Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 15.10.2016 klo 21:16

Kiitos Rina virtuaalipuhalluksesta 🙂 Paininjalka voi todella mennä imuriputkesta läpi. Ei se niin iso ole. Melko kapoinen, mutta pitkähkö. Mikä siinä tiistaissa Delffi jännittää? Oletko laittanut ylös jotain mieleen tulleita ajatuksia? Kun yksilövalmentaja ottaa puheeksi tilaisuuden ja kysyy miltä se ja hanke vaikutti, niin kyllä sinä mielestäni voit siinä heti alkuun sanoa, että miltä se tilanne vaikutti ja mitä pistit itsessäsi merkille.

Tänään unohdin ottaa lääkkeeni. Tiedä sitten siitäkö johtui, mutta olen ollut ihan nukuksissa koko päivän. Kävelin zombina kauppaan. Oikeasti minun on vähän vaarallista liikkua, kun olo on tällainen, mutta köpöttelin mummoaskelin eteenpäin. Nyt paleltaa. Ja muistan miksi en yleensä käy lauantaina kaupassa... ruuhka. Joillakin miespuolisilla kaupassa kävijöillä liikaa parfyymia. Minä meinaan aina tukehtua noihin hajuihin. Onko niitä oikeasti pakko käyttää? - Ei. Eikö ihmiset voisi haista ihan vaan ihmisille? - Kyllä.

Jänniä tuntemuksia kehossa, kun köpöttelin. Ihan ensi alkuun aivan kuin olisi vetänyt suonta oikeasta pakarasta. Sitten kun se tuntemus alkoi väistyä, tai haileni seuraavan tieltä, alkoi vasenta polvea särkemään ja tulomatkalla siirryttiin oikeaan nilkkaan.

Nyt etsimään villasukkia jalkaan 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 16.10.2016 klo 13:43

Ymmärsitkö Delffi, mitä tarkoitin? Joskus on hyödyllistä vähän "taivuttaa" kysymystä. Eli, jos yksilövalmentaja kysyy sinulta: "Olit siellä hanke-tilaisuudessa, miltä se (hanke) vaikutti?" Tuohon helposti vastaa miltä se hanke vaikutti, ei että miltä se tilaisuus ja sinun oma olotilasi vaikutti, vaikka se olisi paljon hyödyllisempää, mahdollisesti. Taivuta kysymyksiä siten, mikä on sinulle (eli älä ajattele liian kapeasti) hyödyllistä. Mihin itse tarvitset vastauksia. Ne kysymykset on sinua varten. Aina kysyjä ei osaa kysyä "oikein", silloin on syytä "taivutella" kysymyksiä, jotta pääsee "maaliin". Muuten jää joka kerrasta puuttumaan jotain. Jotain tärkeää.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 16.10.2016 klo 18:34

Pompula, en oikein osaa sanoa mikä siinä tiistaissa jännittää..vaikka ei siinä tapaamisessa mitään jännitettävää pitäisi olla.
Eipä ole tullut laitettua ylös mitään mieleen tulevia ajatuksia, enkä tiedä olisiko siitä mitään hyötyä. Olen nimittäin monesti huomannut sen, että vaikka olisin miettinyt jotain sanottavaa valmiiksi, niin tuskin saan sitä kuitenkaan sitten lopulta sanottua.
Joten en usko, että saan tuolloin tiistaina tuostakaan hanke esittelystä sanottua sitä, että miltä se ns. luokkatilanne tuntui.

Tuli muuten noista hajuisteista mieleen, että itsekkin olen huomannut, että joillakin kaupassa kävijöillä on liikaa partavettä/hajuvettä ja ne ottaa itelläni vähän henkeen..tai ainakin ne hajut alkaa yskittään (kuten myös tupakan hajukin).

Mutta joo.. tänään tuli käytyä koirien kanssa melko pitkä lenkki, 7.5 km kävelylenkki ja siihen meni rannekkeen mukaan 1 h 46 min.
Lenkillä pari pikku poikaa halus silittää noita koiria, joten ajattelin että samapa se kait on pysähtyä hetkeksi, niin saa nuorempi koira totutella vähän lapsiinkin.

Lisäksi tänään myös veli kävi tyttöystävänsä kanssa syömässä. Oli ihan mukava nähdä heitä, vaikka enpä hirveesti osaa jutella veljen ja sen tyttöystävän kanssa, kun ei oikein tiiä, että mistä sitä puhuis.

