Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?
Hei kaikille!
Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.
Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.
Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻
Pesukoneet hurisevat sekä kylpyhuoneessa että keittiössä. Roskat ja keräyspaperit on viety. Tiskipöytä on muuttunut siistiksi. Täällä siis vietetään siivouslauantaita kuten ilmeisesti Pompulallakin. Lahjaksi menevä villasukka vetää neulojaa puoleensa kuten myös lehdet ja kirjat, joihin olisi ihana uppoutua sohvalla lökötellen. Mutta kai se olisi vielä ihanampaa siistissä kodissa kuin katastrofin keskellä. Siivouksen lomassa juon teetä eli siivoustahti on hitaahko, kuten Pompulakin suunnitteli. Seuraavaksi kastelen kukat ja maksan muutaman laskun.
Delffin yksinään kotona olo oli tosiaan huippujuttu. Onnittelut! Ei tarvinnut Delffin tulla minun kotiini yksin pärjäämään, kuten Pompula aikoinaan suunnitteli 😀. Pompula ja Jaana olivat ruoanlaittopuuhissa. Minä olen elänyt viime aikoina lähinnä valmisruoilla, koska niiden kalorit on niin helppo laskea ja annoskoot ovat niissä hyviä. Pompula suunnitteli kasvisten lisäämistä ruokavalioon. Suosittelen! Porkkanatkin ovat nyt niin hyviä ja halpojakin vielä. Rakastan myös näitä syksyn omenoita, nam.
Viikonlopun suunnitelmiin kuuluu myös kirjoitteluhommat. Olen ehkä unohtanut kertoa, että osallistun eräälle nettikurssille, joka aiheuttaa aika paljon kirjoitustyötä. Etä- ja monimuotokursseja on aika paljon tarjolla. Niissä voisi olla esim. Delffille jotain sopivaa tarjolla.
Juu, yksin olo meni hyvin ja oli ihan mukavaa olla yksin kotona. Vielä kun rohkaistuis tuolla autolla ajaan, niin sitten olisi hyvä..mutta ei vaan ikävä kyllä autolla ajo ole nyt yhtään kiinnostanut :/
Lukossa, mullahan on tässä nyt koulutuskokeilu ollut suunnitteilla ja siitä ollaan yksilövalmentajan kanssa jo vähänniinkuin sovittu.
Mutta sen järjestäminen on vissiin kait vähän monimutkasta..
Seuraava yksilötyöhönvalmennus tapaaminen onkin sit 18 päivä ja sitä ennen tosiaan olisi ensviikon keskiviikkona se yhden hankkeen esittely, jota menen kuunteleen ja silloin näen myös sitten sitä yksilövalmentajaa.
Tuo keskiviikko hieman kyllä jännittää, koska olen tosiaan ymmärtänyt että siellä olisi sitten enemmänkin porukkaa paikan päällä. Laitoin myös tästä asiasta yksilövalmentajalle sähköpostia yks päivä meneen. Hän ei vielä ole vastannut, mutta eiköhän hän vastaa kuhan ehtii (toivottavasti ennen keskiviikkoa).
Mutta tosiaan saa nyt nähä sitten, että miten tuo keskiviikko menee ja miltä tuntuu olla pitkästä aikaa luokkahuoneessa missä on ehkä enemmänkin porukkaa.
Onneksi enstiistaina on ratsastustunti, niin saa tiistaille sitten edes vähän jotain muuta ajateltavaa..
Väsyttää! 😴 En saa mitään tehtyä. Huomasin, että noin kahtena yönä on melatoniinit unohtunut ottaa ja olen aivan kuitti 😴 Pitäisi, pitäisi, ... Ja kakat! En saa edes vessan pesemistä aloitettua. Suunnittelin, että tekisin edes sen, mutta ei tule mitään 😴 Ajattelin, että menisin sen jälkeen kauppaan hommaamaan yhden tarvittavan asian, mutta ei tule yhtään mitään 😴 Tiskivuori odottaa tiskipöydän päästä toiseen ja vaatevuoret laittoa, en jaksa 😴 En jaksa edes kommentoida mitään nyt 😴 Olisiko jollakulla luovuttaa jaksava kroppa ja aivot? Minä en jaksa! 😴 Kai se on vaan todettava: hyvää yötä! 😴
Huoh..nyt alkoi ahdistaan. Maanantaina pitäis soittaa hammaslääkäriin, koska huomasin, että etuhammas heiluu. Ilmeisesti on paha ientulehdus, koska jäänyt monesti pesemättä aamuisin hampaat.
