Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 23.09.2016 klo 10:47

Hmm..mitähän sitä tänään tekis. Eipä varmaan keksi muutakuin ulkoilua eli lenkkeilyä ja pyöräilyä. Vaikka yksinään on kyllä vähän tylsää pyöräillä ja lenkkeillä. Tai no, kyllähän mä lenkkeilen koirien kans, ja toisaalta lenkkejä ei voi sanoa tylsiksi..
Nuorempi koira nimittäin nykyään räkyttää vastaantuleville koirille ja pyöräilijöille, ja se ei kyllä ole kovin mukavaa. Mikä lie mörköikä nuoremmalla, pitäis varmaan yrittää käydä nuoremman koiran kans kahestaan lenkillä enemmän..

Näimpä muuten eilen yhen tallillaisen sattumalta ja nyt alkoi enemmän jännittään sunnuntai, että kellähän sitä sunnuntaina menee tunnilla
Sunnuntaina on siis tuossa toisella tallilla ratsastustunti pitkästä pitkästä aikaa.

Mutta joo..saapa nähä mitä sitä ensviikolle keksii, kun ei oo mitään sovittua ohjelmaa.
Rehellisesti sanoen päivät vähän alkaa tuntuun pitkiltä, kun ei ole oikein mitään ohjelmaa..

Vasta noin 11 päivän päästä on seuraava yksilötyöhönlvalmennus tapaaminen ja silloin olenkin sitten muutaman päivän yksin kotona..tai no, onhan mulla eläimet (koirat ja kissat) seurana.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 23.09.2016 klo 11:28

"tee elämälläsi parhaimmat mahdolliset valinnat, vielä kun voit niin tehdä". Hitsi, Pompula, siinä elämänohjeen kirkas kiteytys. Näinhän sen pitää mennä, joka armas päivä ja hetki, jos vain valinnanvaraa on. Noustako ylös ja touhuta, jos jaksan, "kyllä kyllä".
Anonyymi avoimuudella meinaan, että ongelmista voi kertoa paljastamatta omaa tai läheisten henkilöllisyyttä. Ongelmat ovat niin yleismaailmallisia, ettei niiden perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, kuka kukin on. Tästä tuleekin mieleen yleisönosastopalstat, ne lyhyet viestit, joissa anonyymit soimaavat naapureitaan vähemmän anonyymisti. Esim. Mainitaan katu, jonka varrella koirat ovat irrallaan tai jolla mopopojat pärisyttelevät ajokkeineen. Hyh, ei ole kanttia kertoa siitä asianomaisille suoraan, vaan tehdään se lehden välityksellä. Raukkamaista, sanon minä😋.

Niin, se stylistijuttu. Passikuvasta muuten tuli kaamea, hiukset roikkuvat päätä myöten, naama roikkuu jne. Parturiin pitäisi päästä ekaksi, mutta katsotaan nyt😉.
Kaipa se masennus näyttäytyy eri tavoin eri ihmisillä, mutta masennustesti yksinkertaisuudessaan olettaa, että toimeliaisuus ja jaksaminen, mielenkiinnon sammuminen jne ovat osa masentuneen maailmaa. Mulle tuo testi on käypä, koska itselläni tapahtuu just noin. Eikä ahdistuneenakaan jaksa yhtikäs mitään. Mutta tuo, että jokin asia saa hiukan liiian suuren merkityksen- ja sitoo ja valtaa ajatukset niin että pyörittää mielessään asiaa niin, ettei kykene keskittymään muuhun - mitä se on? Siis tuttua mullekin, mutta kuuluuko se masennukseen ? En todellakaan tiedä. Noinhan tapahtuu myös ihastuessa eli suurin osa ajatuksista pyörii ihastuksen ympärillä, siis liikaakin, aivan liikaa. Ja kuten Delffi pyörittää ajatuksia yksilövalmentajasta, kyse on jokseenkin samasta asiasta. Jokin asia saa liikaa painoarvoa, luulisin ja uskoisin, että se kielii myös masennuksesta. En tiedä, onko asiasta mitään tutkimuksia. Mun mielestä tuijotetaan liikaa pelkkään jaksamattomuuteen, kun masennuksesta on kyse.
Mitähän tuli taas kirjoitettua?
No antaa mennä.
Lukossa, siivousprojektit ovat jatkuvia projekteja, eikös😀?
Mulla matot ovat vielä pesemättä, siis viemättä pesulaan. Koko kesän ovat olleet auton perätilassa "odottamassa sopivaa "hetkeä. Entäs noi ikkunat, kuka ne pesis???
Kiitos, kiitos peukuista, arvaa kelle🌻🙂🌻🌻🙂🌻

