autolla ajamisen harjoittelua mulla hidastaa sama juttu kuin Delffiäkin (ahistaa, hirvittää) ja lisäksi mä joudun maksamaan auton lainasta eli ihmettelen kovasti, miksi mun pitäisi laittaa vähiä rahojani itseni kiusaamiseen. Sekin olisi kuitenkin haaste itselleni. Yritän jotenkin kovasti haastaa ja kehittää itseäni, kun muuten tuntuu niin siltä, että menen vain alamäkeä kaikissa asioissa ja käperryn pikkuelämääni kotisohvan nurkkaan. Meinasin muuten ehdottaa sulle sosiaalisia lomia, mutta ehditkin jo niistä toteamaan. Mitäköhän juttu siinä lomassa tökki? Mä olen ajatellut, että voisin sellaiselle hakea, mutta nyt säikähdin. Voimia ja sinnikkyyttä tavaran vähentämiseen. Mä sain jo sen yhden huonekalun annettua eteenpäin ja tässä on lähiviikkoina pari muutakin juttua liikahtamassa eteenpäin. Tosi pienistä puroista nää minunkin tavaran poistot koostuvat, mutta pisarakin on valtameren alku. Mulla on myös pieneksi jääneitä housuja. Siis ihan hiljattain pieneksi jääneitä, kun painoa tuli niin nopeasti lyhyessä ajassa. Mulla on vielä yli neljä kuukautta laihdutuskuuria jäljellä. Ihan hirveän pitkä aika!

Delffi: Sekin kuule hyvä juttu, että tunnistat pettymyksen pettymykseksi, eikä se ole esimerkiksi epämääräistä pahaa oloa. Mä olen Pompulan ja Rinan kanssa samaa mieltä, että sun kannattaa laittaa yksilövalmentajalle sähköpostia. Tehän ootte ennenkin vaihtaneet viestejä onnistuneesti ja uskon sun osaavan kirjoittaa hyviä viestejä, kun tännekin kirjoitat selvästi. Mulle tuli tuosta alisteisesta asemasta mieleen, että siihen usein kuuluu sekin, että asiakas häpeää itseään ja asemaansa ja uskoo olevansa ainoa huono/ujo/pelokas/nolo/tms. asiakas. Työntekijä on kuitenkin tavannut monia ja monia asiakkaita, jotka kärsivät ihan samoista ongelmista. Tästä eriarvoisesta asemasta huolimatta työntekijän suorastaan pitää olla asiakkailleen ystävällinen. Mä luulen niin kuin muutkin luulivat, että sun yksilötyönohjaajalla on vaan ollut ns. huono päivä. Ehkä hänellä on ollut kiire tai vaikka päänsärkyä. Ihmisiä ne työntekijätkin ovat.

Rina: Apua… Nauroin tuota ”ikää jossa alkaa paikat lahota”. Puun lahoaminen tuli niin voimakkaasti mieleen ja mielikuva ihmiskehosta samanlaisena. Sulla on kyllä hervotonta sanojen käyttöä. Helpotti se sinun tunnustuksesi tavaroiden säästämisestä. Mullakin on korppuja, joita ei muka voi heittää pois. Valtaosan luentomuistiinpanoista olen onneksi heittänyt pois, mutta on mulla jotain hulluja säästämisiä siinäkin tavaran lajissa. Mä oon aina välillä miettinyt, että kymmenen vuoden päästä mulla on todella hirveä määrä tavaraa, jos jatkan samaa rataa. Olen yrittänyt tässä mielessä nyt ”kouluttaa” itsestäni erilaista kuin luonnostaan olen. Ja muuten onneksi ei ole niitä lapsia. Säästäisin varmaan kaiken heidän elämästään ”muistoina”. Lapsena keräsin kiviä ja minulla oli niitä aika kasa omassa huoneessani. Laho-Rina on kyllä tosi aktiivinen. Vauhtia haetaan lenkeille ja ikkunatkin on jo pesty. Olen tosi iloinen noista ikkunoista! Onnittelut!

Jouhanna11: Kiva kun kirjoitit uutena. Tervetuloa mukaan. Minäkin olen huomannut, että niinä päivinä jolloin tekee jotain aktiivista, on parempi olo ja samalla on jotenkin tyytyväinen itseensä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 21.10.2016 klo 18:29

Jouhanna, tervetuloa sekaan vaan 🙂

Delffi, kerro ihmeessä uteliaalle mitä kummaa on graamanit (meniköhän se oikein)?

Mulla on ollut tänään ihan kiva päivä. Nukuin hyvin, ja on olo että olen ihan nättinä kun eilen illalla jaksoin jopa pestä hiukset! Säärikarvoihin asti tarmonpuuska ei kyllä yltänyt, mut jospa ne vaikka lämmittäisivät talven tullen.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 21.10.2016 klo 18:31

Eiiiii, hieman pieniksi tulleista housuista. Sehän se vasta kamalaa onkin, vetää päällensä housuja joiden tietää olevan pienet. Minä tarvitsen herätyksen, missä ollaan nyt ja missä on joskus oltu. Vielä en ole tuota housujen vertailua tehnyt. Jotain kotihommia ja makoilua. Ihana pms lähti ensi kuulle, odottamaan minua 😝

Voinko lisätä kateuskortteihini vielä Delfin hevosharrastuksen? Noin. Missä se Lukossa taas on piilossa? Kukkuu! Huomenna meinasin lähteä asioille, tämä päivä kääntyikin jo iltaan. Taas tuntuu, että mitään en ole saanut aikaiseksi, mutta olen minä jotain pientä. Ruokaa en jaksa laittaa ja punajuuret on edelleen kiltisti omassa pussissaan. Mitähän niistä piti tulla? Jos laittaa ne uuniin. Kai ne sielläkin kypsyy 😐

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 21.10.2016 klo 19:11

Miten voikin joku paikka olla kipeä.
Selkä nimittäin on nyt kipeä, vaikka oonkin liikkunut tänään aika paljon.