Mut mihin se aina tää viikonloppu häviää..vaikka toisinaan kyllä tuntuu, että viikot menee hitaasti.
Tänne on muuten jo tullut ainakin yhteen kauppaan joulusesonkisuklaita ja joulukalentereita, vaikka jouluun on vielä noin 9 viikkoa (toisten mielestä lyhyt aika ja toisten mielestä pitkä aika).

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 17.10.2016 klo 11:43

Pompula: Minäkin olen viime aikoina pariin kertaan unohtanut ottaa lääkkeeni. Toisella kerralla tuli ihan hirveä päänsärky ja huimaava tunne. Yritän ottaa opikseni ja olla tarkempi. Myös selkäkipua on ollut mulla, mutta se taitaa olla ihan pientä noihin sinun kipuihin verrattuna.

Delffi: Komppaan Pompulaa. Jotkut tekee niin, jos on vaikea sanoa asioita työntekijöille, että kirjoittavat asioita vaikka ranskalaisilla viivoilla paperille. Jos ei saa asioita sanottua, voi antaa sen paperinkin työntekijälle luettavaksi. Pompula kirjoitti hyvin myös tuon, että ne tapaamiset yksilövalmentajan kanssa on sinua varten. Voit edistyä niillä tapaamisilla sen verran kuin itse ponnistelet.

Hajusteista! Kyllä on viime aikana ärsyttänyt toisten hajusteet. Olin yhdessä rentoutumistilaisuudessa, missä maattiin lattialla patjoilla. Ohjaaja neuvoi hengittämään syvään, mutta viereisellä patjalla oli niin voimakkaasti hajustettu henkilö, että ihan nenääni sattui se hengittely. Meni koko tilaisuus minulta vähän pilalle 😞.

Ja olen minäkin ainakin yhdestä kaupasta bongannut joulukalenterit ja vähän joulukoristeita. Vieressä oli Halloween-koristeita ja se rinnakkaisuus vaikutti vähän hullulta.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.10.2016 klo 12:29

Lukossa, muuten hyvä idea. Mutta koska jännitän tuota tapaamista, nii jotenkin en usko että kuitenkaan saisin mitään ylös paperille ja vaikka saisinkin, niin tuskin saisin jännityksen takia kuitenkaan sitä paperia annettua.

Kävinpä tuossa aamupäivästä koirien kans lenkillä. Ja yksilövalmentaja tuli sattumalta autolla vastaan. Vähän jäi semmonen nolo fiilis, koska en hoksannut nostaa kättä..

Lisäksi näin lenkillä myös sen yhden ns. Vapaa-ajan hankkeen ryhmäohjaajan.
Muutama sananen hänen kans vaihdettiin koirista, mutta jotenkin oli olo vähä semmonen outo. .ehkä vähä vaivaantunut.

Mutta joo..huominen jännittää vaan nyt enemmän.
Onneksi eilen keksin, että mähän voisin tuon meidän ns. Varastohuoneen järjestää tai ainakin yrittää sitä vähän järjestellä tänään. Ja siihen menee ainakin yks päivä.
Niin jospa sais vähän ajatuksia muualle huomisesta.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 17.10.2016 klo 12:45

Delffi kirjoitti 17.10.2016 12:29
Mutta joo..huominen jännittää vaan nyt enemmän.
Onneksi eilen keksin, että mähän voisin tuon meidän ns. Varastohuoneen järjestää tai ainakin yrittää sitä vähän järjestellä tänään. Ja siihen menee ainakin yks päivä.
Niin jospa sais vähän ajatuksia muualle huomisesta.

Hyvä idea! Siivotessa aika kuluu nopeasti, ainakin minulla. Tykkään laittaa kivaa musiikkia taustalle soimaan. Mullakin on tänään siivousta tiedossa eli ollaan Delffi samoissa puuhissa.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 17.10.2016 klo 13:41

Huomasitko Delffi tuon viestini kysymysten "taivuttamisesta"? Onko Halloween demonisoitu, Lukossa?

Eilen oli virtaa, kuin pienessä kylässä. Taisi se lauantaina unohtunut pilleri auttaa, kun sitten muistin sunnuntaina ottaa lääkkeeni, niin virtaa piisasi. Tänään ei yhtään. En saa mitään aikaiseksi, en ole varmaan edes hereillä. Lääkkeet on otettu, mutta en jaksa edes suihkuun.