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 23.09.2016 klo 12:16

Niistä hoitajista vielä; lehdessä luki että toiminnanohjausjärjestelmä tekee työstä päättömän, aikaa ei ole edes käydä vessassa kuin kerran päivässä. Tuo homma on menossa ihan älyttömäksi hoitohenkilökunnalla, kauhea kiire on. Silti ei ole oikeus kohdella huonosti potilaita tietenkään. Kokemusta on minullakin tuohon liittyen sekä potilaana että työpaikkoina. ☹️

Syksy alkoi sitten, luvassa sateita ja yhä pimenevää. Tykkäättekö pimeästä? Toisaalta kiva olla pipo päässä pimeässä, toisaalta väsyttää enempi. Pelottaa myös ilman isoa koiraa tai kaveria liikkua ulkona.

Valot pyöriin ja heijastimet heilumaan.

Jaaha, näkyy palkka vaan pienenevän sairaslomien jatkuessa ☹️ Ehkäpä voin unohtaa "tuhlaamisen".

Vaateröykkiöt (puhtaat) oottaa kaappiin laittoa, ikkunat voisi pestä talvea odottamaan ja tänäkään kesänä ei tullut maalattua, mitä olisi mielestäni pitänyt talosta maalata. Aika paljon hommaa omassa talossa aina. Lehtipuhallin hommat tekee kyllä mies.

Mukavaa viikonloppua kaikille 🌻🙂🌻

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 23.09.2016 klo 14:21

Kyllä sairaaloissa on kieltämättä välillä kova työtahti, mutta on joskus väljempääkin ja kyllä niitä kahvitaukojakin näytetään pidettävän aivan kohtuullisesti. Kai se asenne ihmiseen on toisilla vain nurja, vaikka potilaiden hoidosta heille palkka maksetaan. Jos ei osaa tai halua edes tervehtiä kannattaisi miettiä onko oikealla alalla.

Käyttäjä minä oon kirjoittanut 23.09.2016 klo 15:15

Olin tänään ankkurissa aamiaisella ja ruuanjakotilaisuudessa, käyn siellä koska ruaka on kallista, ja sitä täytyy hakea kaupasta. Ei minulla ole mitään kauppoja vastaan, mutta haluan päästä vähän halvemmalla ja helpommalla.
Sitten kävin paikallisessa kylämajassa jossa piti olla ATK-ryhmä, mutta ei se ollutkaan, vetäjä sairaana ja sijainen ei tuu joka viikko, mutta minua autettiin kuitenkin, en vain osannut laittaa Äly-puhelimeeni muistikorttia.
Tulin kotiin ja nyt odottelen että kello tulisi 17.00 että pääsisin saunaan. HEI.🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.09.2016 klo 16:14

Hitsi hitsi, oon käyttänyt enemmän ja vähemmän aikaa tänään tuon jutun löytämiseen, missä oli paljon kuvia masentuneista, jotka eivät todellakaan näytä masentuneilta. En löytänyt sitä ☹️ Jotain kuitenkin
http://www.iltalehti.fi//mieli/2015032019386610_md.shtml
Eli en tosiaankaan muista miten se löytyisi. Kuka julkaisi jne.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.09.2016 klo 16:23

Lopeta se colan juominen Lukossa! Aspartaamia, hyi myrkkyä! Miksi et muka voinut kertoa optikkoliikkeessä syömiäsi lääkityksiä? Minä en ymmärrä tuollaisia kertomatta jättämiä ollenkaan. Ne kuuluvat oleellisesti omaan terveydenhoitoon. Varallisuus todellakin näkyy tavalla, tai toisella. Tässä toinen masentuneet, jotka eivät näytä masentuneilta, juttu. Ei tämäkään ollut se mitä etsin ☹️ Skrollaa alas ja linkin päästä kuviin.
http://www.voice.fi/ilmiot/tunnistatko-masentuneen-ihmisen-kasvoista-katso-pysayttavat-kuvat-76573

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 23.09.2016 klo 16:36

Tietääkö joku mitä tarkoittaa, jos jää osasairauspäivärahalle? Onko se taloudellisesti huonompi vaihtoehto kuin olla sairaslomalla? Ainakin jos tekee 40% työaikaa niin lomathan ei kerry? Mitä jos koettaisi vain olla töissä ja kun sairastuu, niin jää pois 😑❓ Kunta-alan työntekijästä on kyse.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.09.2016 klo 19:46

Lukossa, aika monen masentuneen kodissa näyttää joltain muulta, kuin haluaisi. Ja sinäkin voit syödä sen mango frozen jogurtin, se on pikari 😉 Tuli muuten mieleen se taannoinen keskustelu jäätelöstä ja jogurttijäätelöstä. Muistelen, että Lukossa oletti jogurttijäätelön olevan parempi vaihtoehto. Miksi? Ei se ainakaan minun mielestäni ole kermajäätelöön verrattuna. Jogurttihan itsessään on ihan hirveää sokerilitkua, kun taas kermassa itsessään ei ole luulisin juurikaan sokeria.