Nyt on pakko yrittää olla syömättä karkkia ja jätskiä, vaikka kokoajan tekis mieli makeaa.
Mutta saas nähä saanko maanantaina edes soitettua hammaslääkäriin aikaa..toisaalta toivoisin, että etuhammas lähtis itestään irti nyt viikonlopun aikana..vaikka olisinkin sitten ns. harvahammas.
Voi teitä harvahampaita sun muita! Eikö teille ole opetettu hampaiden huoltoa? Hammasvälit täytyy langata. Nykyisin on kaupassa oikein mukavia lankaimia, joissa vaihdetaan vain pää, kun menee huonoksi. Ei siis tarvitse edes tuskailla langan ja sormien tunkemisella suuhun. Hammasharja olisi hyvä omistaa 😉 Apteekissa myös neuvovat minkälaista hammastahnaa käyttää, jos on suuta kuivattavia lääkkeitä käytössä. Neuvovat lisääkin, jos on tarve. Kaupasta saa xylitoli pastilleja. Ei karkkeja, siis. Suuvettä on hyvä käyttää, jos on ientulehdus ja suu on tunkkainen. Apteekista saa myös imeskeltäviä xylitol-pastilleja, jotka tekevät hyvää hampaille ja ikenille. Ne eivät korvaa hampaiden pesua, tai suuvettä. Sähköhammasharja on paras harja, jonka voit suuhusi laittaa. Maksaa kyllä itsensä hyvin nopeasti takaisin. Olikos Lukossa myös varaamassa hammaslääkäri aikaa? Itse en taida mennä ennen ensi vuotta, mutta harvahammas, ei todellakaan halua olla harvahammas. Mars hammaslääkäriin, niin kuin olis jo, Delffi! (tähän tulis taas piruhymiö) 😋
Makaan sängyssä ja on kylmä. Pakotin itseni ulos kaupoille, vaikka väsyttää enemmän, kuin tarpeeksi. Huominen on mitä ilmeisimmin siis siivous- ja puunauspäivä. Vaikka oli tähtäimessä muuta. Ei voi nyt mitään. Huomenna on ilmeisesti vielä tätäkin päivää kylmempi päivä tulossa ☹️
😀 Jos hammasvälit on erikoisen suuret saa apteekista, hammasväliharjoja 😋
No niin, eilen se etuhammas sit irtos kun pesin hampaita. Tai no, ilmeisesti juuret ja vissiin osa hammasta jäi. Inhottavan tuntunen kolo on nyt kyllä tuossa suussa ja en kyllä tiiä uskaltaako sitä nyt mitään syödäkkään :/
Se on tämä puhelinkammo ja hammaslääkäripelko, miksi en oo saanut varattua hammaslääkäriin tälle vuodelle aikaa.
Hammaslääkäripelkokin on tullut siitä, kun oon meinannut pari kertaa tukehtua siellä hammaslääkärissä.
Nyt mietin että soitanko särkypäivystykseen vaiko odotanko huomiseen (maanantaihin), koska tällä hetkellä tuo ei ole nyt niin kipeä, mutta todella ärsyttävän tuntuinen.
Inhoan vaan todella todella paljon hoitaa asioita puhelimessa..koska meen puhelimessa aina ns. lukkoon.
Tänään nämä tukinetin viestiketjut on olleet minun aktiivisessa tiedostavassa mielessä. Ne on lähteneet elämään ja aika on mennyt humauksessa. Vähän eri asioita, eri ihmisiltä ja sitten se miten samankaltaiset asiat on omassa elämässä toteutuneet. Tunnen riittämättömyyttä, voimattomuuttakin, kun kommentoin, tai jätän kommentoimatta.