En tiiä sitten että pitäiskö sitä käydä kaks kertaa viikossa tunnilla, kun ainakin välil on tuntunut että ratsastus auttaisi tuohon selkä kipuun..
Varsinkin kun oppis vielä istumaan hevosen selässä oikein..ja sitä istuntaa ainakin eilisellä tunnil korjattiin.

Mutta joo..enpä vielä laittanut sähköpostia yksilövalmentajalle. Ehkä mä mietin viikonlopun yli ja katson sit uudestaan maanantaina ett laitanko sen sähköpostin vai en..

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 21.10.2016 klo 23:18

Väsyttää mutta uni ei oikein tule. Mietin kaikkea asiatonta käytöstä jota on osakseni tullut.
Ystävälleni sanoisin tässä tilanteessa että et voi asialle mitään, olethan yrittänyt. Paska ihminen on paska vaikka voissa paistaisi.

Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Löytyy sopiva oma paikka. Ehkä mun murheet ei ole kuitenkaan etusivun juttu.

Nyt täytyy vaikka alkaa lukemaan.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 22.10.2016 klo 18:00

Oho, hieman on viestejä mennyt ohi..(koska kännykällä käynyt välillä täällä).

Pompula: Juu, luulen kans, että ehkä yksilövalmentajalla oli jotain muuta mielessä tai nukkunut huonosti.
Tosiaan itselläni on melko luontevaa puhua yksilövalmentajalle, vaikka jotkut asiat onkin vaikeita ottaa puheeksi..ainakin aluksi.

Muistan kun jokunen vuosi sitten olin kuntouttavassa työtoiminnassa, niin siinä yhteydessä oli myös yksilövalmennusta/-ohjausta..niin ei silloisen yksilövalmentajan kanssa ollut niin luontevaa puhua, mitä tämän nykyisen kanssa on.

Jos ymmärsin tuon työstämisen oikein, niin osallistua vissiin joihinkin ryhmiin..esim. vertaistukiryhmiin, kuten jännittäjät-ryhmään.
Mutta tällä hetkellä täällä ei kyllä pyöri mitään semmoisia ryhmiä..ainakaan tietääkseni.

soroppi: Kiitos kannustuksesta laittaa yksilövalmentajalle sähköpostia, mutta kyllä se sähköpostin laittaminen edelleen vähän mietityttää..kyllä siinä viestissä olisi mun mielestä tärkeitä asioita, vaikkakin vähän vaikeita ottaa puheeksi (ainakin mulle).

Sua kiinnosti tietää, mitkä on gramaanit, niin ne on yhdenlaiset apuohjat.
Gramaanit tulee joko satulavyöhön hevosen etujalkojen väliin tai ne voidaan myös kiinnittää satulan alapuolelle hevosen sivuille. Josta ne kulkevat kuolainrenkaiden kautta ratsastajan käteen.
Eli ratsastajalla on sitten kaksi ohjaa kädessä, mutta gramaanien tulisi olla löysempi kuin normiohja.

Lukossa: Juu, itsekkin olen sitä miettinyt, että ehkä oli vain huono päivä, kiire tmv.
Nii, ja kiitos sullekkin kannustuksesta laittaa sähköpostia, mutta kyllähän se edelleen vähän mietityttää..
Juu, onhan niitä viestejä tullut useampi vaihettua yksilövalmentajan kanssa.
Ainoa vaan, että sähköpostin aihe-kentän tekstit on mulla jotenkin semmosia tylsiä/tönkköjä ja aina samoja..koska en vaan keksi mitään järkevää aihe-kenttään.

Ai nii, kyllähän mua vähän kuitenkin tiistaina jäi ihmetyttämään se, kun ei uutta tapaamista sovittu ja lisäksi yksilövalmentaja on yleensä aluksi kysynyt kuulumisia, mutta nyt viimeks kysyi suoraan fiiliksiä siitä hankeesta ja esittelystä.

Mutta joo, siitä sähköpostista vielä, niin aattelin kyllä että jos sitä maanantaina katsois uudestaan, että laitanko viestiä ja jos laitan, niin silloin kyllä pitäisi yrittää jotain järkevää keksiä siihen sähköpostin aihe-kenttään..

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 22.10.2016 klo 18:04

Pompula: Arvaa olenko itse kateellinen niille tallilaisille, joilla on oma hevonen?
Kyllä olen, toiset päsee vaikka joka päivä ratsastaan itsenäisessti..toiset saa tyytyä käymään tunneilla.
Mutta jos jotain hyvää, niin sentään edes kerran viikkoon pääsee ratsastaan ja kehittymään osaavilla tuntareilla.