Rina kirjoitti 23.9.2016 11:28

"tee elämälläsi parhaimmat mahdolliset valinnat, vielä kun voit niin tehdä". Hitsi, Pompula, siinä elämänohjeen kirkas kiteytys. Näinhän sen pitää mennä, joka armas päivä ja hetki, jos vain valinnanvaraa on. Noustako ylös ja touhuta, jos jaksan, "kyllä kyllä".

Anonyymi avoimuudella meinaan, että ongelmista voi kertoa paljastamatta omaa tai läheisten henkilöllisyyttä. Ongelmat ovat niin yleismaailmallisia, ettei niiden perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, kuka kukin on. Tästä tuleekin mieleen yleisönosastopalstat, ne lyhyet viestit, joissa anonyymit soimaavat naapureitaan vähemmän anonyymisti. Esim. Mainitaan katu, jonka varrella koirat ovat irrallaan tai jolla mopopojat pärisyttelevät ajokkeineen. Hyh, ei ole kanttia kertoa siitä asianomaisille suoraan, vaan tehdään se lehden välityksellä. Raukkamaista, sanon minä😋.

Kaipa se masennus näyttäytyy eri tavoin eri ihmisillä, mutta masennustesti yksinkertaisuudessaan olettaa, että toimeliaisuus ja jaksaminen, mielenkiinnon sammuminen jne ovat osa masentuneen maailmaa. Mulle tuo testi on käypä, koska itselläni tapahtuu just noin. Eikä ahdistuneenakaan jaksa yhtikäs mitään. Mutta tuo, että jokin asia saa hiukan liiian suuren merkityksen- ja sitoo ja valtaa ajatukset niin että pyörittää mielessään asiaa niin, ettei kykene keskittymään muuhun - mitä se on? Siis tuttua mullekin, mutta kuuluuko se masennukseen ? En todellakaan tiedä. Noinhan tapahtuu myös ihastuessa eli suurin osa ajatuksista pyörii ihastuksen ympärillä, siis liikaakin, aivan liikaa. Ja kuten Delffi pyörittää ajatuksia yksilövalmentajasta, kyse on jokseenkin samasta asiasta. Jokin asia saa liikaa painoarvoa, luulisin ja uskoisin, että se kielii myös masennuksesta. En tiedä, onko asiasta mitään tutkimuksia. Mun mielestä tuijotetaan liikaa pelkkään jaksamattomuuteen, kun masennuksesta on kyse.

Joo, tuo kiteytys on helppo tehdä, mutta hankala toteuttaa. En tiedä, olen sen verran skeptinen, että melkoisella varovaisuudella oletan olevani anonyymi. Jos nyt vaikka vertaa siihen, että Suomikin on niin älyttömän pieni maa. Aina joku tuntee sun kummin tyttären kaiman jne. 😀

Mun toimeliaisuus on keskittynyt tänään lähinnä tänne kirjoittamiseen. Eri päivinä, eri tavoin. Toisaalta on vienyt ajatuksia pois oman pään sisällä pyörimiseen (jossa Delfikin on hyvä, eri tavoin 😉 ). Minun tapauksessani se, ettei kykene keskittymään muuhun, on ahdistusta. Mitäpä muutakaan? Lisähöysteenä epävakautta. Delffi taasen (minun ei pitänyt mennä tähän ollenkaan, vaistoan kyllä kun sanomani ei ole kovin korkealle arvostettua) on nuori, yksinäinen, "vinksallaan" ja keskittää ajatuksiaan liikaa yhteen asiaan, silloin kun tarve olisi katsoa maailmaa vähän suuremmassa mittakaavassa, mitä Lukossakin on yrittänyt tuoda esiin. Olla rohkea. Mennä, tehdä, uskaltaa. Rikkoa rajoja koiratarhan, lenkin ja ratsastuksen välillä. Ei ajatella, että yksilötyöhönvalmennus on elämän autuaaksi tekevä ihme. Sitä en usko sen olevan. En millään muotoa halua sanoa, että se olisi turhaa ajanhukkaa. Sitä se ei ole. Se on yksi valmennusjakso elämässä ja hyvä, että Delffi on siihen tarttunut. Siltikin katse myös muuhun. Elämänlanka, -nuora ei saa jo nuorena kapea-alaistua. Siitä ei kärsi, kuin henkilö itse. Tylsistyy, kuin lyijykynä. Kapea-alaisena pidän tässä siis sitä, että keskitytään urheiluun ja odotetaan. Kun odottamisen sijaa voisi suunnata katsettaa, vaikka biotieteeseen - ihan mihin vain, elämässä. Mitä tahansa uutta ja erilaista. Kaavoihin kangistuminen jo nuorena on, surullista.