En saanut tänään kotona juuri mitään aikaiseksi. On synkkää ja pimeää ja kivut on saatanasta (tähän piruhymiö). Joihinkin kipuihin voin itse vaikuttaa, joihinkin en oikein mitenkään. Eilen ostin litran jäätelöä ja söin sen kaikki. Enemmänkin olisi varmaan mennyt. Ehkä käväisen vielä kaupassa 😉
Rina, päivällä tuli mieleen, että sinä olet pettänyt miestäsi (tietämättä tosin teidän sopimuksia yksi/moni "avioisuudesta"). Ajatus syntyi (enkä tiedä mennäänkö mettään lujaa, vai vähän hiljempaa) siitä, kun mietit onko suussasi kondylooma, sekä bipolaarisuus mietteistäsi.
Delffi, olen tosi pahoillani, että koko hammas lähti suustasi ☹️ Niitä legoja kun ei saa takaisin. Yritä nyt vaan soittaa ainakin maanantaina hammaslääkäriin 🙂 Et ole ainoa, joka sekoilee puhelimessa, tai karttelee puhelinta. Tuttuja molemmat, yhdellä ja toisella tapaa.
Onpa sekava teksti taas kerran. Eli alussa tarkoitin, että olen pyöritellyt eri teemoja mielessäni.
Toivottavasti ensi viikko menisi vähän hitaammin!
Delffi kirjoitti 9.10.2016 8:54
Nyt mietin että soitanko särkypäivystykseen vaiko odotanko huomiseen (maanantaihin), koska tällä hetkellä tuo ei ole nyt niin kipeä, mutta todella ärsyttävän tuntuinen.
Voi Delffi... Sinun tilassasi olisin soittanut mahdollisimman pian särkypäivystykseen tai mennyt päivystykseen paikan päälle. Jos et ole sitä tehnyt, niin soita mahdollisimman pian sinne hammashoitolaan tai pyydä vaikka vanhempaasi soittamaan, jos et itse pysty.
Täällä on siivous edennyt jonkin verran, ei mitenkään aimoharppauksin, joten siivoamista riittää ensi viikollekin. Sen sijaan olen nyt tehnyt myös aika paljon paperitöitä. Joudun mm. ensi viikoksi viemään vastaanotolle eräitä asiakirjoja, joita olen nyt tehnyt. Mulle siis tulee sieltä "läksyä"! Alkuviikko on aika kiireistä aikaa. Ohjelmassa on monenmoista juttua. Tuntuu, että aika menee ihan hirveän nopeasti. Pompulalla taisi olla samanlaisia tuntemuksia.
No niin, nyt on käyty hammaslääkäris (en kyl ite varannut aikaa, koska puhelinkammo..mut siitä pitäis kyl päästä yli) ja olen kyllä todella pettynyt tuohon hammaslääkäri käyntiin.
Ei ne mitään muuta tehnyt siellä kuin laittoivat jonkun hemmetin suojan vaan päälle eli kun puuttuu vissiin yli puolet hampaasta, niin ei sitä vissiin voi paikata, jos ymmärsin oikein..vaikka oiskin kyse etuhampaasta.
Onpa taas tosi kiva mennä ihmisten ilmoille, kun etuhammas puuttuu melkein kokonaan..ja mitä ihmettä sitä myös syö, kun ei pysty kiinteää syömään ja sanoin kyllä siitä siellä hammaslääkärissäkin, että vaikeuttaa syömistä..mutta eihän ne siihen mitään.
Lisäks keskiviikkona ois se yhden hankkeen esittely, jota olen luvannut mennä kuunteleen ja voi olla, että samana päivänä mahdollisesti siinä sit vaihdetaan kuulumisia yksilövalmentajan kanssa. Saa nähä tuleeko yksilövalmentajan kans siinä sit puheeksi tuo hammaslääkärikäynti.
Lisäksi huomenna ja keskiviikkona olis myös ratsastustunti.