Nukkumaan uudestaan? Haluaisin kyllä jaksaa edes suihkuun. Se piristää kuitenkin aina edes vähän. Taitaa tämä päivä mennä ohi, huomaamatta. Eilen en kyllä syönyt lämmintä ruokaa, tai edes mitään siihen viittaavaa, kuten proteiineja. Ei ihme, että on niin nuutunut olo. Syömättömyys auttaa toisinaan kipuihin. Siksi jotkut kipupotilaat jättävät syömisen. Eilen oli kevyt olo ja kipujakaan ei juuri ollut. Samoin siis, kuin muina päivinä. En minä usko, että syömättömyydellä voisin hallita kipujani. Älkää ymmärtäkö väärin. Ei se niin mene. Syömättä jättämisestä seuraa sitten ihmiselle muita ongelmia.

Ei sinun Lukossa kivut ole yhtään vähäisempiä, kuin minun. Halveksin ihmisiä, jotka nostavat omat kipunsa muiden yläpuolelle. Toivottavasti en itse koskaan moiseen sorru 😠

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 17.10.2016 klo 13:44

Tunnen oloni turvalliseksi täällä, kun puhun kivuistani. En minä niitä muuten mainitsisi. Niiden mainitseminen on kuitenkin jollain tapaa vapauttavaa. Normaalisti en virka juuri puolta sanaa.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 17.10.2016 klo 16:35

Laitoin kasvonaamion, ja sen pitäisi vaikuttaa 10 minuuttia. No, nyt olen tässä koneen ääressä viipynyt jo iät ja ajat, joten jos kasvot putoo multa pois, niin tiedätte mistä se johtuu. Tukinetistä!!
Pitäisi mennä vessaankin, joten jos rakko halkeaa, niin tiedätte..mistä...se..johtuu..
Harmaus jatkuu tuolla ulkona ja on vilakkaa. Kuvittelen sen olevan väliaikaista. Kyllä sen täytyy vielä lämmetä ennen joulua.
Hyvähän se, jos välillä parempi päivä itse kullakin. Vähän niin kuin pilvien rakoileminen juuri silloin, kun alkaa uskoa, että aurinko on muuttanut muualle.
Delffi kirjoitti jotakin oudosta olosta kauppareissulla? Olisiko tunne voinut olla depersonalisaatiota? Siinähän käy olo omituiseksi ja vieraaksi. Mulla vastaavia tuntemuksia oli jo teini-iässä. En kyllä silloin ymmärtänyt hölkäyksen pöläystäkään, mistä oli kyse.
Pompulalla oli siis sähköjänispv ja sitten taas ei. Onko ne huonot päivät huonoja ihan heräämisestä alkaen? Mulla joskus niksahtaa päivä ja tunnelma huonoksi vasta pari tuntia heräämisestä. Hirveän paljon riippuu päivän ohjelmasta. Silti ei löydy yhtä kaavaa- jos löytyisi, niin olisi helpompaa. Joskus viikonloput ovat hyviä, mutta esim. Eilen oli lannistava väsymys jo heti aamusta alkaen. Sellainen väljähtänyt olo, joka johti vain syöpöttelyyn. 😝
Eiköhän pitäisi mennä nyt naaman pyyhkimiseen. Ties vaikka kuinka hehkeä iho kuoriutuisi alta😎!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 17.10.2016 klo 17:04

Toivottavasti Rina alta kuoriutuu oikein hehkeä naama 😉 Pistitpä pahan, onko huonot päivät huonoja heti alkuunsa? Yleisesti ottaen kaikki aamut on huonoja, jokin auringonpaisteinen aamu voi olla hyvä. Muutoin on aika tympeää matalalentoa iltaan asti, jolloin yleensä piristyn. Vielä ei ole näin tänään päässyt käymään. Epävakaus taas voi värittää päivän viidessä minuutissa alakulosta taivaisiin, tai toisinpäin. Kaikki mahdolliset tunnekirjot on siis mahdollista saavuttaa saman päivän aikana, mutta kyllähän sinä nämä jo tiedät, luulisin.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.10.2016 klo 20:15

Pomolle, juu huomasin, mutta se sitten unohtui.
Ja ihan hyvä idea tuo kysymyksen/kysymyksien taivuttaminen.
Mutta voi olla etten kuitenkaan saa sanottua mitään mitä olen miettinyt, koska jännittämisen takia menen herkästi lukkoon ja olen sitten hyvin lyhyt sanainen..

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 17.10.2016 klo 20:18

Rina, en tiedä. Voihan se olla, että ehkä se oli tuota depersonalisaatiota..