Tulipa paasaus! 😋 Onnea hiussalonkiin Rina 😋

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.09.2016 klo 20:01

Liiza2 kirjoitti 23.9.2016 12:16

Niistä hoitajista vielä; lehdessä luki että toiminnanohjausjärjestelmä tekee työstä päättömän, aikaa ei ole edes käydä vessassa kuin kerran päivässä. Tuo homma on menossa ihan älyttömäksi hoitohenkilökunnalla, kauhea kiire on. Silti ei ole oikeus kohdella huonosti potilaita tietenkään. Kokemusta on minullakin tuohon liittyen sekä potilaana että työpaikkoina. ☹️

Syksy alkoi sitten, luvassa sateita ja yhä pimenevää. Tykkäättekö pimeästä?

Valot pyöriin ja heijastimet heilumaan.

Vaateröykkiöt (puhtaat) oottaa kaappiin laittoa, ikkunat voisi pestä talvea odottamaan ja tänäkään kesänä ei tullut maalattua, mitä olisi mielestäni pitänyt talosta maalata. Aika paljon hommaa omassa talossa aina. Lehtipuhallin hommat tekee kyllä mies.

Mukavaa viikonloppua kaikille 🌻🙂🌻

Tuosta toiminnanohjausjärjestelmästä en tiedä mitään, mutta sen tiedän, että sairaanhoitajilla on jumalaton kiire ja siihen päälle vielä saattavat joutua tekemään vielä ensimmäisen työvuoron jälkeen toista 😞 ☹️

En tosiaan tykkää pimeästä ☹️ Mieliala lentää alas, kun lehmän pylly ja hämäränäkö ei ole kovin erikoinen. Totuttelua vaatii. Illalla on ikävää liikkua ☹️

En tiedä siitä osasairauspäivärahasta muuta, kuin onpa sanahirviö! Kysy palkanlaskijalta, tai googlaa teidän alan työehtosopimus.

Aika samat asiat on täälläkin tekemättä, vaikka ei talon maalausta 😋 Lehtipuhaltimet on ihan kamalia melu-saastuttajia. On se kumma, ettei niiden tilalle keksitä mitään, tai edes hiljaisempi äänisiä, jos ja kun niitä pitää kuitenkin käyttää.

Kiitos! Mukavaa viikonloppua täältä myös kaikille! 🙂🌻
Syksyn värejä pitäisi saada kerättyä kotiin 🙂

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 23.09.2016 klo 20:16

Hei, hei minä oon!

Oletko uusi kirjoittaja, vai kirjoittanut tänne jo kauemminkin? Jonkin kommentin jossain ketjussa näin, mutta en nyt löydä sitä 😳

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 23.09.2016 klo 22:34

Pompula, voisin kuvitella osan noista sun sanoista kuulevani myös yksilövalmentajalta.

Mutta tosiaan, yksilötyöhönvalmennus on tosiaan vain yksi valmennus jakso, jota työkkärissä mulle suositeltiin. Koska olisi tosiaan tarkoitus miettiä yksilövalmentajan kanssa yhdessä jatkosuunnitelmia, pääasiassa koulutusta, että mikä kiinnostais ja yms.

Lisäksi tänään on myös vähän tullut kateltua noita kurssejakin, että onko vielä kursseja mitkä kiinnostais, ja joissa olis vielä haku-aikaa jäljellä. Ehkä muutama lyhytkurssi saattais olla, jotka vois kiinnostaa..

Olen myös koulutuskokeiluakin pohtinut, mutta sitää pitää vielä miettiä lisää..

Mutta nyt on viikonloppu ja sunnuntaina onkin ratsastustunti, jota odotan mielelläni..

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.09.2016 klo 05:23

Huomentaaaaaa! Hyvin on nukuttanut, eli ei ☹️

Unohdin sanoa, että en koskaan lue niitä yleisönosasto juttuja, mihin Rina viittasi. Ja ei, kesällä ostettu liina ei ole vieläkään paikallaan. Ehkä ensi kesänä 😐 hah!