Nii, ja seuraava hammaslääkäri aikakin meni vassta kuukauden päähän ja sitä ennen on suuhygienistille aika parin viikon päästä.
Mutta sanottiin kyllä, että jos alkaa vaivaan, niin ottaa yhteyttä.
Noo..toivottavasti totun tuohon koloon suussa. Kieii nimittäin ikävästä hakeutuu siihen kokoajan.
Ai niin, ja lisäksi vielä 18 päivä olisi aika yksilövalmentajan kanssa se varsinainen yksilötyöhönvamennus tapaaminen, jolloin varmaan viimeistään sit saattaapi tulla tuo hammaslääkäri käynti puheeksi. Koska nuo ajat nyt vähän vaikeuttaa sitä koulutuskokeilua suunnittelua..luultavasti.
Delffi kirjoitti 10.10.2016 10:26
No niin, nyt on käyty hammaslääkäris (en kyl ite varannut aikaa, koska puhelinkammo..mut siitä pitäis kyl päästä yli) ja olen kyllä todella pettynyt tuohon hammaslääkäri käyntiin.
Delffi, sulla on viime aikoina ollut hyvää asennetta viesteissäsi, esimerkiksi tuo asenne että puhelinkammosta pitäisi päästä yli. Uskon että saat puhelinkammon hallintaan ja uskon sun vielä ajavan autollakin, kunhan aikaa kuluu ja etenet suunnitelmissasi. Se koulutuskokeilukin kuulostaa minusta hyvältä. Asiat kyllä etenevät vähän kerrallaan, jos jaksat tehdä töitä niiden eteen. Kurjaa, että hammaslääkärikäynti oli pettymys, mutta hyvä että kävit siellä. On hyvä että sulla on nyt aika sekä hygienistille että hammaslääkärille. Suun asiatkin etenevät vähän kerrallaan. Eräs mun tuttu menetti toisen yläetuhampaansa kokonaan. Hänelle laitettiin siihen aluksi joku väliaikainen juttu ja sitten myöhemmin sellainen tekohammas tai en ole varma, mikä sen nimi on. Se lopullinen korjaus on hyvännäköinen. Ei sitä huomaa tekohampaaksi ellei ihan vartavasten pikkutarkasti tuijottele. Joku pari kuukautta hänelläkin meni niihin hammashoitoihin ja hän joutui käymään hammaslääkärissä useamman kerran.
Voi ei... Maanantai ☹️!! Ei huvittaisi tämä viikko eikä tämän viikon kiireet. Heti tänään täytyy käydä yhdessä virastossa ja huomenna on tosi kiireinen päivä. Haluaisin vain möllöttää kotona lämpimässä sohvan nurkassa neulomassa, lukemassa tai kirjoittamassa. Mutta ei. Pakko hoitaa asioita mm. puhelimella. Onneksi mulla ei ole puhelinkammoa, vaikka kai se puhelimella soitteleminen meitä kaikkia joskus ja jonkun verran ärsyttää. Mä usein valmistaudun puhelimeen niin, että mä mietin asiani etukäteen ja teen itselleni tarvittaessa ihan lapun, jossa on esimerkiksi kaikki kysymykseni ranskalaisilla viivoilla. Samalle lapulle on kätevä kirjoittaa vastauksia. Nuorempana kun olin ihan tottumaton soittaja, harjoittelin puheluita ihan tervehtimisestä alkaen 🙂. Ei kukaan ole seppä syntyessään 🙂👍.
Maanantaissa on se kiva puoli, että Rina palaa viikonlopun jäljiltä linjoille 😀. Täällä odotellaan jo Rinan turinoita!
Pompula: Luistimet ovat edelleen keskellä lattiaa. Vähän olen kuitenkin saanut kaaosta hallintaan. Pyykkitelinekin notkuu niin, ettei sinne olisi enempää mahtunut. Tahrojen poistoissakin onnistuin, tosin mattotahraan en ole vielä käynyt käsiksi. Täytyy yrittää muistaa ostaa Kloriittia kellastuneiden valkopyykkien iloksi.