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 18.10.2016 klo 10:57

Tämän päivän tapaaminen onkin ohi ja taas oli vain noin 20-30 minuutin tapaaminen yksilövalmentajan kans.

Vaikka kävinkin sillä fiiliksellä että varmasti on taas vain lyhyt tapaaminen, niin silti olen hieman pettynyt.

Enkä saanut taaskaan kaikkea sanottua, mitä olin miettinyt että pitäis/vois sanoa..

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.10.2016 klo 13:02

Tarkoittikohan se Pomolle Pompulalle 😉 Se mikä minua pisti mietityttämään Delffi siinä sinun olossa ja Rinan mainitsemassa depersonaatiossa, että onko kaikki hyvin. Siis, että minkälainen sun olo on? Onko ahdistus samanlaista, kuin ennen? Toisaalta aika moni kokee depersonaation elämänsä varrella, jos sitä oli. Eli ei siitä sinänsä kannata pelästyä, eikä kyllä kannata myöskään alkaa liikaa kuulostelemaan itseään.

Mihin ne Rina ja Lukossa on hävinneet? Mulla on ääri tylsää, masentaa, ei saa mitään aikaiseksi. Oikeasti mitään aikaiseksi. Muistan katselleeni televisiota eilen. Siinä vaiheessa, kun alkoi kummitusjutut piti lähteä nukkumaan. Ne on vähän pelottavia, ne kummitusten jahtaajat.

Pms, taisi unohtua mainita. Sain syötyä eilen! Tälle päivälle suunnittelin eilen illalla menoa, mutta kiinnostaako yhtään. Ei todella. Illalla katselin ympärilleni ja mietin, että tuon olisin voinut tehdä ja tuo olisi ollut kivaa tekemistä. Mutta alapa siinä sitten klo 21 pitämään ääntä. Naapurit olisi varmaan äärityytyväisiä 😞 Näemmä mun virkeys, tahto ja halu tehdä, alkaa siinä klo 21 🙂👍

Nyt ärsyttää, pitäisi saada oikeasti tehtyä nyt heti yksi asia. Mitä kauemmin tässä istun ja ihmettelen, sitä kauemmaksi mun tsäänssit siihen asiaan menee. Masentaa.

Delfille vielä, mitä jos niitä yksilö valmennuksia olisi harvemmin, mutta kesto olisi pidempi. Sellaistahan voi pyytää. Saisit mahdollisesti sanottua kaikki asiat. Toisaalta onko tuo niin uutta ja vasta totuttelua, että siksi aika humahtaa, etkä saa kaikkea sanottua, kysyttyä? Puhuit tosin jo sen loppumisesta, niin onko se kovinkin lyhyt rupeama?

Alun d-sana on varmaan päin mäntyä. Mikä se nyt oli depersonaatio, depersonalisaatio? Äsh, oli mikä oli. 😋

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.10.2016 klo 13:34

Tiesittekö muuten, että joskus autismi diagnosoidaan masennukseksi? Luin tästä vähän aika sitten jostain. En kunnolla koko artikkelia. Tämä sähköjänis ei jaksa keskittyä. Olen monesti pohtinut onko minulla adhd, tai jokin samantapainen. Olen usein keskittymiskyvytön, sähköjänis. Olisiko tästä Rina diagnoosiksi? Tosin minulla on muita selittäviä tekijöitä ja sen testinkin olen tehnyt aika moneen kertaan, enkä sen mukaan olisi, sinne päinkään. Joskus sitten uppoudun johonkin tekemiseen, hankkeeseen pitkäksi ajaksi ja sitten alasajan koko homman ihan alkutekijöihinsä. Epävakaus?

Nyt alkoi ahdistamaan ulos meno ☹️ Ennustan, että kuukautiset alkaa huomenna. Alkaa sitten tämä olotilakin hellittämään. PMS on yhtä helvettiä. Se, että söisi kevyesti auttaisi pms-oireisiin on kyllä varmaan ihan hölynpölyä. Saattaisin rauhoittua, jos kahvin kanssa olisi tässä Lidlin mousse suklaalevy. Löysin tällaisen yllärin Lidlistä yksi päivä. Aika hyvä suklaa, kun sitä voi syödä jopa vielä seuraavana päivänä. On niin herkkuhermon tyydyttävä suklaa, että kerralla ei tarvitse kaikkea syödä. Toisena makuna taisi olla hasselpähkinä.