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 24.09.2016 klo 14:40

Pompula kirjoitti 23.9.2016 16:23

Lopeta se colan juominen Lukossa! Aspartaamia, hyi myrkkyä! Miksi et muka voinut kertoa optikkoliikkeessä syömiäsi lääkityksiä? Minä en ymmärrä tuollaisia kertomatta jättämiä ollenkaan. Ne kuuluvat oleellisesti omaan terveydenhoitoon. Varallisuus todellakin näkyy tavalla, tai toisella. Tässä toinen masentuneet, jotka eivät näytä masentuneilta, juttu. Ei tämäkään ollut se mitä etsin ☹️ Skrollaa alas ja linkin päästä kuviin.
http://www.voice.fi/ilmiot/tunnistatko-masentuneen-ihmisen-kasvoista-katso-pysayttavat-kuvat-76573

Kiitos Pompula, kun etsit noita kuvia! Sain jujusta kiinni. On mielenkiintoista, kuinka ihmiset omilla nimillään ja/tai kasvoillaan kertovat mielenterveysasioista mediassa. Varsinkin Amerikassa asia on kyllä arempi kuin meillä täällä Suomessa. Ja on täälläkin tosi paljon ennakkoluuloja, vaikka pintapuolisesti ollaankin suvaitsevaisia. Optikkoliikkeessä en halunnut kertoa lääkkeitäni, koska en vain halua niitä muutenkaan kuuluttaa. Syön lääkkeeni toki, mutta olen muutenkin aika tarkka asioistani. Esimerkiksi terveydenhuollossa en ole antanut kaiken maailman lupia tiedonsiirtoihin. Tässä asiassa huomaan hassun ristiriidan Pompulaan verrattuna 🙂. Minä olen Pompulaa avoimempi täällä netissä, mutta Pompula taas minua avoimempi hoitoportaikoissa ja -verkostoissa. Ja light colaa juon kyllä edelleen Rennien kanssa tai ilman. Tosin nyt ei ole yhtään colaa kotona. Onhan se alkoholikin kai myrkkyä (tosin esim. viinissä on kai flavonoidejakin), mutta nautintoaine kuitenkin.

Olisin voinut tosiaan mangojäätelö-pikarin vetäistä, mutta kun sellaista ei ollut käsillä retkahdin karkkeihin ihan kunnolla 😳😝. No, onneksi laihis ei yhteen retkahdukseen kaadu. Tänään syödään jo sitten taas kaurapuuroa, kasviksia, keittoa ja sen sellaista terveellistä ruokaa sallituissa rajoissa.

Delffiä minäkin tosiaan kannustan avaamaan silmät erilaisille jutuille. Kursseille suosittelen lähtemään ja sitten myös netissä on monenlaisia juttuja kuten esimerkiksi nettilukio, josta voi varmaan suorittaa myös yksittäisiä opintojaksoja vaikka ei valkohattuun tähtäisikään. Minä myös chattailen jonkun verran ja osallistun myös muihin nettikeskusteluihin tämän Tukinetin lisäksi. Kuulosti tosi hyvältä, että olet jäämässä eläinten kanssa kotiin pariksi päiväksi. Uskon että se sujuu hyvin ja kasvattaa rohkeuttasi.

Aelah: Mitä kuuluu ihastusasiallesi?

Liiza: En valitettavasti osaa sanoa osasairauspäiväraha-asiaan mitään. Olen joskus ymmärtänyt, että se on aika lyhyt juttu. Oliko kolme kuukautta maksimiaika tms. Saatan nyt sekoittaa asioita.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 24.09.2016 klo 14:46

Pompula kirjoitti 24.9.2016 5:23

Huomentaaaaaa! Hyvin on nukuttanut, eli ei ☹️

Unohdin sanoa, että en koskaan lue niitä yleisönosasto juttuja, mihin Rina viittasi. Ja ei, kesällä ostettu liina ei ole vieläkään paikallaan. Ehkä ensi kesänä 😐 hah!

Huh, nyt vasta huomasin Pompulan kirjoitteluajan. Voi harmi, ettet saa kunnolla nukuttua. Minullahan oli alkuvuodesta tosi ikäviä uniongelmia, mutta ne ratkesivat loppujen lopuksi aika helposti. Mun hoitotaho kyllä suhtautuu nukkumiseen ihanan vakavasti. Hyvät unet on tärkeysjärjestyksessä tosi korkealla. Toivottavasti sun huono yö oli poikkeus 😐. Mä yritän tänään siivota kotona. Olen niin ihana, että ansaitsen mahdollisimman kauniin kodin 😉🌻🙂🌻🙂👍. Sinä myös 😉!