Äh. Tälle päivälle suunniteltu virastokäynti meni mönkään. Minulla oli sinne varattu aika, mutta koska innostuin edistämään siivousta, en huomannut ajankulua. Näin minulle aina välillä käy. En kuitenkaan rankaise itseäni tästä mokasta, vaikka minulla on vähän taipumusta siihen rankaisemiseen. Kotona riittää töitä ja illalla on yksi meno. Ehtii sinne virastoon myöhemminkin. Jatkan sitkeästi noiden paperitöiden kimpussa. Lattia on jo melkein siisti! (Siis minähän kerroin, että lattialla oli papereita jotka liittyivät hoidettaviin asioihin.) Laitanpa nyt sitten pesukoneenkin pyörimään, viikkaan puhtaita vaatteita kaappiin ja sen sellaista.
Tuli noista papereista mieleeni. Viime keväänä asiat eivät olleet ollenkaan hallinnassani, jos ne nyt vieläkään täysin ovat. Muistan kun postilaatikko sylki syliini aina vain uusia ja uusia papereita. Niitä lähetti Kela ja vaikka miten moni muu taho. Se oli ihan hullua suorastaan. Olin syvällä masennuksen syövereissä, enkä edes jaksanut avata niitä kirjeitä. Tuli laskuja, ilmoituksia, mainoksia, kutsuja jne. Osa noista papereista pyörii edelleen täällä. Nyt osaan jo laittaa niitä jätepaperiin, mutta silloin en osannut edes päättää mikä kuuluu mihinkin. Masennus on hurja sairaus!
Areenassa on vielä kahden viikon ajan nähtävillä tiededokumenttisarjan Masennus-jakso (jakso 3/4). "Ohjelmasarja tutkii yleisimpien sairauksien alkuperää ihmisen kehitysopin näkökulmasta. Mihin ja miksi ihminen on tarvinnut masentuneisuutta aikojen kuluessa? Miten sitä hoidetaan nykyaikaisin menetelmin?"
Linkki ohjelmaan: http://areena.yle.fi/1-2361100
Missä Rina on?
Mä katson noita mun viikonlopun kirjoituksia tähän ketjuun, enkä oikein tunnista itseäni. Ei taida mennä kovin hyvin...
Lukossa kirjoitti 8.10.2016 12:57
Viikonlopun suunnitelmiin kuuluu myös kirjoitteluhommat. Olen ehkä unohtanut kertoa, että osallistun eräälle nettikurssille, joka aiheuttaa aika paljon kirjoitustyötä. Etä- ja monimuotokursseja on aika paljon tarjolla. Niissä voisi olla esim. Delffille jotain sopivaa tarjolla.
Tätä unohdin kommentoida. Minähän jo aiemmin ihmettelin näitä Lukossa kirjoitushommia. Nyt hän sitten viimein paljasti mihin liittyvät. Kiinnostaa kyllä nyt, että mistä löydät etä- ja monimuotokursseja? Ovatko avoimen yliopiston kursseja, vai ihan jotain muuta?
Huomasin, että Delffi oli ihan tykännyt 🙂 olla yksin kotona, vai ymmärsinkö väärin?
Nyt on taas herkkuja navassa enemmän, kuin laki sallii 😞 Olen kyllä kiinnostunut terveellisemmästä ruoasta, mutta toteutus tökkää. Ei taida olla edes tarjolla terveellisen ruoan valmistus -kursseja? Itselläni on ajatuksen tasolla nämä mitä raaka-aineita voisin käyttää, mutta kaipaisin toteutustapoja. Miten käyttää mitäkin ja miten raaka-aine korvaa toisen, eli missä suhteessa mitäkin käytetään, verraten toiseen. Nyt olen googlen armoilla, eikä se oikein motivoi.
Sellaisen uuden tuttavuuden löysin S-kaupasta, kuin salaattibaarin. Nam! Kyllä tuli niin hyvä mixi, kun sai valita itselleen mieleisistä raaka-aineista hyvän makuisen salaatin. Hinta oli myös ihan ok. Tässä vain se, että jos ostaa samoja tuotteita, mitä laittoi salaattiin, kotiin, niin nehän ehtii mennä huonoksi. Ainakin ennen kuin minä ehdin ne syödä. Kaikki on niin isoja. Esim. kokonainen kukkakaali, lehtikaali (jota en muuten ole koskaan ostanut, onko tähän vuodenaikaan edes miten saatavilla?) ja maissitölkki. Ei noita voi pakastaa ja, jos syö kolmena päivänä peräkkäin, niin silloin viimeistään alkaa tökkäämään.
Tänään olisi taas siivouspäivä. Saa nähdä saisinko edes vähän tehtyä.
Pompula kirjoitti 10.10.2016 15:17
Tätä unohdin kommentoida. Minähän jo aiemmin ihmettelin näitä Lukossa kirjoitushommia. Nyt hän sitten viimein paljasti mihin liittyvät. Kiinnostaa kyllä nyt, että mistä löydät etä- ja monimuotokursseja? Ovatko avoimen yliopiston kursseja, vai ihan jotain muuta?
Joo, Pompula mm. avoimen yliopiston kursseja olen aloitellut. On myös avoimen amk:n kursseja. Ja paljon kaikenlaisia höpöhöpökursseja. Laita vaikka nettikurssi hakusanaksi, niin löydät paljon erilaisia juttuja enkelikursseista lähtien. Joillain kolmannen sektorin toimijoilla on myös mielenkiintoisia kursseja ja nettiryhmiä, ilmaisiakin tai halpoja. Niitä on haastava löytää, mutta etsivä kyllä löytää. En viitsi paljastaa kurssia, jolla nyt itse olen. Lisäksi jos etsii vaikka englanniksi, ruotsiksi tai mitä kieltä osaa, niin löytää lisää kursseja. Netissä on myös ihan mahtavia nettikielikursseja. Jotkut maksaa, mutta ihan ilmaisiakin on.
Pompula kirjoitti 10.10.2016 15:17
Sellaisen uuden tuttavuuden löysin S-kaupasta, kuin salaattibaarin. Nam! Kyllä tuli niin hyvä mixi, kun sai valita itselleen mieleisistä raaka-aineista hyvän makuisen salaatin. Hinta oli myös ihan ok.
Ai hinta oli ok. Olen ajatellut, että se salaattibaari olisi kallis. Kaupassa on kyllä aina kuhinaa sen salaattibaarin ympärillä, joten siinä mielessäkin voisi ajatella hinnan olevan kohdallaan, kun kauppa käy. En ole itse sitä vielä koskaan kokeillut, mutta nyt alkoi tehdä mieli.
Toivottavasti saat Pompula siivottua edes vähän tänään. Minulle on tullut parempi fiilis, kun olen saanut asioita tehtyä ja kotia siivottua. Aika hidasta ja tahmaista tämä kyllä on, mutta etenee joka tapauksessa kuitenkin. Se on tärkeintä, että edistymistä tapahtuu! Ison urakan äärellä meinaa kyllä usko loppua, mutta jos pystyisit siitä ottamaan jonkun pienen rajatun urakan tänään tehtäväksi, niin se voisi sillä tavalla vähitellen onnistua.
Lukossa, mukava kuulla että mulla on sun mielestä ollut hyvä asenne viesteissä..
Mutta saa nyt nähä miten tuo koulutuskokeilu asia etenee, koska tuli nuo hammaslääkäri käynnit vähän huonoon paikkaan.
Lisäksi huominen jännittää todella paljon, koska olis se yhden hankkeen esittely ja vähän niinkuin yksilövalmentajalle lupasin tulla sitä hanketta kuunteleen.
Mutta tosiaan jännittää se, että kuinka paljon siellä on sit porukkaa ja miltä tuntuu olla pitkästä aikaa ns. luokkahuone tilanteessa.
No, onneks tänään on ratsastustunti, niin saa vähän muutakin ajateltavaa kuin tuon huomisen..
Pompula, ymmärsit oikein eli oli ihan mukavaa olla yksin kotona 🙂